Page 37 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 37

B. DOSTANE ÇÖZÜME İLİŞKİN İSTATİSTİKLER


              Şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan uzlaştırma
              yoluyla  uyuşmazlıkların  çözümü  usulü  Kurumumuzca  en  sık  başvurulan  yöntemlerdendir.
              Kurumun  başarısı  ikna  gücüne  dayalı  arabuluculuk  ve  uzlaştırıcı  rolünde  saklıdır.  Bu  nedenle
              şikâyetlerin daha hızlı ve etkin çözümü için Kurumumuzca vatandaş ve idare arasında köprü görevi
              yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.

              Bu  yöntemle  çözüme  kavuşturulan  başvurular  hakkında  02/03/2017  tarihine  kadar  ‘Karar
              verilmesine yer olmadığına dair karar’ verilmekteydi. Ancak, Kurumumuzca gerçekleştirilen bu
              kayda  değer  kamu  hizmetinin  daha  doğru  ifade  edilmesi  ve  bu  hususun  istatistiklere  doğru
              yansıtılması amacıyla 02/03/2017 tarihinde, şikâyet konusu talebin ilgili idare tarafından  yerine
              getirilmesi  veya  şikâyetin  çözüme  kavuşturulduğunun  taraflarca  Kuruma  bildirilmesi  hâlinde
              dostane çözüm kararı verileceği hükmü, “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
              İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliği”nin 33/A maddesine eklenmek suretiyle yasal zemine
              oturtulmuştur.


              Bu hususun  yasal zemine oturtulması, şikâyet başvurularının incelenmesine yeni bir bakış açısı
              getirerek Kurumumuzca bu yöntemin sıkça kullanılmasına ve bu sayede vatandaşın “Adalete Hızlı
              Erişiminin”  sağlanması  hususunda  çok  önemli  katkılar  sağlamasının  yanı  sıra  idarelerce  de  bu
              yöntemin benimsenmesine katkıda bulunmuştur.

              Bu kapsamda Ocak- Haziran 2019 döneminde “Çözüme Kavuşturulan Dosya Sayısı” 1.600 olup,
              bunların  774  adedi  “Dostane  Çözüm  Kararı”  ile  826  adedi  ise  Gönderme  Kararı  ile
              gerçekleştirilmiştir.


              Tablo 23: 2019 Yılının İlk Yarısında Dostane Çözüm Yoluyla Çözüme Kavuşturulan Dosya
              Dağılımı
                                                                   Gönderme Kararı
                                              Dostane Çözüm
                   Dostane Çözüm ile             Kararı ile               İle                 TOPLAM
                 Sonuçlandırılan Toplam
                      Şikâyet Sayısı                774                  826                    1.600
                                                  %48,38                %51,62


                 C. TAVSİYE, KISMEN TAVSİYE KISMEN RET KARARLARINA İLİŞKİN
                     İSTATİSTİKLER


              Kurumumuza 2017  yılından itibaren  yapılan başvuru sayısının  artmasıyla birlikte nitelikli veya
              kabul edilebilir başvurularda da yükselme görülmüş ve idarelere verilen tavsiye kararlarında ciddi
              bir artış yaşanmıştır.

              Kurumumuzca yapılan başvurunun inceleme ve araştırılması sonucunda şikâyetin yerinde olduğu
              kanaatine varılması hâlinde Tavsiye Kararı; kısmen yerinde olduğu kanaatine varılması halinde ise
              Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı verilmektedir.

              2019 yılının ilk yarısında 468 adet tavsiye, 149 adet Kısmen Tavsiye Kısmen Ret olmak üzere
              toplam  607  adet  tavsiye  yönünde  karar  verilmiş  olup  geçen  yılla  karşılaştırıldığında  tavsiye
              kararlarımız %65,96; kısmen tavsiye kısmen kararlarımız ise %104,11 oranında artmıştır.


                                                                                                           33
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42