Page 75 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 75
Değerlendirmeye alınan toplam 25.000 adet şikâyet başvurusunun 21.170 tanesi (%84,68’i) Kurumumuz
tarafından sonuçlandırılmış olup, 3.830 adet şikâyet başvurunun incelenmesine devam edilmektedir.
Diğer yandan, yapılan ön değerlendirme sonucunda 1.588 adet kendi içerisinde konu ve sebep
bakımından aynı olan şikâyet başvurusu hakkında Birleştirme Kararı verilerek tek dosya üzerinden
incelemeye devam edilmiştir.
Tablo 28: 2019 Yılı Dosya Verileri
2018 Yılından 2019 Yılında 2019 Yılında İşlemi Devam
Devreden Dosya Dağıtılmış Toplam Sonuçlandırılan Eden Dosya
Sayısı Dosya Sayısı Dosya Sayısı Sayısı
4.032 20.968 25.000 21.170 3.830
Kurumumuza yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde 31 Aralık 2019 tarihi itibariyle
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 21.170 adet başvuruya ilişkin olarak;
% 41,43 oranında “Gönderme Kararı”,
% 35,65 oranında “İncelenemezlik Kararı”
% 8,21 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
% 0,81 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
% 2,22 oranında ise “Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar”,
% 4,39 oranında ise “Tavsiye Kararı”,
% 4,56 oranında ise “Ret Kararı”,
% 2,09 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”, verilmiştir.
verilmiştir.
Kurumumuzca verilen incelenemezlik karar oranlarının yüksekliğinin başlıca sebepleri arasında,
Kurumumuza yapılan başvurularda menfaat ihlali koşulunun aranması, görev alanına girmeyen
başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme çabası ve yargı organlarınca incelemesi devam
eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.
Diğer taraftan Avrupa ülkeleri Ombudsmanlık Kurumlarının başvuruları inceleme oranları
Kurumumuzla karşılaştırıldığında, Kurumumuzun Avrupa ülkelerine göre başvuruları inceleme
oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise çok daha düşük olduğu görülmektedir.
Bu Ombudsmanlık Kurumlarında genellikle, incelenemeyen dosyalar başvurucusuna iade edilirken,
incelenebilir dosyalar ise kabul edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında şu
sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
Finlandiya 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 5.594 adet başvuru arasından
kabul edilebilir başvuru oranı %14’dür.
İspanya 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.911 adet başvuru arasından
kabul edilebilir başvuru oranı %10’dur.
Fransa 2018 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma yapılan 20.661 adet başvuru arasından
kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık %4’tür.
Gönderme karar oranının yüksek olmasının sebebi ise 6328 sayılı Kurum kanunumuzda, idari başvuru
yollarının tüketilmesinin şikâyet başvurularının incelenebilmesi için zaruri bir şart olarak düzenlenmiş
olmasından kaynaklanmaktadır.
73