Page 270 - kdk_yillik_rapor2018
P. 270

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               E5 koğuşunda 41, E6 koğuşunda 39, E7 koğuşunda 41, E8 koğuşunda 40, E9
               koğuşunda ise 41 çocuk hükümlü ve tutuklu olmak üzere toplam 344 çocuk hükümlü
               ve tutuklu barındırıldığı, bunların 81 tanesinin hükümlü, 16 tanesinin hükümözlü
               olarak bulunduğu, E Blokta yer alan 9 adet koğuşun toplam kapasitesinin 252 kişi
               olduğu, ancak şu anda 344 çocuk hükümlü ve tutuklunun barındırıldığı göz önünde
               bulundurulduğunda, Kurumda doluluk oranının yaklaşık %136 oranında olduğu
               görülmektedir. Bahse konu E Blokta bulunan her bir koğuşta 2 adet banyo ve 2 adet
               tuvalet bulunduğu bilgisi dikkate alındığında; ortalama 40 çocuk için ancak 2 adet
               tuvalet ve 2 adet banyonun hizmet verdiği görülmektedir. Koğuşların güncel fotoğraf
               bilgisi incelendiğinde, Kurumda ranza birleştirme uygulamasının olmamakla birlikte,
               kapasiteyi aşan çocuk hükümlü ve tutukluların 9 adet koğuşa dağıtılmış bir şekilde yer
               yatağında yatmakta oldukları açıkça görülmektedir. Bunun yanı sıra aynı fotoğraflardan,
               düzenli olarak kullanılan banyo, tuvalet, mescit ve diğer yaşam alanlarının gerektiği
               seviyede temiz tutulmadığı anlaşılmaktadır.

               Netice olarak; özellikle yargılaması devam eden ve hakkında kesinleşmiş bir mahkûmiyet
               olmayan çocuklar başta olmak üzere, ülkemizde mevcut çocuk adalet sisteminin
               çocuklar hakkında özgürlüğü kısıtlayıcı tedbirler ile hapis cezasını öngörmesi hususu bir
               tarafa bırakılarak; somut olayda uygulanan ceza infaz, güvenlik ve iyileştirme sisteminin
               işleyişinin, çocuğun en yüksek yararının gözetilmesini öngören Birlemiş Milletler
               Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin 40 ıncı maddesi hükmü ile çeliştiği; 2709 sayılı
               Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının, “Ailenin korunması ve çocuk hakları” kenar başlıklı
               41 inci maddesi ikinci fıkrası hükmü ile 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu ve 5275
               sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun amaç ve ilkeleri ile de
               uyuşmadığı anlaşılmaktadır.
               Açıklanan gerekçelerle, çocuğun korunması ve en yüksek yararının gözetilmesi ilkesi,
               suça sürüklenen çocuklar  hakkında ıslah  edici tedbirlerin  öne çıkarılması ilkesi ve
               muhtemel çocuk suçluluğu ve hak ihlalinin önlemesi adına, toplam kapasitesi 252 kişi
               olan Maltepe 2 No’lu L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumuna ait E Blok’ta yer alan 9 adet
               koğuşta barındırılan 344 çocuktan, kapasitenin üzerinde olanların bir başka kuruma
               ivedilikle naklinin sağlanması, bu mümkün değilse aynı Kurumda ilave bir bloğun
               bu kişilere tahsisi, Kanunla ihtilafa düşmüş çocuklar için bütünü ile özel yasa, usul ve
               kurumların oluşturulmasını öngören modern çocuk adalet sisteminin güçlendirilmesine
               yönelik yasal ve idari adımların çabuklaştırılması hususlarında Adalet Bakanlığına
                                     42
               Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               6.4.7  Çocukların Sağlık ve Eğitim Hakları Çerçevesinde Beslenme Hakkı
               Kurumumuza yılın son dönemlerinde çocuklar tarafından yapılan başvurulardan bir
               kısmının; okul kantinlerindeki ürünlerin piyasa fiyatının üzerinde satılarak çocukların
               ve ailelerin karşılayamayacağı bir maddi külfet oluşturması ve okul yemekhanelerinde

               42      2018/3532 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 03/09/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  269
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275