Page 285 - kdk_yillik_rapor2018
P. 285
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.5.1.2 Açıköğretim Fakültelerinde Yapılan Sınavlarda Dört Yanlış Cevabın
Bir Doğru Cevabı Eksiltmesi Uygulamasının Kaldırılması Talebi
Türkiye’de açıköğretim fakültesi bulunan Anadolu Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi,
İstanbul Üniversitesi tarafından Açıköğretim Fakültelerinde yapılan sınavlarda dört
yanlış yanıtın bir doğru yanıtı eksiltmesi uygulamasının kaldırılması talebi ile ilgili
Kamu Denetçiliği Kurumuna gerçekleştirilen çok sayıda müracaat olmuştur.
Başvuruya konu Üniversitelerden söz konusu uygulamanın ilk sonuçlarına ilişkin ve
ülkemizde sınav konusunda uzmanlaşmış kurumlar olan ÖSYM ile MEB’in ilgili
birimlerinden bilgi ve belge talebinde bulunulmuştur. Literatürde şans başarısından
arındırma olarak bilinen uygulamanın bilimsel altyapısı ve açıköğretimde kullanılmasına
ilişkin bilirkişi raporu talep edilmiştir.
Öte yandan, uyuşmazlık konusunun çok sayıda öğrenciyi ilgilendirmesi nedeni ile
KDK ev sahipliğinde başvuruya konu Üniversiteler, ÖSYM, MEB ve YÖK’ün katılımı
ile Ocak ayında bir çalıştay düzenlenmiş, akabinde ilgili üniversitelerin öğrenci
temsilcilerinin görüşleri alınmıştır.
Bu çalışmalar ve yapılan incelemeler neticesinde;
-2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi ile yükseköğretim kurumlarında öğretim
faaliyetlerinin, ölçme ve değerlendirmelerinin nasıl yapılacağı hakkında yükseköğretim
kurulunca temel ilkelerin oluşturulacağı ve bu ilkelere uygun olarak üniversite senatoları
tarafından anılan hususların belirleneceğinin kurala bağlandığı, bu kapsamda idarenin
kendisine Kanunla verilen takdir yetkisi kapsamında hareket ettiği,
-Dört yanlış yanıtın bir doğru yanıtı eksiltmesi uygulamasının getiriliş amacının
eğitimde kaliteyi düşürmeden yükseköğretim programlarından donanımlı öğrencilerin
mezun olmasını ve uygulamada birliği sağlamak, ölçme ve değerlendirmenin
güvenirliğini artırmak, örgün eğitim kurumlarından mezun olanlarla eşdeğer tutulan
açıköğretim programları mezunlarının dersleri yeterince çalışmadan, öğrenim görmekte
olduğu alanda gerekli bilgiye sahip olmadan sadece rastgele işaretleme yaparak
ilgili alandan mezun olduklarının gözlemlenmesi nedeniyle, eğitimdeki kalitenin
düşürülmemesi amacıyla söz konusu açıköğretim programlarından mezun olanların
da örgün eğitim programlarından mezun olanlarla aynı düzeydeki yeterliklere sahip
olmak üzere eğitim almaları, öğrencilerin sınavlarda doğru olarak bilmedikleri soruları
cevaplandırmamaları ve alanlarında bilgi sahibi olmak üzere çalışmalar yapmalarına
yöneltmesinin düşünülmesi olarak açıklandığı, söz konusu amaçların yapılan toplantıda
ilgili Üniversiteler tarafından da benimsendiğinin ve savunulduğunun anlaşıldığı,
-Nitekim Açıköğretim Yönetmeliğinde de açıköğretimde uygulanacak öğretim
programlarının örgün öğretimde uygulanan programlar ile kapsam bakımından aynı
olacağının, açıköğretim öğrencilerinin aynı öğretim programına göre örgün öğretim
öğrencileri arasında öğrenci hakları bakımından -fark bulunmadığı gibi her iki yoldan
284 2018 YILLIK RAPOR