Page 497 - kdk_yillik_rapor2018
P. 497
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.19.3.4.1 İdarenin Tasarrufundaki Bir Köprüden Fiber Optik Hat
Geçirilememesinden Kaynaklı Sorunlar
Başvuran şirket, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından 2015-2018 yılları
arasında Edirne İli, Meriç Nehri üzerinde Dr. Mehmet Müezzinoğlu Köprüsünün inşa
edildiğini; bu köprünün altına altı adet 110 mm çapında HDPE boru eklenerek altyapı
geçirilmesi imkânının tanındığını ve bu kapsamda, anılan imkândan yararlanmak
isteyen işletmecilerden müracaatların kabul edildiğini; idareye farklı tarihli 3 adet
dilekçeyle başvurulduğunu; bu hususta herhangi bir cevabın taraflarına ulaşmadığını;
ancak KGM’nin, 13/09/2017 tarihli yazısıyla, 163.556 TL’lik keşif bedeli ile 1.315
TL’lik damga vergisinin belirtilen banka hesabına yatırılmasını, yazı ekinde gönderilen
protokolün imzalanmasını ve idareye tekrar gönderilmesini istediğini; bunun üzerine,
bazı çekincelerin olmasına rağmen ödemeleri yapıp protokolü imzalamak suretiyle
27/11/2017 tarihli bir yazıyla idareye bu hususun bildirildiğini; ilerleyen süreçte,
işe başlama yazısının taraflarına iletilmemesi üzerine, yetkililerle çeşitli görüşmeler
yapıldığını; bu görüşmeler sırasında, anılan altyapı geçirme işiyle ilgili başka firmalarla
da görüşüleceği, köprüde elektronik veri akışını sağlayacak dört adet fiber optik kılın
bedelsiz olarak KGM’ye tahsis edilmesi ve hatta 12 km uzaklıktaki bakımevine de
fiber optik hattın bedelsiz çekilmesi hususlarının belirtildiğini; bu bağlamda, dört adet
fiber optik kılın idareye tahsisinin kabul edildiği, ancak bakımevine kadar fiber optik
hattın bedelsiz çekilmesine ilişkin talebin ise maliyetleri gerekçesiyle reddedildiğinin
13/02/2018 tarihinde idareye yazılı olarak iletildiğini; idarenin, şifahi olarak iletilen
talepleri de içeren güncel protokolü ve ödenecek bedelleri, 20/03/2018 tarihli ve
E.115594 sayılı yazıyla taraflarına bildirdiğini; söz konusu talepler ile hesaplanan
bedellerin, 5809 sayılı Kanun ile Sabit ve Mobil Haberleşme Altyapısı veya Şebekelerinde
Kullanılan Her Türlü Kablo ve Benzeri Gerecin Taşınmazlardan Geçirilmesine İlişkin
Yönetmeliğe aykırılıklar içerdiğini; bu kapsamda, 23/03/2018 tarihinde dilekçeyle
anılan taleplere itiraz edildiğini ve KGM’nin 06/04/2018 tarihli ve E.141529 sayılı
yazıyla mukabele ettiğini; anılan yazıda, bazı hukuka aykırılıkların bulunduğu ve söz
konusu işin taraflarına yaptırılmaması iradesinin ortaya konulduğunu; ayrıca piyasadaki
firmalar arasında eşitliğin gözetilmediğini iddia ederek, yukarıda zikredilen ilk protokole
göre işe başlama yazısının taraflarına verilmesini, eğer bu durum gerçekleşmeyecekse
gerekçesinin bildirilmesini ve 163.556 TL lik bedelin iadesini, ayrıca söz konusu süreç
boyunca uğranılan mağduriyetin giderilmesini yetkilileri aracılığıyla talep etmiştir.
Konuya ilişkin olarak yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; başvuruya konu
hususlarda idare tarafından yapılan iş ve işlemlerin, o anda yürürlükte olan Karayolları
Genel Müdürlüğü Tasarrufundaki Taşınmazların Değerlendirilmesine İlişkin
Yönetmeliğin öngördüğü usul ve esaslar gözetilmeden tesis edildiği; ayrıca bahsi geçen
hususlar bakımından 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu ile alt düzenleyici
mevzuatın gözetilmediği anlaşılmış olup idarenin hatalı davrandığının kabulü gerektiği
belirtilerek Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının E.43984 sayılı yazısı ile Sabit ve Mobil
496 2018 YILLIK RAPOR