Page 43 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 43
A. ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 1 inci maddesine göre Kurumumuz; idarenin
işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını;
insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.
Bu çerçevede Kurumumuz; vatandaşın kamu idareleri ile olan sorunlarında haklı tarafı belirlemekte
ve idarenin aldığı kararlar sonucunda mağdur olduğunu iddia eden vatandaşların şikâyetlerini
inceleyerek, haklı olduğu tespit edilenlerin mağduriyetlerinin giderilmesine aracı olmaktadır. Bu
şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu, vatandaşa hizmet amacıyla kurulmuş bulunan kamu kurum ve
kuruluşlarının bir anlamda denetimini sağlayarak önemli bir kamu hizmetini yerine getirmektedir.
Denetim birimlerince kendi sorumluluk alanında bulunan kamu kurum ve kuruluşları, görev alanları
ve mevzuatlarıyla sınırlı olarak denetime tabi tutulmasına rağmen, Kamu Denetçiliği Kurumu;
vatandaş ve idare ilişkilerini her yönüyle incelemekte, hukukilik yanında, hakkaniyet ilkesini de
gözeterek önemli bir boşluğu doldurmaktadır.
“Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu; çok kolay
başvuru yöntemleri belirleyerek, vatandaşın adalete kolay ve hızlı bir şekilde erişmesine imkân
sağlamıştır. Vatandaşlarımız posta, e-posta, mektup, dilekçe vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla
Kurumumuza başvurabildiği gibi, telefonla da ulaşıp derdini anlatabilmekte, müracaatını
yapabilmektedir. Başvuru için Kuruluş Kanununun 17 nci Maddesinde sayılan şartlar, her
vatandaşımızın kolayca anlayıp yerine getirebileceği şekilde belirlenmiştir. Öte yandan Kanunun 20
maddesi hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin 6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması
“adalete hızlı erişim” ifadesinin net bir yansımasıdır.
Kuruma yapılan başvurularda gerekli ön inceleme yapılarak öncelikle uzlaşma yoluyla çözüm
alternatifleri düşünülmekte, idare ile başvuran arasında arabuluculuk yapılarak çözüm yolları
aranmaktadır. Kurum Yönetmeliğinde “dostane çözüm” olarak adlandırılan bu yöntem; gerçekten
de sorun çözmede son derece etkili, hızlı ve sonuç alıcı bir yol olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kurumun ikna gücüne dayalı arabulucu ve uzlaştırıcı özellikleri bu kararlarda iyice
hissedilmektedir.
Öte yandan Kurumumuza yapılan başvurulardan idari başvuru yolu tüketilmeden yapıldığı
anlaşılanlar; değerlendirilmesi ve gereği için ilgili kurumlara gönderilmekte, şikâyet başvurusunun
kurumlarına doğrudan yapılmış bir başvuru olarak değerlendirilmesi ve sonucundan başvuru
sahibine ve Kurumumuza bilgi verilmesi istenmektedir. Başvurana ise cevabın tebliği tarihinden
veya 60 gün içinde cevap verilmediği takdirde bu sürenin bittiği tarihten itibaren 6 ay içinde diğer
başvuru koşullarını taşımak kaydıyla Kurumumuza yeniden başvuru yapılabileceği
hatırlatılmaktadır.
Kurumda oluşturulan Şikâyet Bilgilendirme Bürosu ile şikâyetçilerin şikâyetleri hakkında bilgi
edinmeleri ve aşamaları takip edebilmeleri sağlanmış, Araştırma Takip ve Değerlendirme Bürosu
çalışmaları ile de Kurum tarafından verilen kararların etkin bir şekilde takibi sağlanmıştır. Bu
çalışmalar sonucunda; Kurum tarafından alınan Gönderme Kararlarının da birçok kamu kurum ve
kuruluşu tarafından ciddiyetle ele alındığı, vatandaşın sorunu çözülerek kendisine ve Kurumumuza
bilgi verildiği memnuniyetle görülmüştür.
Aşağıda 2019 yılının ilk altı ayında Dostane Çözüm ve Gönderme Kararlarıyla çözüme
kavuşturulan başvurulardan bazı örnekler sunulmuştur.
39