Page 71 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 71
belgesiyle sınava girebileceğini belirttiğini, bunun üzerine Fatih İlçe Kaymakamlığına gittiğini,
sınav günleri saat 12.00'ye kadar tüm ilçe kaymakamlıklarının açık olacağı bilgisinin ÖSYM’nin
internet sitesinde olmasına ve sınav görevlilerinin kendisini bu yönde bilgilendirilmesine rağmen
Kaymakamlığın kapalı olduğunu gördüğünü, Kaymakamlığın kapalı olduğunu belirterek, e-devlet
üzerinden aldığı barkotlu çıktı ve ehliyeti ile sınav salonuna 09.50’de geri döndüğünü, ancak sınava
kabul edilmediğini, durumun sınav görevlilerinin imzalarının da bulunduğu sınav günü tuttuğu
tutanaktan ve kamera kayıtlarının incelenmesinden de anlaşılabileceğini, ÖSYM Başkanlığına
yazdığı dilekçeye tutanak örneğini eklediğini ve mağduriyetine Kaymakamlığın açık olmamasının
sebep olduğunu belirttiğini, ancak ÖSYM Başkanlığından Kaymakamlığın kapalı olması ile ilgili
bilgi içermeyen olumsuz bir cevap aldığını, neticede Fatih İlçe Kaymakamlığının Nüfus
Hizmetlerinin açık olmaması ve e-Devlet barkotlu nüfus bilgilerini içerir evrakla sınava alınmaması
nedeniyle mağduriyet yaşadığını ifade ederek, mağduriyetine sebep olan kamu görevlileri hakkında
gerekli soruşturmanın yapılmasını ve cezaların verilmesini, giremediği sınavın tekrarının
yapılmasını, ÖSYM resmi internet sitesinde belirtilen sınav günlerinde tüm ilçe
Kaymakamlıklarının Nüfus Müdürlüklerinin 12.00'ye kadar açık olması gerektiğine ilişkin yasal bir
düzenleme varsa, sınav günü açık olmayan Fatih İlçe Kaymakamlığındaki kamu görevlilerine ilişkin
gerekli soruşturmanın yapılmasını ve cezaların verilmesini, mağduriyetine kusurları ile sebep olan
sorumlu Kaymakamlık Nüfus Müdürlüğünün ve ÖSYM'nin maddi ve manevi zararını tazmin
etmesini talep etmiştir.
Yapılan değerlendirmeler neticesinde; başvuranın talep ettiği, mağduriyetine sebep olan kamu
görevlileri hakkında gerekli soruşturmanın yapılması ve cezaların verilmesi, giremediği sınavın
tekrarının yapılması ve maddi-manevi tazminat talepleri yönünden, ÖSYM Başkanlığı tarafından
yapılan işlemlerde hukuka uygun hareket edildiği, yine İçişleri Bakanlığının sınav günleri İlçe
Nüfus Müdürlüklerinin açık bulundurulmasına ilişkin bir talimatı olmadığı ve görevli memurların
yazılı talimatta belirlenen gün ve saatlerde görev yerinde bulunarak hukuka uygun hareket ettikleri
anlaşılmıştır.
Bununla birlikte, bireylerin nüfus cüzdanlarını kaybetmesinin, her yaş düzeyinde, herkesin başına
gelebilecek, hayatın olağan akışına uygun ve her daim makul karşılanabilecek, kaçınılamayacak ve
öngörülemeyecek mücbir bir sebep olduğu, sınav merkezlerindeki nöbetçi nüfus müdürlüklerinin
açık bulundurulması için gereken adımların atılmasının ilgili mevzuat gereği ÖSYM’nin görev ve
sorumluluğunda bulunduğu, YKS, KPSS (Ortaöğretim/Ön Lisans) sınavlarında Nüfus
Müdürlüklerinin açık bulundurulması uygulamasına istinaden bireylerin, benzer bir uygulamanın
gerçekleştirileceğine güvenerek hareket edebileceği değerlendirildiğinde, mağduriyetlerin önüne
geçebilecek bir önlem olarak nöbetçi nüfus müdürlüklerinin açık bulundurulmaması hakkaniyete
aykırı görülmüştür.
Dolayısıyla tüm sınavlarda adayların eğitim ve çalışma hakkı başta olmak üzere, bütün hak ve
hürriyetlerini etkileyebilecek hak kayıpları ve mağduriyetlerin önüne geçilmesi amacıyla, sınavların
gerçekleştirildiği merkezlerde nöbetçi nüfus müdürlüğü uygulamasının hayata geçirilmesi için
gerekli düzenlemelerin en kısa sürede yapılması yönünde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı ile İçişleri Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
55
Araç Anahtarlarının Sınav Merkezlerine Alınması Talebi Hakkında
Başvuran, engelli olduğunu, bu sebeple toplu taşıma imkânlarını kullanamadığını, ÖSYM
tarafından gerçekleştirilen sınavlara kendi şahsi aracıyla gitmek zorunda olduğunu, ancak sınavlarda
araç anahtarlarının içeri alınmadığını, çoğunlukla emanet dolabı da bulunmadığını, aracının
55 2018/10123 numaralı başvuru hakkında verilen 29/01/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı.
67