Page 358 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 358

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               C) Mahkemelerce yurt dışına çıkmaları yasaklananlar hariç olmak üzere bu Kanunun 22
               nci maddesi uyarınca pasaportları iptal edilenler ile haklarında pasaport verilmemesine
               yönelik idari işlem tesis edilmiş olanlardan,
               haklarında aynı nedenlerden dolayı; devam etmekte olan herhangi bir idari veya adli
               soruşturma veya kovuşturma bulunmayanlara, kovuşturmaya yer olmadığına, beraatine,
               ceza verilmesine yer olmadığına, davanın reddine veya düşmesine karar verilenlere,
               mahkûmiyet kararı bulunanlardan cezası tümüyle infaz edilenlere veya ertelenenlere,
               hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilenlere, başvurmaları hâlinde kolluk
               birimlerince yapılacak araştırma sonucuna göre İçişleri Bakanlığınca pasaport verilebilir.”
               hükmü eklenerek, yasama tasarrufu ile konunun çözümü sağlanmıştır.
               8.9.6. Seçme ve Seçilme Hakkı

               Bilindiği üzere,  Anayasanın “E. Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79 uncu
               maddesi birinci fıkrası hükmü gereğince seçimler, yargı organlarının genel yönetim
               ve denetimi altında yapılmaktadır. Aynı maddenin ikinci fıkrasında ise  “Seçimlerin
               başlamasından bitimine kadar, seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğü ile ilgili bütün
               işlemleri yapma ve yaptırma, seçim süresince ve seçimden sonra seçim konularıyla ilgili
               bütün yolsuzlukları, şikâyet ve itirazları inceleme ve kesin karara bağlama ve Türkiye Büyük
               Millet Meclisi üyelerinin seçim tutanaklarını ve Cumhurbaşkanlığı seçim tutanaklarını
               kabul etme görevi Yüksek Seçim Kurulunundur. Yüksek Seçim Kurulunun kararları aleyhine
               başka bir mercie başvurulamaz.” hükmü düzenlenmiştir.

               7062 sayılı  Yüksek Seçim Kurulunun  Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
               “Kurulun  bağımsızlığı  ve  tarafsızlığı”  başlıklı  3  üncü  maddesi  birinci  fıkrasında  ise
               “Kurul, görevlerini yerine getirirken ve yetkilerini kullanırken bağımsız ve tarafsızdır.
               Hiçbir organ, makam, merci veya kişi Kurula emir ve talimat veremez.” düzenlemesine
               yer verilmiştir. Aynı Kanunun “Kurulun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesi birinci
               fıkrasının (a) bendinde de  “Seçimlerin başlamasından bitimine kadar, seçimin düzen
               içinde yönetimi ve dürüstlüğüyle ilgili bütün işlemleri yapmak veya yaptırmak, seçim
               süresince ve seçimden sonra seçim konularıyla ilgili bütün yolsuzlukları, şikâyet ve itirazları
               incelemek ve kesin olarak karara bağlamak.”  hususu, anılan Kurulun görev ve yetkileri
               arasında sayılmıştır.

               298 sayılı Seçimlerin  Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunun
               “İtiraz mercileri” başlıklı 111 inci maddesi ikinci fıkrasında, “Yüksek Seçim Kurulunun
               re’sen veya itiraz üzerine vereceği kararlar kesindir.” hükmü ve  “Tetkik ve tahkik usulü”
               başlıklı 132 nci maddesi dördüncü fıkrasında da  “Kurulun kararı kesindir. Aleyhine
               hiçbir mercie ve kanun yoluna başvurulamaz.” hükmü düzenlenmiştir.
               6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci
               maddesinin ilk fıkrasında, “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin
               her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet
               anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve



                                                                        2019 YILLIK RAPOR  357
   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363