Page 269 - kdk_yillik_rapor2018
P. 269

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 dokunamamasının çocuğun benliğini zedeleyen, ona değersizlik duygusu yaşatan bir durum
                 olduğunu, çocuğa kendini kötü hissettiren kapalı görüş yönteminin sebebinin Hükümlü
                 ve  Tutukluların Ziyaret Edilmesi Hakkındaki  Yönetmeliğin, çocuk adalet sistemimizin
                 ilke ve hükümleri göz ardı edilerek, erişkin hükümlü ve tutuklular için düzenlenen
                 görüş yönetmeliğinin olduğu gibi çocuk hükümlü ve tutuklulara da uygulanmakta
                 olmasından  kaynaklandığını,  oysa  çocuk  adalet  sistemimizin  ilke  ve  hükümleri  dikkate
                 alındığında çocuk tutuklu ve hükümlülerin ziyaretçileriyle tüm görüşlerinin açık görüş
                 yöntemiyle  yaptırılması  gerektiğini,  Çocuk  Koruma  Kanunu  kapsamında  bu  konuda
                 çocuğun yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarının güvence altına alınması ve
                 çocuğun yararı ve esenliğinin gözetilmesi gerektiğini ifade etmiştir.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde; Hükümlü ve  Tutukluların Ziyaret
                 Edilmesi Hakkındaki  Yönetmeliğin 18 inci maddesinde değişiklik yapılması talebi
                                                                                         41
                 doğrultusunda başvurunun değerlendirilmesi ve gereği için Gönderme Kararı
                 verilerek Adalet Bakanlığına iletilmiştir.
                 6.4.6.1 Ceza İnfaz Kurumunda Kapasitenin Üzerinde Çocuğun Barındırıldığı
                 İddiası
                 Başvurucu tarafından özetle; … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda, kapasitenin
                 üzerinde çocuğun usulsüz olarak barındırıldığı, bu durumun hem çocuklar hem de
                 kurum  görevlileri  açısından  büyük bir tehlike oluşturduğu; zira  bu koğuşların  etkili
                 ve  yeterli  bir  şekilde  24  saat  izlenmesi  ve  denetlenmesinin  mümkün  olamayacağı,
                 koğuşlarda haddinden fazla çocuk barındırılması nedeni ile başta çocuk tutuklu ve
                 hükümlülerin zarar görmemesi ve yaşanabilecek bir insan hakkı ihlali durumunda
                 da Kurum personelinin zarar görmemesi adına konunun araştırılıp, söz konusu insan
                 hakkı ihlalinin önlenmesi ve bu kaçınılmaz tehlikenin önüne geçilmesi şikâyet ve talep
                 edilmektedir.
                 Somut olaya baktığımızda, şikâyete konu … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunun,
                 5275 sayılı Kanunun “Ceza İnfaz Kurumlarının  Türleri” başlıklı İkinci Bölümü
                 maddeleri uyarınca, “bir yetişkin kapalı ceza infaz kurumu” olduğu, bu Kurumda
                 çocukların barındırılması noktasında aynı Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü
                 fıkrasında öngörülen tedbirlerin alındığı; zira hükümlü, hükümözlü ve tutuklu olarak
                 bulunan çocukların, Kurumun yetişkin ve genç hükümlü ve tutuklularıyla irtibat
                 sağlamayacağı bir bölüm olan E Blokta 9 ayrı koğuşta barındırılmakta oldukları
                 anlaşılmaktadır. Bu durumda somut olaya konu çocukların, yetişkinlere ait bir kapalı
                 ceza infaz kurumunun, usulü dairesinde kendilerine ayrılmış müstakil bir bölümünde
                 barındırılmasının 5275 sayılı Kanuna aykırılık oluşturmadığı anlaşılmaktadır.
                 Bununla birlikte, koğuşlarda kapasitesinin üzerinde çocuk barındırıldığı ve sağlıklı yaşam
                 standartlarının olmadığı iddiaları bağlamında; çocukların barındırıldığı Kurumun E
                 Blok E1 koğuşunda 31, E2 koğuşunda 39, E3 koğuşunda 41, E4 koğuşunda 31,

                 41 2018/8825 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 17/08/2018 tarihli Gönderme Kararı


             268 2018 YILLIK RAPOR
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274