Page 333 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 333

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 gelecek nesillerin doğru bir şekilde yetiştirilmesi amacıyla, bir eğitmeni bu türlü
                 olumsuz fiillere iten esas gerekçeleri bulmayı ve ortadan kaldırmayı gerektirdiği, bu
                 kapsamda, idarece öğretmene uygulanan idari cezaların kişiyi bu yönde olumlu tutum
                 ve davranış geliştirmeye yönlendirmekte yetersiz kalabileceği değerlendirilmektedir.
                 Bahse konu olumsuz tutum ve davranışların değiştirilebilmesi için öğretmeni bu yöne
                 iten sebeplerin (eğitim/kapasite eksiklikleri, uygulama eksiklikleri, destek hizmetlerinin
                 yetersizliği, okulların fiziki altyapı eksiklikleri, personel sayısının yetersizliği vb.) teşhis
                 edilerek, bunları gidermeye yönelik tedbir alınmasının, hizmet vereceği tüm çocukların
                 üstün yararının ve haklarının korunması için gerekli olduğu değerlendirilmektedir.
                 Öte yandan, hukuki dayanakları ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiş ve ülkemizde uzun
                 yıllardır uygulanmakta olan kaynaştırma eğitimine ilişkin uygulamada halen sorunlar
                 yaşandığı görülmüş, idare ile yapılan yazışmalarda da “kaynaştırma eğitiminin halen
                 tam olarak yerleşmediği” ifade edilmiştir. Bu kapsamda, ülkemizdeki kaynaştırma (ve
                 bütünleştirme) eğitimine ilişkin olarak idarece konunun tüm paydaşlarının talep ve
                 ihtiyaçlarını kapsayacak şekilde yapılacak güncel ve kapsamlı inceleme ve araştırmalarla
                 tespit edilen eksiklikler ve uygulama aksaklıklarının, başta “öğretmenlerin ve idarecilerin
                 olumsuz tutum ve davranışlarını değiştirmeye ve bu alanda onları desteklemeye
                 yönelik” olmak üzere tespit edilen tüm alanlarda gerekli tedbirlerin alınması gerektiği
                 görülmüştür. Bu kapsamda;
                 1. Şikâyete konu öğretmenin özel gereksinimli öğrencilere karşı olumsuz tutum ve
                 davranışlarının değiştirilebilmesini teminen, “engelli hakları alanındaki mevzuat ve
                 gelişmeler ışığında bilgi eksiğinin tamamlanması, kapasitesinin ve farkındalığının
                 artırılması  ve  özel  gereksinimli  çocukların  eğitimindeki  görev  ve  sorumluluklarının
                 hatırlatılması” amacıyla zihniyet dönüşümü sağlayıcı nitelikte hizmet içi mesleki eğitim
                 verilmesi,
                 2. Ülkemizdeki kaynaştırma (ve bütünleştirme) eğitimine ilişkin olarak; öğrenciler,
                 veliler,  öğretmenler  ve idareciler  dâhil  olmak  üzere,  konunun  tüm  paydaşlarının
                 ihtiyaç ve taleplerinin gözetileceği bütüncül bir yaklaşım çerçevesinde idarece güncel ve
                 kapsamlı inceleme ve araştırma yapılarak yaşanan sorunların ve gerekçelerinin ayrıntılı
                 olarak tespit edilmesi,
                 3. Bu çerçevede, başta öğretmenlerin ve idarecilerin olumsuz tutum ve davranışlarını
                 değiştirmeye, bu alanda onları desteklemeye ve zihniyet dönüşümünü sağlamaya
                 yönelik olmak üzere, yapılacak inceleme ve araştırma sonucunda tespit edilecek sorunlar
                 ve  ihtiyaçlar  doğrultusunda  mevcut  eksiklikleri  ve  uygulama  aksaklıklarını  giderecek
                 çözüm önerileri oluşturularak en kısa sürede uygulanmaya başlanması ve çalışmaların
                 belirli bir program dahilinde kamuoyu ile paylaşılmak suretiyle orta ve uzun vadede
                 tamamlanması hususunda Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 128   karar
                 verilmiştir.


                 128  2018/12500 numaralı başvuru hakkında verilen 18/04/2019 tarihli Tavsiye Kararı


             332 2019 YILLIK RAPOR
   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338