Page 220 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 220

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               FETÖ/PDY örgütü ile iltisak ve irtibatının olduğu gerekçesiyle meslekten çıkarılan
               başvuranın tabancalarının  Terörle Mücadele Kanununun Ek 4 üncü maddesinde
               öngörülen hüküm kapsamında teslim alındığı, belirtilen sebeplerin ortadan kalkması
               durumunda silahların iade edileceği, edilemez ise rayiç bedelinin ödeneceği anlaşılmış
                                                     7
               olduğundan başvuruya konu talebin reddine  karar verilmiştir.
               8.1.3. Bilgi Edinme Hakkı ve Dilekçe Hakkının Kullanımının Engellenmesi

               Bilgi edinme hakkı, kendisi ile doğrudan ilgisi olsun ya da olmasın bireylerin,
               idarenin elinde mevcut olan bilgileri talep edebilmesi ve elde edilebilmesi hakkıdır.
               Bu anlamda, söz konusu ilke, bireyler ile devlet arasında güvene dayalı bir ilişki
               kurulmasında ve idarenin şeffaflığının sağlanmasında oldukça önemli bir yere
               sahiptir. Bilgi edinme hakkı, hak arama özgürlüğünün dolayısıyla hukuk devleti
               ilkesinin ön koşulu olduğu gibi, şeffaflık ve hesap verebilirliğin de temini için
               gereklidir.

               Anayasamızın 74 üncü maddesinde, herkesin, bilgi edinme hakkına sahip olduğu
               belirtilerek bilgi edinme hakkı ayrıca ve açıkça güvence altına almıştır. Söz konusu
               madde genel bir düzenleme olup hakkın sınırı konusunda ayrıca bir düzenleme
               içermemektedir. Ancak elbette ki, söz konusu hak da mutlak bir hak değildir. Dolayısı ile
               hakkın Anayasanın 13 üncü maddesi kapsamında belli bazı kısıtlamalara tabi tutulması
               hayatın olağan akışına aykırı olmayacaktır. Nitekim yasa koyucu da demokratik ve şeffaf
               yönetimin gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi
               edinme hakkını kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek amacıyla 4982 sayılı
               Bilgi Edinme Hakkı Kanunu çıkarmıştır.
               Kanunun temel amacı açısından serbesti kural olmakla birlikte, 4982 sayılı Kanunun
               4 üncü bölümünde bilgi edinme hakkının sınırları düzenlenmiş ve 13 adet istisnaya
               yer verilmiştir. Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu (BEDK) söz konusu hususu
               22/06/2005 tarihli ve 2005/476 sayılı kararında;  “…4982 sayılı Bilgi Edinme
               Hakkı Kanununun 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrası “Herkes bilgi edinme hakkına
               sahiptir” hükmünü amirdir. Bu hükme göre bilgi edinme hakkının başvuru yoluyla
               kullanılabilmesi için ilgililik şartı aranmamaktadır. 4982 sayılı Kanunun 5 inci
               maddesinin 1 inci fıkrası ise “Kurum ve kuruluşlar, bu Kanunda yer alan istisnalar
               dışındaki her  türlü bilgi  veya belgeyi başvuranların  yararlanmasına sunmak ve  bilgi
               edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik
               tedbirleri almakla yükümlüdürler.” hükmünü amirdir. Dolayısıyla 4982 sayılı Kanun
               kapsamındaki bir bilgi edinme başvurusu ancak yine bu Kanunun getirdiği bir
               istisnaya dayanılarak reddedilebilir.” şeklinde belirtmiştir.

               4982  sayılı  Bilgi  Edinme  Hakkı  Kanunu  gereğince  kurum ve  kuruluşlar,  kurum  ve
               kuruluşların bazı  istisnalar dışında, sahip oldukları kayıtlarda yer alan bu Kanun

               7  2019/2213 numaralı başvuru hakkında verilen 05/08/2019 tarihli Ret Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  219
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225