Page 69 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 69

B.  HAKKANİYETE UYGUNLUK DENETİMİ

              Anayasanın 125 inci maddesinin birinci fıkrasında, “İdarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı
              yargı yolu açıktır” hükmüne yer verilmiştir. Bu temel esas, idari mekanizmanın faaliyetlerinin yargı
              mercileri tarafından değerlendirilmesinin önünü açmaktadır. Özellikle hukuk devleti olmanın gereği
              konumundaki bu durum, temel hak ve hürriyetlerin idareye karşı korunmasında önemli bir güvence
              konumundadır.  Ancak  yargı  mercilerinin  yapacağı  denetim,    bahse  konu  Anayasa  hükmünün
              dördüncü fıkrasında, sadece hukuka uygunluk denetimiyle sınırlanmış bulunmaktadır. Hatta yargı
              yetkisinin  yerindelik  denetimi  şeklinde  kullanılamayacağı  hususu  da  aynı  düzenlemede  açıkça
              belirtilmiştir. Yani yargı mercileri, idari işlem ve eylemlerin denetimini yaparken idarenin yerine
              geçmek suretiyle karar veremeyecektir.

              Yargı denetiminin hukuka uygunlukla sınırlı tutulmuş olması, idarenin yaptığı işlem ve eylemlerin
              bazı açılardan değerlendirilmesini kısıtlamaktadır. Oysaki idare, Anayasa, kanun ve alt düzenleyici
              mevzuata  uygun  faaliyette  bulunma  yükümlülüğünde  olmakla  birlikte,  tesis  ettiği  işlemler,  icra
              ettiği  eylemler  ve  takındığı  tutum-davranışlarla  hukuka  uygunluk  denetimini  aşan  bir  alana  da
              sirayet edebilmektedir. Ayrıca hukuki olduğu yönünde tereddüt olmayan birçok idari faaliyetin, adil
              olmadığı  yönünde  kamuoyunda  kimi  yaklaşımların  tezahür  edebildiği  de  bilinmektedir.  Bu
              bakımdan, idarenin çalışmalarının tam manasıyla kontrol edilebilmesi için farklı yöntemlerin hayata
              geçirilmesi önem taşımaktadır.

              İşte bu noktada, Kanun koyucu, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununda sadece hukuka
              uygunluk değil, hakkaniyete uygunluk yönünden de idarenin denetleneceğini düzenleyerek Kamu
              Denetçiliği Kurumu özelinde hem bir görev vermiş hem de idari alanın denetlenmesinde yeni bir
              yaklaşımı ortaya koymuştur. Hakkaniyet denetimi, kanuna veya mevzuata uygunluk anlayışından
              uzaklaşan, özellikle hukukun genel ilkelerinden esinlenerek adaletli bir çözümü hedeflemektedir.
              Söz  konusu  denetimin  gerçekleştirilmesiyle,  idarenin  iş  ve  işlemlerinde  somutlaşan  haksız
              uygulamaların,  hakkaniyet  gereğince  yeniden  değerlendirilmesi  ve  ileriye  dönük  adil
              düzenlemelerin yapılması sağlanmaktadır.

              Kamu Denetçiliği Kurumuna verilen bu işlevin, yönetmelik, yönerge, sirküler vb. alt düzenleyici
              işlemler marifetiyle faaliyetlerini sürdüren idari teşkilatın katı ve değişmez nitelikteki bakış açısını
              değiştirici bir yönü de bulunmaktadır. Bir taraftan idarenin evrensel normları iş ve işlemlerinde
              gözetmesinin önü açılırken, diğer taraftan kişilerin savunuculuğu rolünün üstlenilmesiyle kamusal
              vicdan kamu hizmetlerine yansıtılmaktadır.

              Bu  kapsamda  Kurum,  idarenin  her  türlü  eylem,  işlem,  tutum  ve  davranışını  başvuru  üzerine
              incelerken hukuka uygunluk denetimiyle yetinmeyip hakkaniyete aykırılık tespitini yapabilmekte,
              böyle  bir  durumda  tavsiyede  bulunmak  suretiyle  idarelere  yol  göstermekte  ve  ilgililerin  hak
              kayıplarını en aza indirmeye çabalamaktadır. Nitekim aşağıda hakkaniyet denetiminin yapıldığı ve
              ilgili idareye yönelik önerileri içerir kararların bir kısmına yer verilmiştir:

              Noter İşlemlerinden Kaynaklı Ücretlerin Kredi Kartı/Banka Kartı ve İnternet Aracılığıyla
              Ödenebilmesi Talebi Hakkında
              Başvuran, kamu hizmetine ilişkin pek çok ödemenin internet üzerinden yahut kredi kartı/banka kartı
              ile yapılabilmesine rağmen noterlik işlemlerinin sadece nakit ödeme ile yapılabildiğini, küsuratlı
              ödemelerde para üstü ödenmesinde sıkıntı  yaşanabildiğini belirterek vatandaşa ödeme kolaylığı
              sağlamak için noter işlemlerinde kredi kartı/banka kartı ve internet ortamında ödeme yapılabilmesi
              amacıyla  gerekli  düzenlemelerin  yapılmasını  ve  yeni  açılacak  noterliklerde  bu  hususun  ön  şart
              olarak zorunlu tutulmasını talep etmiştir.



                                                                                                           65
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74