Page 359 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 359

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.” hükmüne yer verilmiştir. Aynı maddenin 2 nci
                 fıkrasının (c) bendinde ise “Yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararların” Kurumun
                 görev alanı dışında kaldığı belirtilmiştir.
                 Özetle Anayasanın “E. Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79 uncu maddesinin
                 ikinci fıkrasında yer alan hüküm ve yine Yüksek Seçim Kurulunun Teşkilat ve Görevleri
                 Hakkında Kanunun  “Kurulun görev ve yetkileri”  başlıklı 6 ncı maddesi birinci
                 fıkrasının (a) bendi uyarınca anılan Kurulun görev ve yetkileri arasında değerlendirilen
                 Kurumumuzun görev alanına girmeyen başvurular incelenmemiştir.
                 Ancak bu başvurulardan, YSK’nın görev alanı dışında olanlar ise incelenmiştir.
                 8.9.6.1. Yerleşim Yeri Değişikliği Kararına İtiraz

                 Başvuran, Hilvan ilçesine 15 km uzaklıkta bulunan Şanlıurfa Cezaevi Kampüsünün bağlı
                 bulunduğu yerleşim yerinin, 40 km uzaklıktaki Karaköprü ilçesi olarak belirlenmesine
                 yönelik 10 Ekim 2018 tarihli ve 169 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının hukuka ve
                 hakkaniyete aykırı olduğunun tespiti ve bu aykırılığın giderilmesini talep etmiştir.

                 Şikâyete konu 10 Ekim 2018 tarihli ve 169 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı, 2577
                 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 2 nci maddesi birinci fıkrası (a) bendinde
                 gösterilen ve “yetki”, “şekil”, “sebep”, “konu” ve “maksat” şeklinde sıralanan “idari
                 işlemin unsurları” açısından tetkik edildiğinde; yetki açısından, 5442 sayılı Kanunun
                 2 nci maddesi ve 5393 sayılı Kanunun 4 ve 8 inci maddeleri hükümlerinin,
                 Cumhurbaşkanına, iki ilçenin idari sınırlarının değiştirilmesi şeklinde kamusal bir güç
                 kullanma yetkisini açıkça tanıdığı değerlendirilmiştir. [5442 sayılı Kanun madde 2, (B)
                 bendi ve 5393 sayılı Kanun madde 4 ve 8]

                 Somut  olay  “şekil”  açısından  incelendiğinde,  ilgili  işlemin  tesisi  sürecinde uyulması
                 gereken usul ve esaslardan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirildiği görülmektedir.
                 Zira 5442 sayılı ve 5393 sayılı Kanunlarda öngörülen İçişleri Bakanlığının tasvibi ve
                 ilgili vilayetler idare heyetleriyle umumi meclislerinin mütalaaları alınmış [Hilvan,
                 Karaköprü İlçe Belediye Meclis Kararları ve Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Meclis
                 Kararı]  ve  halkoylaması  yapılmıştır.  Ayrıca  Şanlıurfa  Valiliğinin  olumlu  görüşü
                 sağlanmıştır. [5442 sayılı Kanun madde 2, (Ç) ve (D) bentleri ve 5393 sayılı Kanun
                 madde 4 ve 8]
                 Söz konusu işlemin “sebep”, “konu” ve “maksat” unsurları açısından tetkikinde, diğer
                 tüm idari işlemlerde olduğu gibi, bahse konu işlemin de belirli bir sebebinin olduğu, bu
                 sebebin ise söz konusu 214, 215 ve 216 numaralı parsellerdeki taşınmazların Karaköprü
                 ilçesi Gölgen mahallesi sınırlarında kalması nedeni ile idari bağlılık açısından
                 bütünlük sağlanması şeklinde belirtildiği görülmektedir. “Konu” açısından meseleye
                 yaklaşıldığında ise idari işlemin tesisi aşamasında elde edilen verinin somut olgulara
                 dayandığı, meşru ve öngörülebilen sonucun hukuken geçerli ve yetkinin amacına
                 uygun bir sonucu hedeflediği anlaşılmaktadır. Son olarak “maksat” unsuru noktasında



             358 2019 YILLIK RAPOR
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364