Page 37 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 37
B. DOSTANE ÇÖZÜME İLİŞKİN İSTATİSTİKLER
Şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan uzlaştırma
yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir.
Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklıdır. Bu nedenle
şikâyetlerin daha hızlı ve etkin çözümü için Kurumumuzca vatandaş ve idare arasında köprü görevi
yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.
Bu yöntemle çözüme kavuşturulan başvurular hakkında 02/03/2017 tarihine kadar ‘Karar
verilmesine yer olmadığına dair karar’ verilmekteydi. Ancak, Kurumumuzca gerçekleştirilen bu
kayda değer kamu hizmetinin daha doğru ifade edilmesi ve bu hususun istatistiklere doğru
yansıtılması amacıyla 02/03/2017 tarihinde, şikâyet konusu talebin ilgili idare tarafından yerine
getirilmesi veya şikâyetin çözüme kavuşturulduğunun taraflarca Kuruma bildirilmesi hâlinde
dostane çözüm kararı verileceği hükmü, “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliği”nin 33/A maddesine eklenmek suretiyle yasal zemine
oturtulmuştur.
Bu hususun yasal zemine oturtulması, şikâyet başvurularının incelenmesine yeni bir bakış açısı
getirerek Kurumumuzca bu yöntemin sıkça kullanılmasına ve bu sayede vatandaşın “Adalete Hızlı
Erişiminin” sağlanması hususunda çok önemli katkılar sağlamasının yanı sıra idarelerce de bu
yöntemin benimsenmesine katkıda bulunmuştur.
Bu kapsamda Ocak- Haziran 2019 döneminde “Çözüme Kavuşturulan Dosya Sayısı” 1.600 olup,
bunların 774 adedi “Dostane Çözüm Kararı” ile 826 adedi ise Gönderme Kararı ile
gerçekleştirilmiştir.
Tablo 23: 2019 Yılının İlk Yarısında Dostane Çözüm Yoluyla Çözüme Kavuşturulan Dosya
Dağılımı
Gönderme Kararı
Dostane Çözüm
Dostane Çözüm ile Kararı ile İle TOPLAM
Sonuçlandırılan Toplam
Şikâyet Sayısı 774 826 1.600
%48,38 %51,62
C. TAVSİYE, KISMEN TAVSİYE KISMEN RET KARARLARINA İLİŞKİN
İSTATİSTİKLER
Kurumumuza 2017 yılından itibaren yapılan başvuru sayısının artmasıyla birlikte nitelikli veya
kabul edilebilir başvurularda da yükselme görülmüş ve idarelere verilen tavsiye kararlarında ciddi
bir artış yaşanmıştır.
Kurumumuzca yapılan başvurunun inceleme ve araştırılması sonucunda şikâyetin yerinde olduğu
kanaatine varılması hâlinde Tavsiye Kararı; kısmen yerinde olduğu kanaatine varılması halinde ise
Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı verilmektedir.
2019 yılının ilk yarısında 468 adet tavsiye, 149 adet Kısmen Tavsiye Kısmen Ret olmak üzere
toplam 607 adet tavsiye yönünde karar verilmiş olup geçen yılla karşılaştırıldığında tavsiye
kararlarımız %65,96; kısmen tavsiye kısmen kararlarımız ise %104,11 oranında artmıştır.
33