Page 221 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 221

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 kapsamındaki her türlü veriyi, yine bu Kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya
                 çoğaltılmış dosya, evrak, kitap, dergi, broşür, etüt, mektup, program, talimat, kroki,
                 plân, film, fotoğraf, teyp ve video kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen her türlü
                 bilgi, haber ve veri taşıyıcılarını başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme
                 başvurularını  etkin,  süratli  ve  doğru  sonuçlandırmak  üzere,  gerekli  idarî  ve  teknik
                 tedbirleri almakla yükümlü kılınmıştır. Ayrıca bilgi edinme başvurusunun, başvurulan
                 kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi
                 veya belgelere ilişkin olması gerektiği, kurum ve kuruluşların, ayrı veya özel bir çalışma,
                 araştırma, inceleme ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belge
                 için yapılacak başvurulara olumsuz cevap verebileceği öngörülmüştür.
                 Diğer yandan 4982 sayılı Kanunda, devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler, ülkenin
                 ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler, istihbarata ilişkin bilgi veya belgeler,
                 idarî soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, adlî soruşturma ve kovuşturmaya
                 ilişkin  bilgi veya  belgeler, özel  hayatın  gizliliği ilkesini ihlal edecek bilgi ve belgeler,
                 haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl edecek bilgi veya belgeler, kurum içi düzenlemeler
                 ile tavsiye ve mütalaa taleplerinin bilgi edinme hakkının istisnaları olarak düzenlendiği
                 görülmektedir.
                 8.1.3.1. Bilgi Edinme Başvurusuna Başkanlık Makamınca Cevap Verilmesi

                 Başvuran, çalışmakta olduğu idareye 30/09/2018 tarihinde bilgi edinme başvurusunda
                 bulunduğunu, bu başvurusuna ve bundan sonraki diğer bilgi edinme başvurularına
                 başkanlik makamınca değil de daire başkanlığınca cevap verildiğini belirterek usulde
                 paralellik ilkesi gereği başkanlık makamınca cevap verilmesi talebiyle Kurumumuza
                 başvurmuştur.
                 Kurumumuzca yapılan değerlendirmede, yetkide (veya usulde) paralellik ilkesi uyarınca
                 ilgili mevzuatta aksi öngörülmemişse, bir idari işlemin yapılması sırasında izlenen
                 yetki (şekil  ve usul)  kurallarına, o  idari işlemin geri  alınmasında,  kaldırılmasında,
                 değiştirilmesinde veya düzeltilmesinde de uyulması gerektiği, somut olayda başvuranın
                 bilgi edinme talebinde bulunmuş olduğu, hakkında tesis edilen bir idari işlemin geri
                 alınması, kaldırılması, değiştirilmesi veya düzeltilmesi talebinde bulunmadığı, kaldı
                 ki,  ilgili  mevzuatta  geri  alma,  kaldırma  veya  düzeltmenin  kim  tarafından  ve  nasıl
                 yapılacağı açıkça düzenlenmiş ise yetki ve usulde paralellik ilkesinin aranmayacağı,
                 başvuranın usulde paralellik ilkesine uyulmadığı iddiasının, bilgi edinme talebinde
                 bulunduğu ve idare tarafından ilgili mevzuattaki hükümlere uygun olarak ilgili birim
                 tarafından cevaplandırıldığı için yerinde olmadığı, diğer taraftan, Bilgi Edinme
                 Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında  Yönetmeliğin
                 “Başvuruların cevaplandırılması” başlıklı 18 inci maddesi hükmü uyarınca bilgi
                 edinme taleplerinin kurum ve kuruluşların en üst amirlerince değil, ilgili birimlerince
                 süresi içinde cevaplandırılmasının yeterli olduğu, somut olayda başvuranın talebinin




             220 2019 YILLIK RAPOR
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226