Page 363 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 363

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Diğer taraftan, 6284 sayılı Kanun kapsamında hakim, kolluk görevlileri ve mülki
                 amirler tarafından istem üzerine veya resen verilecek tedbir kararları dışında, idarelerin
                 mahkeme kararı içeriğinde bulunmadığından hareketle şiddete maruz kalan ya da kalma
                 tehditinde bulunan bir kadının idari taleplerini herhangi bir inceleme yapmaksızın
                 reddettiği görülmektedir.

                 Bilindiği  üzere,  Avrupa  İnsan  Hakları  Mahkemesi  (AHİM)  kararlarında,  Devletin,
                 şiddet mağduru olduğunu iddia eden başvuranı korumaya yönelik tedbirleri sağlama
                 yönünde, pozitif yükümlülüğü olduğu vurgulanmıştır. AHİM, Opuz -  Türkiye
                 kararında  devletin  yaşamı  korumak  için  makul  tedbirler  alıp  almadığını incelerken,
                 “yetkililer farklı davranmış olsalardı, olayların başka bir biçimde sonuçlanabileceği ve
                 ölümün gerçekleşmeyebileceği şeklinde kesin bir sonuca varılamayacağını belirtmiş ancak
                 diğer taraftan; sonucu değiştirmeye ya da zararı hafifletmeye yönelik gerçek bir umut taşıyan
                 makul önlemler almamasının, devletin sorumluluğuna yol açmak bakımından yeterli
                 olduğunu” vurgulamıştır. Bu durumda sadece adli makamlardan değil, idareden de aile
                 içi şiddet hakkında bilgilendirilmesi üzerine, dikkatli bir biçimde risk değerlendirmesi
                 yapması beklenmektedir. Sadece 6284 sayılı Kanun hükümlerine göre alınmış bir
                 mahkeme  kararı  bulunmadığı gerekçesiyle,  herhangi bir değerlendirme  yapmaksızın
                 idarece  talebin  reddedilmesinin  AHİM  kararında  belirtildiği  üzere  “gerçek  bir  umut
                 taşıyan makul önlemler almamak” olarak nitelendirilmesi mümkündür.
                 KDK, uluslararası ve ulusal mevzuat ile içtihatlar doğrultusunda, idari makamların,
                 aile içi şiddet mağdurunun başvurması veya şiddet vakalarından muttali olması
                 halinde, somut olaya ilişkin risk değerlendirmesi yapmak suretiyle yetkileri dahilindeki
                 gerekli tedbirleri almaları  konusunda üzerine düşen  yükümlülükleri yerine getirip
                 getirmedikleri yönünden başvuruları inceleyip idarelere öneride bulunmaktadır.”
                 8.10.1. Kadın Hakları Alanında Kurumumuza Yapılan Şikâyet Başvuruları
                 ve Karar Örnekleri
                 8.10.1.1. İtfaiye Eri Alım İlanında Erkek Olma Şartının Aranması

                 Başvuran özetle, sivil savunma ve itfaiye bölümü mezunu olduğunu, bölümü okuyan
                 binlerce kadın itfaiyecinin bulunduğunu, Diyarbakır Büyükşehir Belediye Başkanlığının
                 itfaiye eri almak için internet sitesinde memur alım ilanını yayınladığını, ancak alım
                 koşullarında erkek olma şartı olduğundan kendisi ve kendisi gibi kadınların başvuru
                 yapamadığını, hakkının yendiğini ifade etmiş olup gereğinin yapılmasını ve yaşadığı
                 mağduriyetin bir an önce giderilmesini talep etmiştir.
                 İdari başvuru yolu tüketilmeden yapıldığı anlaşılan başvuru hakkında Gönderme
                 Kararı 160  verilmiş olup kararda özetle; ilgili uluslararası sözleşmeler ve ulusal mevzuat
                 hükümleri gereğince, bağlı belediyelerin “itfaiye teşkilatı” kadrolarına yapılan alımlarda

                 160  2019/4335 numaralı başvuru hakkında verilen 05/03/2019 tarihli Gönderme Kararı


             362 2019 YILLIK RAPOR
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368