Page 507 - kdk_yillik_rapor2018
P. 507
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
barındırılmakta olan 307 suça sürüklenen çocuk hükümlü ve tutuklunun 12 koğuşa
yerleştirildiği, koğuşlarda barındırılan kişi sayısının ortalama 25 olduğu ve arttırılmış
kapasitenin altında çocuk barındırıldığı, diğer taraftan; Genel Müdürlükleri tarafından
ceza infaz kurumlarında bulunan çocukların topluma kazandırılmasına yönelik
çalışmaların çok yönlü olarak yürütüldüğü, bunların başında uluslararası standartlar
ölçüsünde infaz sisteminin oluşturulması, çocuklarla çalışan nitelikli personelin
istihdamı ve bu personele yönelik hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimler ile çocuklara
yönelik eğitim-iyileştirme faaliyetlerinin gelmekte olduğu, bu kapsamda; ceza infaz
kurumlarında bulunan hükümlü ve tutuklu çocukların iyileştirilmesini ve tekrar
suç işlemelerini engelleyici eğitim ve iyileştirme çalışmalarının büyük bir titizlikle
sürdürüldüğü, yürütülen eğitim ve iyileştirme çalışmalarını üç ana başlık altında
toplamak gerekirse, bunlardan birincisinin eğitim çalışmaları, ikincisinin iyileştirme
çalışmaları, üçüncüsünün ise sosyal-kültürel ve sportif faaliyetler olduğu, çocuk hükümlü
ve tutuklu konumunda bulunan kişilerin hapis cezalarının infazındaki temel amaç,
çocuklara yönelik geliştirilen ve sürdürülen tüm eğitim ve iyileştirme çalışmalarıyla,
çocukların kurumda bulundukları süreç içerisinde suça sürüklenmelerine neden olan
etkenlerin ortaya çıkarılması, elde edilen bilgiler doğrultusunda uygun müdahalelerin
yapılması ve etkili yöntemlerin uygulanmasını temel alarak, çocuğun sosyalleşme
sürecini kolaylaştırmayı, yeniden toplumla bütünleşmelerinin hedeflendiği, Ceza
infaz kurumlarında bulunan hükümlü ve tutuklu çocukların ikincil mağduriyetlerinin
önlenmesi, çocukların sosyalleşme sürecinin kolaylaştırılması ve yeniden toplumla
bütünleşmeleri için hükümlü ve tutuklu çocuklara yönelik kurum içinde çok yönlü
çalışmalar yapıldığı, bu çalışmaların kurumlarda bulunan öğretmen, psikolog ve
sosyal hizmet uzmanları tarafından yerine getirildiği, kurumlarda eğitim ve iyileştirme
faaliyetleri çerçevesinde resmi, özel, gönüllü kişi, kurum ve kuruluşlarla birlikte belirli
amaçlar doğrultusunda işbirliği yapılmakta olduğu, bu çalışmaların çocuğun yüksek
yararına uygunluğu yönünden değerlendirilerek yapılandırıldığı, daha önce hiç eğitim
görmemiş ya da eğitimlerini yarıda bırakmış çocuk hükümlü ve tutukluların eğitim
ve öğretimlerine devam edebilmelerine ilişkin faaliyetlerin, kurum eğitim ve öğretim
servisi tarafından değerlendirildiği, bu bağlamda; birinci kademe okuma yazma ve
ikinci kademe okuma yazma eğitimi kursları, örgün ve yaygın eğitime hazırlık ve destek
kursları, açık ilköğretim okulu ve açık öğretim lisesi sınavları, üniversite giriş sınavları,
meslek eğitimi kursları, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile kitaplık ve kütüphane
faaliyetleri gibi, çocuğun eğitim-öğretim almasına yönelik her türlü işlemlerin bu servis
tarafından yerine getirildiği, öte yandan; kurumlarda eğitim-öğretim çalışmalarıyla
birlikte yürütülen en önemli çalışmanın, kurum psiko-sosyal servisleri tarafından
yürütüldüğü, çocukların psikolojik ve sosyal problemlerine çözüm sağlamak amacıyla
kurumda görevli psikolog ve sosyal hizmet uzmanları ile görüşebildiği, kurum uzmanları
bireysel ya da grup çalışmaları yoluyla çocukların daha sağlıklı ve uyumlu bireyler
olmaları yönünde onları destekleyecek çalışmalar yürüttüğü, psiko-sosyal yardım servisi
uzmanlarınca çocuğun bireysel özellikleri de dikkate alınarak, bireysel görüşme ya da
grup çalışması yoluyla içinde bulundukları koşullara yönelik farkındalıklarını artırma,
506 2018 YILLIK RAPOR