Page 40 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 40
Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul edilebilir
başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken kabul
edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden yapılan
değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında
şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır:
İsveç 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 8.564 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı %7'dir.
Finlandiya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 6.256 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı %18'dir.
İspanya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 2.4750 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı %9'dur.
Avrupa Ombudsmanlığının 2017 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma yapılan 15.837 adet
başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık % 3'tür.
Kurumumuzca, 2018 yılında iletilen 17.585 adet başvuru ve 2017 yılından devreden 4.062 adet
başvuru olmak üzere toplam 21.647 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme
alınmıştır.
İncelemeye alınan toplam 21.647 adet şikâyet başvurusunun 17.615 tanesi (%81,37’si) Kurumumuz
tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiş olup, sonuçlandırılan
17.615 başvurunun 4.106 adedi kabul edilebilir nitelikte olarak değerlendirilmiştir. Bu oran
%23,31’e tekabül etmektedir. Kabul edilebilir başvuru oranı yukarıda yer verilen diğer
Ombudsmanlık Kurumlarının kabul edilebilir başvuru oranlarının bir hayli üzerinde
gerçekleşmiştir.
2019 yılının ilk altı ayındaki kabul edilebilirlik düzeyine bakıldığında ise;
Kurumumuza 2019 yılının ilk altı ayında gelen 10.712 ve 2018 yılından devreden 4.032 adet olmak
üzere toplam 14.744 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.
İncelenmeye alınan toplam 14.744 adet şikâyet başvurusunun 12.087 tanesi (% 81,98’i)
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiş olup
sonuçlandırılan 14.744 başvurunun 2.609 adedi kabul edilebilir nitelikte olarak değerlendirilmiştir.
Bu oran %17,70’e tekabül etmektedir.
Tablo 28: 2019 Yılının İlk Yarısı Kabul Edilebilir Başvurulara İlişkin Karar Dağılımları
Karar Türü 2019 (Ocak-Haziran)
Dostane Çözüm Yolu ile Çözümlenen Dosya Sayısı 1.600
Tavsiye Kararı 468
K. Tavsiye K. Ret Kararı 149
Ret Kararı 392
Toplam 2.609
36