Page 32 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 32
Kurumumuz tarafından görev alanına girmeyen, şikâyet başvurusunda bulunması gereken kanunun
öngördüğü zorunlu hususları barındırmayan, belli bir konuyu içermeyen, yargı organlarında
görülmekte olan veya yargı organlarınca karara bağlanmış uyuşmazlıklara ilişkin olan, sebepleri,
konusu ve tarafları aynı olanlar ile daha önce sonuçlandırılan başvurular için “İncelenemezlik
Kararı” verilmektedir.
Kurumumuza başvuruda bulunulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda
öngörülen idari başvuru yolları ile özel kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının
tüketilmesi gerekmektedir. İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular için “Gönderme
Kararı” verilip, söz konusu başvuru ilgili idareye gönderilmektedir.
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin 34 üncü maddesi uyarınca, şikâyetçinin başvurusundan vazgeçmesi, şikâyetçi gerçek
kişi ise ölümü veya tüzel kişi ise tüzel kişiliğinin sona ermesi, şikâyet konusu talebin ilgili idare
tarafından yerine getirilmesi, inceleme ve araştırma devam ederken şikâyet konusu hakkında dava
açılması durumlarında Kurumumuz tarafından “Karar Verilmesine Yer Olmadığına İlişkin
Karar” verilmektedir.
Öte yandan Kurumumuza vatandaş tarafından şikâyet başvurusu yapıldığında, ilgili Kamu Denetçisi
veya uzman idarenin yöneticileriyle görüşmeler gerçekleştirmekte ve şikâyet konusunu çözüme
kavuşturulabilmekte, bu süreç karara dönüştürülürken ise ‘’Karar Verilmesine Yer Olmadığına
Dair Karar” verilmekteydi.
Ancak, Kurumumuzun kuruluş amacı ve var olma sebebi dostane çözüm aramak ve bulmaktır. Bu
doğrultuda Kurumun yapmış olduğu katkı ve hizmetlerin düzgün ifade edilmesini ve bunun
istatistiklere doğru yansıtılmasını teminen “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Kurumumuzun kuruluş amacı doğrultusunda
“Dostane Çözüm Kararı” eklenmiş “02/03/2017 tarihli ve 29995 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan değişiklik ile de bahse konu hüküm yürürlüğe girmiştir.
Diğer yandan inceleme ve araştırma sonucunda şikâyet konusu iddianın yerinde olduğu kanaatine
varılması hâlinde Kurumumuz tarafından “Tavsiye Kararı”, şikâyet konusu iddianın yerinde
olmadığı kanaatine varılması hâlinde ise “Ret Kararı”, şikâyet konusu iddiaların bir kısmının
yerinde bulunduğu bir kısmının ise yerinde bulunmadığı kanaatine varılması halinde ise “Kısmı
Tavsiye Kısmi Ret Kararı” verilmektedir.
2019 Yılının Ocak-Haziran döneminde Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 12.087 adet
başvuruya ilişkin olarak;
% 38,75 oranında “İncelenemezlik Kararı”,
% 40,73 oranında “Gönderme Kararı”
% 7,14 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
% 0,98 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
% 2,34 oranında “Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar”,
% 4,32 oranında “Tavsiye Kararı”,
% 3,62 oranında “Ret Kararı”,
% 1,37 oranında ise “Kısmi tavsiye Kısmi Ret Kararı”
verilmiştir.
28