Page 511 - kdk_yillik_rapor2018
P. 511
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Tahakkuk Zamanaşımına Uğramış İdari Para Cezalarının Tahsil Edilmesine
Yönelik İdari İşlemlerin Geri Alınması
Başvuran; ortağı olduğu anonim şirketin 2000/01-02-03-04 dönemlerine ait 3.261,48
TL borcunun şirket ortağı ve tüzel kişiliğin kanuni temsilcisi sıfatlarıyla tarafından
talep edildiğini, zamanaşımı ve borçlu sıfatına yönelik yaptığı muhtelif itirazlarının
dikkate alınmadığını, ikinci itiraz dilekçesine istinaden sadece zamanaşımı itirazının
değerlendirildiğini, söz konusu idari para cezaları hakkında idare mahkemelerinde
açılacak dava sonucuna göre işlem tesis edilebileceğinin bildirilmesinin yasal haklarını
kullanmasında bir sınırlandırmaya sebebiyet verdiğini ve görevli mahkemenin iş
mahkemeleri olduğunu düşündüğünü belirterek konunun incelenmesini talep
etmektedir.
Kurumumuzca yapılan incelemeler ve değerlendirme sonucunda; şikâyet dilekçesinde
belirtilen tarihlere ilişin idari para cezalarının tahakkuk zamanaşımı geçtikten sonra
başvurandan tahsil edilmesine yönelik işlemlerin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu
sonuç ve kanaatine varılmak suretiyle başvurunun kabulüne; … ilgili şirket tarafından
ilgili dönemlere ait aylık prim ve hizmet belgelerinin verilmemesi gerekçe gösterilerek
ve işverenin söz konusu belgelerin verildiği iddiası araştırılmadan eksik bir inceleme
sonucu oluşturulan, tahakkuk zamanaşımına uğramış idari para cezalarının başvurandan
tahsil edilmesine yönelik idari işlemlerin geri alınması için Sosyal Güvenlik Kurumu
12
Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığının 14/9/2018 tarihli cevabi yazısında; konunun
mer’i mevzuat çerçevesinde yeniden değerlendirilmesi neticesinde; … Anonim Şirketi
tarafından 2000/1 dört aylık dönem bordrosunda eksik bildirildiği tespit edilen
sigortalılar için 2000/01, 02 ve 0 üncü aylara ait aylık prim ve hizmet belgelerinin
verilmemesi nedeniyle re’sen oluşturulan prim belgelerinden dolayı tahakkuk eden idari
para cezasının bugün için zamanaşımına uğramış olması nedeniyle Tavsiye Kararımıza
uyulması gerektiğinin değerlendirildiği bildirilmiştir.
Abonelerin Kartlı Sayaç Kullanmaya Zorlanmasının Türk Borçlar Kanununa,
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna ve Bu Kanunların Ruhuna, Düzenleme
Amaçlarına ve Temel Tüketici Hakları ile Hukukun Genel İlkelerine Aykırılık
Teşkil Edeceği
Şikâyetçi, mevcut su sayacının Manisa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü
(MASKİ) tarafından ön ödemeli su sayacı ile değiştirilmek istendiğini iddia ederek,
kendisinin çeşitli mazeretleri nedeniyle bunu istemediğini, sayacının ön ödemeli
elektronik kartlı sayaçla değiştirilmemesini, 10 yılı dolan sayacın değiştirilmesi gerekiyor
ise bu sayacın yerine tekrar mekanik sayaç takılmasını talep etmektedir.
Yapılan incelemeler sonucunda; mekanik veya kartlı sayaç kullanımı hususunda idareye
takdir hakkı tanınmış ise de; idarenin bu takdir hakkını kullanırken objektif iyi niyet
kurallarına uygun davranması zorunlu olduğu, elektronik kartlı sayaç uygulamasın
12 2018/3948 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 13/8/2018 tarihli Tavsiye Kararı
510 2018 YILLIK RAPOR