Page 75 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 75

Değerlendirmeye alınan toplam 25.000 adet şikâyet başvurusunun 21.170 tanesi (%84,68’i) Kurumumuz
              tarafından sonuçlandırılmış olup, 3.830 adet şikâyet başvurunun incelenmesine devam edilmektedir.
              Diğer  yandan,  yapılan  ön  değerlendirme  sonucunda  1.588  adet  kendi  içerisinde  konu  ve  sebep
              bakımından  aynı  olan  şikâyet  başvurusu  hakkında  Birleştirme  Kararı  verilerek  tek  dosya  üzerinden
              incelemeye devam edilmiştir.


              Tablo 28: 2019 Yılı Dosya Verileri
                  2018 Yılından          2019 Yılında                       2019 Yılında       İşlemi Devam
                 Devreden Dosya           Dağıtılmış         Toplam       Sonuçlandırılan       Eden Dosya
                      Sayısı             Dosya Sayısı                       Dosya Sayısı           Sayısı
                      4.032                 20.968           25.000            21.170              3.830


              Kurumumuza  yapılan  şikâyet  başvurularının  incelenmesi  neticesinde  31  Aralık  2019  tarihi  itibariyle
              Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 21.170 adet başvuruya ilişkin olarak;
                   % 41,43 oranında “Gönderme Kararı”,
                   % 35,65 oranında “İncelenemezlik Kararı”
                   % 8,21 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
                   % 0,81 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
                   % 2,22 oranında ise “Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar”,
                   % 4,39 oranında ise “Tavsiye Kararı”,
                   % 4,56 oranında ise “Ret Kararı”,
                   % 2,09 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”,  verilmiştir.

              verilmiştir.

              Kurumumuzca  verilen  incelenemezlik  karar  oranlarının  yüksekliğinin  başlıca  sebepleri  arasında,
              Kurumumuza  yapılan  başvurularda  menfaat  ihlali  koşulunun  aranması,  görev  alanına  girmeyen
              başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme çabası ve yargı organlarınca incelemesi devam
              eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.

              Diğer  taraftan  Avrupa  ülkeleri  Ombudsmanlık  Kurumlarının  başvuruları  inceleme  oranları
              Kurumumuzla  karşılaştırıldığında,  Kurumumuzun  Avrupa  ülkelerine  göre  başvuruları  inceleme
              oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise çok daha düşük olduğu görülmektedir.
              Bu  Ombudsmanlık  Kurumlarında  genellikle,  incelenemeyen  dosyalar  başvurucusuna  iade  edilirken,
              incelenebilir dosyalar ise kabul edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye alınmaktadır.

              Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında şu
              sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
                   Finlandiya 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 5.594 adet başvuru arasından
                     kabul edilebilir başvuru oranı %14’dür.
                   İspanya 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.911 adet başvuru arasından
                     kabul edilebilir başvuru oranı %10’dur.
                   Fransa 2018 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma yapılan 20.661 adet başvuru arasından
                     kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık %4’tür.

              Gönderme karar oranının yüksek olmasının sebebi ise 6328 sayılı Kurum kanunumuzda, idari başvuru
              yollarının tüketilmesinin şikâyet başvurularının incelenebilmesi için zaruri bir şart olarak düzenlenmiş
              olmasından kaynaklanmaktadır.

                                                                                                               73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80