Page 338 - kdk_yillik_rapor2018
P. 338

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               101 inci maddesinde  engelli çalıştırma zorunluluğu olarak belirlenen %4 oranının
               altına düşeceğinden bahisle idari para cezasına hükmedilebileceğine ilişkin maddesine
               dayandırıldığı, diğer bir ifadeyle kadro imkânlarının yetersizliği ve idari para cezasına
               muhatap olma riski sebebiyle başvuranın tayin talebini reddettiği görülmektedir. Oysaki
               idareler uhdesindeki kamu hizmetini yürütmek amacıyla kadro ve teşkilat yapısını
               düzenleme yetki ve sorumluluğuna sahiptir. Ayrıca 4857 sayılı Kanunun 30 ve 101
               inci madde amacı engellilerin istihdamını sağlamayı amaç edinmiş olup, söz konusu
               hükümlerin kamu işçisi olan başvuranın tayin talebinin reddedilmesinde kanuni
               dayanak  gösterilmesi  mümkün  değildir. Orman  Genel Müdürlüğü  ve İzmir Orman
               Bölge Müdürlüğü başvuranın tayin talebinin karşılanması ile birlikte oluşacak personel
               açığını kapatmak için yeni personel istihdamı yapabileceği gibi, başka bölgelerde çalışan
               memurları söz konusu bölge müdürlüğü emrine tayin edebilme yetki ve kapasitesine
               sahip olduğu görülmektedir.

               Bu  çerçevede, başvuranın 5620 sayılı Kanun kapsamındaki tayin  talebinin
               gerçekleştirilmesi için gerekli idari işlemleri tesis etmesi yönünde Orman Genel
               Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına 103  karar verilmiştir.
               6.8.11  Kesilen Engelli Aylığının Yeniden Bağlanması ve Engelliye Vasi
               Atanması

               Başvuran, 2022 sayılı Kanun kapsamında kardeşine bağlanan engelli aylığının
               yetkililerin kendilerini ikametlerinde bulamamaları sebebiyle yapılan inceleme
               neticesinde kesildiğini, işleme itiraz ettiklerini, itirazın ardından yapılan değerlendirme
               neticesinde  başvuranın kardeşine vasi atanmasının gerekli olması sebebiyle aylığın
               31/03/2017 tarihinde bağlandığını, aylık alınmayan sekiz aylık tutarın kendilerine
               ödenmediğini ifade ederek, geçmişe yönelik ödemenin yapılmasını talep etmektedir.
               Bununla birlikte 2022 sayılı Kanun kapsamında aylık almaya başvuran kişinin engelli
               ve muhtaç olduğu göz önüne alındığında, vasi işlemi henüz yapılmamış engellinin
               mahkemede vasi tayini işleminin uzun sürmesinden ötürü yasal olarak hakkı olan bir
               ödemeye kavuşamaması Anayasanın 61 inci maddesinde yer alan “Devlet, sakatların
               korunmalarını ve toplum hayatına intibaklarını sağlayıcı tedbirleri alır.” hükmünü 10
               uncu maddesinde yer alan engellilere yönelik pozitif ayrımcılık düzenlemelerinin eşitlik
               ilkesine aykırı sayılmayacağı hükmü ile birlikte dikkate alındığında hakkaniyete aykırı
               olduğu değerlendirilmektedir. Ayrıca Yönetmeliğin dayanağını teşkil eden 2022 sayılı
               Kanunda buna aykırı bir düzenleme bulunmadığı göz önüne alındığında, idarenin
               engelli haklarını genişletici bir işlem tesis ederek, engellinin aylık başvurusu yapması
               sonrasında diğer yasal şartları sağlaması durumunda vasi tayini işleminin gerçeklemesine
               kadar engellinin hakkından mahrum kalmasını önleyecek şekilde  Yönetmeliği tadil
               etmesi gerektiği düşünülmektedir.
               Bu kapsamda, “65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşları


               103 2017/13129 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 28/03/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  337
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343