Page 72 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 72
anahtarını kimseye teslim edemeyeceğini, ÖSYM Başkanlığına ilettiği şikâyeti hakkında verilen
yanıtta “(DGS 2018) sınav kılavuzunda belirtilen kurallara göre işlem yapılması gerektiğinin”
bildirildiğini belirterek, engellilerin toplu ulaşım araçlarından yeterince istifade edemediği hususu
göz önüne alınarak pozitif ayrımcılık ilkesi doğrultusunda gerekli düzenlemelerin yapılmasını talep
etmiştir.
Kurumumuz tarafından yapılan inceleme sonucunda, engelli bireylerin sınav merkezlerine
“ulaşımlarında” yaşadıkları sorunların giderilmesi amacıyla alınacak tedbirlerin ÖSYM’nin görev
ve sorumluluk alanında bulunmadığı; talebin engelli bireylerin “ulaşımda” yaşadıkları eşitsizliği
giderecek bir önlem olabileceği kabul edilse dahi, hiçbir adayın araç anahtarının sınav merkezine
alınmadığı durumda, bunun engelli olmayan adaylar aleyhine eşitliği bozan bir uygulama olacağı
ve “pozitif ayrımcılık” olarak nitelendirilemeyeceği; sınav güvenliğinin sağlanması suretiyle kamu
yararını gerçekleştirmek adına idarece alınan tedbirler yerinde görülmekle birlikte, yasaklı eşyaların
kapsamının daraltılmasına yönelik açıklamaların memnuniyet verici olduğu; öte yandan, adayların
sınavlarda yanlarında bulundurmaları gereken diğer kıymetli eşyalarının korunmasına yönelik
tedbirlere ilişkin idarece herhangi bir açıklama yapılmadığı ve mevcut uygulamanın ciddi
mağduriyetlere yol açabileceği; idarece getirilen kuralın mali külfetinin tamamının bireylere
yüklendiği; bu sebeple mevcut uygulamanın hakkaniyet açısından yerinde olmadığı ve idarenin
adayların mülkiyet hakkının korunmasına yönelik pozitif yükümlülüklerini yerine getirdiğinin
söylenmesinin mümkün olmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
Dolayısıyla sınavlara giren engelli bireyler dâhil tüm adayların yanlarında bulunan araba anahtarı,
cep telefonu, cüzdan gibi kıymetli eşyalarının sınav merkezlerine alınmamasından kaynaklanan
sorunların giderilmesine yönelik makul çözümler üretilerek en kısa sürede hayata geçirilmesi
hususunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar
56
verilmiştir.
Öğrenim Bursu/Kredisi Talebi Hakkında
Başvuran, 2014-2015 akademik döneminde Uşak Üniversitesi Adalet Meslek Yüksek Okulu Adalet
programında eğitime başladığını, yapmış olduğu burs/kredi başvurusu neticesinde 19/01/2015-
06/09/2016 tarih aralığında (21 ay) KYK’dan öğrenim kredisi aldığını, 18/08/2016 tarihinde anılan
programdan mezun olduğunu, 2016-2017 akademik yılında ise Uşak Üniversitesi Adalet Meslek
Yüksek Okulu Sosyal Güvenlik programına kaydolduğunu ve 12/06/2017 tarihinde mezun
olduğunu, 2018 yılı Dikey Geçiş Sınavı ile 2018-2019 akademik yılında Dokuz Eylül Üniversitesi
Maliye Bölümüne geçiş yaptığını, 15/10/2018 tarihinde e-devlet üzerinden burs/kredi başvurusu
yapmak istediğini, fakat "aynı öğrenim türünde daha önce kredi/burs aldığınız için başvuru
yapamazsınız" uyarısı ile karşılaştığını, bunun üzerine CİMER aracılığıyla ilgili kurumdan talepte
bulunduğunu ancak olumsuz cevap aldığını, halbuki aynı öğrenim türünden kredi almadığını, kredi
aldığı dönemdeki öğrenim türünün ön lisans, kabul edilmeyen başvuru dönemindeki öğrenim
türünün ise lisans olduğunu, maddi durumlarının kötü olduğunu belirterek, öğrenim bursundan
faydalanabilmek için başvuru yapabilmeyi talep etmiştir.
Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın mezun olduğu ön lisans programı
kapsamında kredi aldığı ve ön lisans mezuniyeti ile lisans eğitimine kayıt tarihi arasında bir öğretim
yılı bulunduğu tespit edilerek, Dikey Geçiş Sınavı ile kaydolduğu lisans programı kapsamında burs
başvurusunda bulunamamasının Öğrenim Kredisi Yönetmeliği ve Burs-Kredi Yönetmeliği
hükümlerine ve dolayısıyla hukuka uygun olduğu değerlendirilmiştir.
56 2018/8989 numaralı başvuru hakkında verilen 05/02/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı.
68