Page 269 - kdk_yillik_rapor2018
P. 269
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
dokunamamasının çocuğun benliğini zedeleyen, ona değersizlik duygusu yaşatan bir durum
olduğunu, çocuğa kendini kötü hissettiren kapalı görüş yönteminin sebebinin Hükümlü
ve Tutukluların Ziyaret Edilmesi Hakkındaki Yönetmeliğin, çocuk adalet sistemimizin
ilke ve hükümleri göz ardı edilerek, erişkin hükümlü ve tutuklular için düzenlenen
görüş yönetmeliğinin olduğu gibi çocuk hükümlü ve tutuklulara da uygulanmakta
olmasından kaynaklandığını, oysa çocuk adalet sistemimizin ilke ve hükümleri dikkate
alındığında çocuk tutuklu ve hükümlülerin ziyaretçileriyle tüm görüşlerinin açık görüş
yöntemiyle yaptırılması gerektiğini, Çocuk Koruma Kanunu kapsamında bu konuda
çocuğun yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarının güvence altına alınması ve
çocuğun yararı ve esenliğinin gözetilmesi gerektiğini ifade etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde; Hükümlü ve Tutukluların Ziyaret
Edilmesi Hakkındaki Yönetmeliğin 18 inci maddesinde değişiklik yapılması talebi
41
doğrultusunda başvurunun değerlendirilmesi ve gereği için Gönderme Kararı
verilerek Adalet Bakanlığına iletilmiştir.
6.4.6.1 Ceza İnfaz Kurumunda Kapasitenin Üzerinde Çocuğun Barındırıldığı
İddiası
Başvurucu tarafından özetle; … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda, kapasitenin
üzerinde çocuğun usulsüz olarak barındırıldığı, bu durumun hem çocuklar hem de
kurum görevlileri açısından büyük bir tehlike oluşturduğu; zira bu koğuşların etkili
ve yeterli bir şekilde 24 saat izlenmesi ve denetlenmesinin mümkün olamayacağı,
koğuşlarda haddinden fazla çocuk barındırılması nedeni ile başta çocuk tutuklu ve
hükümlülerin zarar görmemesi ve yaşanabilecek bir insan hakkı ihlali durumunda
da Kurum personelinin zarar görmemesi adına konunun araştırılıp, söz konusu insan
hakkı ihlalinin önlenmesi ve bu kaçınılmaz tehlikenin önüne geçilmesi şikâyet ve talep
edilmektedir.
Somut olaya baktığımızda, şikâyete konu … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunun,
5275 sayılı Kanunun “Ceza İnfaz Kurumlarının Türleri” başlıklı İkinci Bölümü
maddeleri uyarınca, “bir yetişkin kapalı ceza infaz kurumu” olduğu, bu Kurumda
çocukların barındırılması noktasında aynı Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü
fıkrasında öngörülen tedbirlerin alındığı; zira hükümlü, hükümözlü ve tutuklu olarak
bulunan çocukların, Kurumun yetişkin ve genç hükümlü ve tutuklularıyla irtibat
sağlamayacağı bir bölüm olan E Blokta 9 ayrı koğuşta barındırılmakta oldukları
anlaşılmaktadır. Bu durumda somut olaya konu çocukların, yetişkinlere ait bir kapalı
ceza infaz kurumunun, usulü dairesinde kendilerine ayrılmış müstakil bir bölümünde
barındırılmasının 5275 sayılı Kanuna aykırılık oluşturmadığı anlaşılmaktadır.
Bununla birlikte, koğuşlarda kapasitesinin üzerinde çocuk barındırıldığı ve sağlıklı yaşam
standartlarının olmadığı iddiaları bağlamında; çocukların barındırıldığı Kurumun E
Blok E1 koğuşunda 31, E2 koğuşunda 39, E3 koğuşunda 41, E4 koğuşunda 31,
41 2018/8825 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 17/08/2018 tarihli Gönderme Kararı
268 2018 YILLIK RAPOR