Page 333 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 333
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
gelecek nesillerin doğru bir şekilde yetiştirilmesi amacıyla, bir eğitmeni bu türlü
olumsuz fiillere iten esas gerekçeleri bulmayı ve ortadan kaldırmayı gerektirdiği, bu
kapsamda, idarece öğretmene uygulanan idari cezaların kişiyi bu yönde olumlu tutum
ve davranış geliştirmeye yönlendirmekte yetersiz kalabileceği değerlendirilmektedir.
Bahse konu olumsuz tutum ve davranışların değiştirilebilmesi için öğretmeni bu yöne
iten sebeplerin (eğitim/kapasite eksiklikleri, uygulama eksiklikleri, destek hizmetlerinin
yetersizliği, okulların fiziki altyapı eksiklikleri, personel sayısının yetersizliği vb.) teşhis
edilerek, bunları gidermeye yönelik tedbir alınmasının, hizmet vereceği tüm çocukların
üstün yararının ve haklarının korunması için gerekli olduğu değerlendirilmektedir.
Öte yandan, hukuki dayanakları ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiş ve ülkemizde uzun
yıllardır uygulanmakta olan kaynaştırma eğitimine ilişkin uygulamada halen sorunlar
yaşandığı görülmüş, idare ile yapılan yazışmalarda da “kaynaştırma eğitiminin halen
tam olarak yerleşmediği” ifade edilmiştir. Bu kapsamda, ülkemizdeki kaynaştırma (ve
bütünleştirme) eğitimine ilişkin olarak idarece konunun tüm paydaşlarının talep ve
ihtiyaçlarını kapsayacak şekilde yapılacak güncel ve kapsamlı inceleme ve araştırmalarla
tespit edilen eksiklikler ve uygulama aksaklıklarının, başta “öğretmenlerin ve idarecilerin
olumsuz tutum ve davranışlarını değiştirmeye ve bu alanda onları desteklemeye
yönelik” olmak üzere tespit edilen tüm alanlarda gerekli tedbirlerin alınması gerektiği
görülmüştür. Bu kapsamda;
1. Şikâyete konu öğretmenin özel gereksinimli öğrencilere karşı olumsuz tutum ve
davranışlarının değiştirilebilmesini teminen, “engelli hakları alanındaki mevzuat ve
gelişmeler ışığında bilgi eksiğinin tamamlanması, kapasitesinin ve farkındalığının
artırılması ve özel gereksinimli çocukların eğitimindeki görev ve sorumluluklarının
hatırlatılması” amacıyla zihniyet dönüşümü sağlayıcı nitelikte hizmet içi mesleki eğitim
verilmesi,
2. Ülkemizdeki kaynaştırma (ve bütünleştirme) eğitimine ilişkin olarak; öğrenciler,
veliler, öğretmenler ve idareciler dâhil olmak üzere, konunun tüm paydaşlarının
ihtiyaç ve taleplerinin gözetileceği bütüncül bir yaklaşım çerçevesinde idarece güncel ve
kapsamlı inceleme ve araştırma yapılarak yaşanan sorunların ve gerekçelerinin ayrıntılı
olarak tespit edilmesi,
3. Bu çerçevede, başta öğretmenlerin ve idarecilerin olumsuz tutum ve davranışlarını
değiştirmeye, bu alanda onları desteklemeye ve zihniyet dönüşümünü sağlamaya
yönelik olmak üzere, yapılacak inceleme ve araştırma sonucunda tespit edilecek sorunlar
ve ihtiyaçlar doğrultusunda mevcut eksiklikleri ve uygulama aksaklıklarını giderecek
çözüm önerileri oluşturularak en kısa sürede uygulanmaya başlanması ve çalışmaların
belirli bir program dahilinde kamuoyu ile paylaşılmak suretiyle orta ve uzun vadede
tamamlanması hususunda Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 128 karar
verilmiştir.
128 2018/12500 numaralı başvuru hakkında verilen 18/04/2019 tarihli Tavsiye Kararı
332 2019 YILLIK RAPOR