Page 359 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 359
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.” hükmüne yer verilmiştir. Aynı maddenin 2 nci
fıkrasının (c) bendinde ise “Yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararların” Kurumun
görev alanı dışında kaldığı belirtilmiştir.
Özetle Anayasanın “E. Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79 uncu maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan hüküm ve yine Yüksek Seçim Kurulunun Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun “Kurulun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesi birinci
fıkrasının (a) bendi uyarınca anılan Kurulun görev ve yetkileri arasında değerlendirilen
Kurumumuzun görev alanına girmeyen başvurular incelenmemiştir.
Ancak bu başvurulardan, YSK’nın görev alanı dışında olanlar ise incelenmiştir.
8.9.6.1. Yerleşim Yeri Değişikliği Kararına İtiraz
Başvuran, Hilvan ilçesine 15 km uzaklıkta bulunan Şanlıurfa Cezaevi Kampüsünün bağlı
bulunduğu yerleşim yerinin, 40 km uzaklıktaki Karaköprü ilçesi olarak belirlenmesine
yönelik 10 Ekim 2018 tarihli ve 169 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının hukuka ve
hakkaniyete aykırı olduğunun tespiti ve bu aykırılığın giderilmesini talep etmiştir.
Şikâyete konu 10 Ekim 2018 tarihli ve 169 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı, 2577
sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 2 nci maddesi birinci fıkrası (a) bendinde
gösterilen ve “yetki”, “şekil”, “sebep”, “konu” ve “maksat” şeklinde sıralanan “idari
işlemin unsurları” açısından tetkik edildiğinde; yetki açısından, 5442 sayılı Kanunun
2 nci maddesi ve 5393 sayılı Kanunun 4 ve 8 inci maddeleri hükümlerinin,
Cumhurbaşkanına, iki ilçenin idari sınırlarının değiştirilmesi şeklinde kamusal bir güç
kullanma yetkisini açıkça tanıdığı değerlendirilmiştir. [5442 sayılı Kanun madde 2, (B)
bendi ve 5393 sayılı Kanun madde 4 ve 8]
Somut olay “şekil” açısından incelendiğinde, ilgili işlemin tesisi sürecinde uyulması
gereken usul ve esaslardan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirildiği görülmektedir.
Zira 5442 sayılı ve 5393 sayılı Kanunlarda öngörülen İçişleri Bakanlığının tasvibi ve
ilgili vilayetler idare heyetleriyle umumi meclislerinin mütalaaları alınmış [Hilvan,
Karaköprü İlçe Belediye Meclis Kararları ve Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Meclis
Kararı] ve halkoylaması yapılmıştır. Ayrıca Şanlıurfa Valiliğinin olumlu görüşü
sağlanmıştır. [5442 sayılı Kanun madde 2, (Ç) ve (D) bentleri ve 5393 sayılı Kanun
madde 4 ve 8]
Söz konusu işlemin “sebep”, “konu” ve “maksat” unsurları açısından tetkikinde, diğer
tüm idari işlemlerde olduğu gibi, bahse konu işlemin de belirli bir sebebinin olduğu, bu
sebebin ise söz konusu 214, 215 ve 216 numaralı parsellerdeki taşınmazların Karaköprü
ilçesi Gölgen mahallesi sınırlarında kalması nedeni ile idari bağlılık açısından
bütünlük sağlanması şeklinde belirtildiği görülmektedir. “Konu” açısından meseleye
yaklaşıldığında ise idari işlemin tesisi aşamasında elde edilen verinin somut olgulara
dayandığı, meşru ve öngörülebilen sonucun hukuken geçerli ve yetkinin amacına
uygun bir sonucu hedeflediği anlaşılmaktadır. Son olarak “maksat” unsuru noktasında
358 2019 YILLIK RAPOR