Page 216 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 216

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu kapsamda, ceza infaz kurumlarında oda ve eklentilerinde yapılan aramalarda
               tutulan tutanaklarda gerekli açıklayıcı bilgilere yer verilmesi gerektiği hususunda Adalet
                                               2
               Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               8.1.1.3. Uzlaştırmacı Olma ve Adli Sicil ve Arşiv Kaydının Silinmesi

               Başvuran, uzlaştırmacılık eğitimi aldığını, sonrasında uzlaştırmacılık sınavında başarılı
               olduğunu, Alternatif Çözümler Daire Başkanlığının, 2008 yılında işlediği bir suçtan
               dolayı uzlaştırmacılık başvurusunu reddettiğini, 657 sayılı Kanununa tabi memur olarak
               çalıştığını,  ancak  uzlaştırmacı  olamadığını,  aynı  suçun  Maliye  Bakanlığı  bünyesinde
               yapılan defterdarlık uzmanlığı ve saymanlık müdür yardımcılığı sınavında da karşısına
               çıktığını, bu durumun ömür boyu cezalandırmaya neden olduğunu belirterek öncelikle
               meslekte yükselmesine ve bazı kamu görevlerine girmesine engel olan cezanın adli sicil
               ve arşiv kaydının silinmesini ve uzlaştırmacı siciline kayıt yapılmasını talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde; başvuranın uzlaştırmacı siciline kayıt
               talebinin, “kasten işlenmiş bir suçtan mahkum olmamak” şartının sağlanmamış olması
               nedeniyle, Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma  Yönetmeliğinin 48/3-d bendi uyarınca
               reddedilmesinde hukuka aykırılık tespit edilmemiş olsa da, iddia merci olan savcılar
               ve karar merci olan hakimler için 3 ay gibi bir üst sınır düzenlenmişken, ayrıca
               uzlaştırmacılık kurumu ile arabuluculuk kurumunun benzer amaçları haiz bir hukuki
               müessese olduğu ve arabulucular için 1 yıllık üst süre düzenlendiği dikkate alındığında,
               uzlaştırmacılar için hiçbir süre tayin edilmemiş olmasının hakkaniyete aykırı olacağı,
               bununla birlikte Adli Sicil Kanunun ilgili maddesi uyarınca, arşiv kaydının silinmesi
               için yasaklanmış hakların geri bırakılması kararı alınmasından itibaren 15 yıl, karar
               verilmemiş ise 30 yıl geçmesi gerektiği hususları göz önünde bulundurulduğunda,
               başvuran yönünden bu sürelerin henüz dolmadığı anlaşılmıştır.
               Açıklanan gerekçelerle başvuranın, arşiv kaydının silinmesi talebinin reddedilmesinde
               hukuka ve  hakkaniyete aykırılık tespit  edilmediğinden,  başvuranın  bu  yöndeki
               talebinin reddine; uzlaştırmacı siciline kayıt talebinin reddedilmesinin hukuka uygun
               olduğu, ancak “kasten işlenmiş bir suçtan mahkum olmamak” şartının, birçok kanun
               hükmüne göre geniş tutulması, herhangi bir üst sınır düzenlenmemiş olması nedeniyle
               hakkaniyete aykırı olduğu kanaatine varıldığından, bu hususta gerekli düzenlemelerin
               yapılması amacıyla Adalet Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                                                                      3
               8.1.1.4. Pembe Dava Dosyalarının Sağlık Sorunlarına Sebep Olduğundan
               Bahisle Bu Dosyaların Kullanımının Yasaklanması

               Başvuran özetle, pembe dosyalardaki tozun; astım, bronşit, alerji gibi kronik hastalıkları
               tetiklediğini, pembe dosyaların bilgisayarların kullanım ömrünü kısaltarak kurum zararı
               oluşturduğunu, kaliteli, yeni ve modern dosyaların 0,75 kuruş, tozlu pembe dosyaların
               2  2018/14239 numaralı başvuru hakkında verilen 31/05/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
               3  2018/10171 numaralı başvuru hakkında verilen 10/01/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  215
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221