Page 43 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 43

A.  ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ

              6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 1 inci maddesine göre Kurumumuz; idarenin
              işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını;
              insan  haklarına  dayalı  adalet  anlayışı  içinde,  hukuka  ve  hakkaniyete  uygunluk  yönlerinden
              incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.

              Bu çerçevede Kurumumuz; vatandaşın kamu idareleri ile olan sorunlarında haklı tarafı belirlemekte
              ve  idarenin  aldığı  kararlar  sonucunda  mağdur  olduğunu  iddia  eden  vatandaşların  şikâyetlerini
              inceleyerek, haklı olduğu tespit edilenlerin mağduriyetlerinin giderilmesine aracı olmaktadır. Bu
              şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu, vatandaşa hizmet amacıyla kurulmuş bulunan kamu kurum ve
              kuruluşlarının bir anlamda denetimini sağlayarak önemli bir kamu hizmetini yerine getirmektedir.
              Denetim birimlerince kendi sorumluluk alanında bulunan kamu kurum ve kuruluşları, görev alanları
              ve  mevzuatlarıyla  sınırlı  olarak  denetime  tabi  tutulmasına  rağmen,  Kamu  Denetçiliği  Kurumu;
              vatandaş ve idare ilişkilerini her yönüyle incelemekte, hukukilik yanında, hakkaniyet ilkesini de
              gözeterek önemli bir boşluğu doldurmaktadır.

              “Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu; çok kolay
              başvuru  yöntemleri belirleyerek, vatandaşın adalete kolay ve hızlı bir şekilde erişmesine imkân
              sağlamıştır. Vatandaşlarımız posta, e-posta, mektup, dilekçe vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla
              Kurumumuza  başvurabildiği  gibi,  telefonla  da  ulaşıp  derdini  anlatabilmekte,  müracaatını
              yapabilmektedir.  Başvuru  için  Kuruluş  Kanununun  17  nci  Maddesinde  sayılan  şartlar,  her
              vatandaşımızın kolayca anlayıp yerine getirebileceği şekilde belirlenmiştir. Öte yandan Kanunun 20
              maddesi hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin 6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması
              “adalete hızlı erişim” ifadesinin net bir yansımasıdır.

              Kuruma  yapılan  başvurularda  gerekli  ön  inceleme  yapılarak  öncelikle  uzlaşma  yoluyla  çözüm
              alternatifleri  düşünülmekte,  idare  ile  başvuran  arasında  arabuluculuk  yapılarak  çözüm  yolları
              aranmaktadır. Kurum Yönetmeliğinde “dostane çözüm” olarak adlandırılan bu yöntem; gerçekten
              de  sorun  çözmede  son  derece  etkili,  hızlı  ve  sonuç  alıcı  bir  yol  olarak  karşımıza  çıkmaktadır.
              Kurumun  ikna  gücüne  dayalı  arabulucu  ve  uzlaştırıcı  özellikleri  bu  kararlarda  iyice
              hissedilmektedir.

              Öte  yandan  Kurumumuza  yapılan  başvurulardan  idari  başvuru  yolu  tüketilmeden  yapıldığı
              anlaşılanlar; değerlendirilmesi ve gereği için ilgili kurumlara gönderilmekte, şikâyet başvurusunun
              kurumlarına  doğrudan  yapılmış  bir  başvuru  olarak  değerlendirilmesi  ve  sonucundan  başvuru
              sahibine ve Kurumumuza bilgi verilmesi istenmektedir. Başvurana ise cevabın tebliği tarihinden
              veya 60 gün içinde cevap verilmediği takdirde bu sürenin bittiği tarihten itibaren 6 ay içinde diğer
              başvuru  koşullarını  taşımak  kaydıyla  Kurumumuza  yeniden  başvuru  yapılabileceği
              hatırlatılmaktadır.

              Kurumda  oluşturulan  Şikâyet  Bilgilendirme  Bürosu  ile  şikâyetçilerin  şikâyetleri  hakkında  bilgi
              edinmeleri ve aşamaları takip edebilmeleri sağlanmış, Araştırma Takip ve Değerlendirme Bürosu
              çalışmaları  ile  de  Kurum  tarafından  verilen  kararların  etkin  bir  şekilde  takibi  sağlanmıştır.  Bu
              çalışmalar sonucunda; Kurum tarafından alınan Gönderme Kararlarının da birçok kamu kurum ve
              kuruluşu tarafından ciddiyetle ele alındığı, vatandaşın sorunu çözülerek kendisine ve Kurumumuza
              bilgi verildiği memnuniyetle görülmüştür.

              Aşağıda  2019  yılının  ilk  altı  ayında  Dostane  Çözüm  ve  Gönderme  Kararlarıyla  çözüme
              kavuşturulan başvurulardan bazı örnekler sunulmuştur.



                                                                                                           39
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48