Page 285 - kdk_yillik_rapor2018
P. 285

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 6.5.1.2 Açıköğretim Fakültelerinde Yapılan Sınavlarda Dört Yanlış Cevabın
                 Bir Doğru Cevabı Eksiltmesi Uygulamasının Kaldırılması Talebi

                 Türkiye’de açıköğretim fakültesi bulunan Anadolu Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi,
                 İstanbul Üniversitesi tarafından Açıköğretim Fakültelerinde yapılan sınavlarda dört
                 yanlış yanıtın bir doğru yanıtı eksiltmesi uygulamasının kaldırılması talebi ile ilgili
                 Kamu Denetçiliği Kurumuna gerçekleştirilen çok sayıda müracaat olmuştur.
                 Başvuruya konu Üniversitelerden söz konusu uygulamanın ilk sonuçlarına ilişkin ve
                 ülkemizde sınav konusunda uzmanlaşmış kurumlar olan ÖSYM ile MEB’in ilgili
                 birimlerinden bilgi ve belge talebinde bulunulmuştur. Literatürde şans başarısından
                 arındırma olarak bilinen uygulamanın bilimsel altyapısı ve açıköğretimde kullanılmasına
                 ilişkin bilirkişi raporu talep edilmiştir.
                 Öte yandan, uyuşmazlık konusunun çok sayıda öğrenciyi ilgilendirmesi nedeni ile
                 KDK ev sahipliğinde başvuruya konu Üniversiteler, ÖSYM, MEB ve YÖK’ün katılımı
                 ile  Ocak  ayında  bir  çalıştay  düzenlenmiş,  akabinde  ilgili  üniversitelerin  öğrenci
                 temsilcilerinin görüşleri alınmıştır.

                 Bu çalışmalar ve yapılan incelemeler neticesinde;
                 -2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi ile yükseköğretim kurumlarında öğretim
                 faaliyetlerinin, ölçme ve değerlendirmelerinin nasıl yapılacağı hakkında yükseköğretim
                 kurulunca temel ilkelerin oluşturulacağı ve bu ilkelere uygun olarak üniversite senatoları
                 tarafından anılan hususların belirleneceğinin kurala bağlandığı, bu kapsamda idarenin
                 kendisine Kanunla verilen takdir yetkisi kapsamında hareket ettiği,
                 -Dört yanlış yanıtın bir doğru yanıtı eksiltmesi uygulamasının getiriliş amacının
                 eğitimde kaliteyi düşürmeden yükseköğretim programlarından donanımlı öğrencilerin
                 mezun olmasını ve uygulamada birliği sağlamak, ölçme ve değerlendirmenin
                 güvenirliğini artırmak, örgün eğitim kurumlarından mezun olanlarla eşdeğer tutulan
                 açıköğretim programları mezunlarının dersleri yeterince çalışmadan, öğrenim görmekte
                 olduğu alanda gerekli bilgiye sahip olmadan sadece rastgele işaretleme yaparak
                 ilgili alandan mezun olduklarının gözlemlenmesi nedeniyle, eğitimdeki kalitenin
                 düşürülmemesi amacıyla söz konusu açıköğretim programlarından mezun olanların
                 da örgün eğitim programlarından mezun olanlarla aynı düzeydeki yeterliklere sahip
                 olmak üzere eğitim almaları, öğrencilerin sınavlarda doğru olarak bilmedikleri soruları
                 cevaplandırmamaları ve alanlarında bilgi sahibi olmak üzere çalışmalar yapmalarına
                 yöneltmesinin düşünülmesi olarak açıklandığı, söz konusu amaçların yapılan toplantıda
                 ilgili Üniversiteler tarafından da benimsendiğinin ve savunulduğunun anlaşıldığı,

                 -Nitekim Açıköğretim  Yönetmeliğinde de açıköğretimde uygulanacak öğretim
                 programlarının örgün öğretimde uygulanan programlar ile kapsam bakımından aynı
                 olacağının,  açıköğretim  öğrencilerinin  aynı öğretim programına göre örgün öğretim
                 öğrencileri arasında öğrenci hakları bakımından -fark bulunmadığı gibi her iki yoldan



             284 2018 YILLIK RAPOR
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290