Page 364 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 364

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               personel için sadece erkek olma şartının aranıp aranmadığı, aranmıyor ise operasyon
               bölümlerinde hâlihazırda kadın itfaiye personeli istihdam edilip edilmediği, eğer kadın
               personel istihdam edilmiyorsa bunun hukuki ve somut gerekçeleri ile bundan sonraki
               itfaiye personeli alımlarında kadın personel istihdam edilip edilmeyeceği, ayrıca önlisans
               düzeyinde eğitim veren üniversitelerin sivil savunma ve itfaiyecilik bölümü mezunları
               ile ortaöğretim kurumlarının itfaiyecilik ve yangın güvenliği bölümü mezunlarının
               neden istihdam  edilecek  personelde (en azından  belirli bir  kısmında) aranan eğitim
               şartları arasında gösterilmediği hususlarında, kadın istihdamında ayrımcılığı yasaklayan
               ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleriyle çelişmeyecek şekilde yasal gerekçeleri ile
               açıklanması talep edilmiştir.
               Kararda ayrıca, ülkemizde  bazı belediyelerin  (Gaziantep  ve İzmir Büyükşehir
               Belediyeleri vb.) itfaiye teşkilatlarının operasyon bölümlerinde kadın itfaiye eri istihdam
               edildiği  bilinmekle beraber; itfaiye teşkilatlarında  kadın istihdamına yönelik ayrımcı
               uygulamaların önlenmesi amacıyla ilgili belediyelerin operasyon bölümlerinde yer alan
               kadın itfaiye personelinin bugüne kadar operasyonlarda çalışmayı zorlaştıracak ya da
               performansı sınırlayacak herhangi bir fiziksel yetersizliğe sahip olup olmadıkları ya da
               teşkilattaki olumlu/olumsuz katkıları hakkında ilgili belediyelerle görüş alışverişinde
               bulunulup bulunulmadığı hususlarında gerekli açıklamaların yapılması belirtilmiştir.
               8.10.1.2. Can Güvenliği Mazereti Nedeniyle Yer Değişikliği Talebi
               Başvuran özetle, 2017’den beri sözleşmeli hemşire olarak çalıştığını, kendisine şiddet
               uyguladığı için eşiyle anlaşmalı boşandığını, evliliği süresince maruz kaldığı şiddet
               eylemleri için doktora gitmesine rağmen tehdit ve baskıdan dolayı şikâyetçi olamadığını,
               bu nedenle kendisi için koruma kararı verilmediğini, yetkili Aile Mahkemesinden
               verilmiş uzaklaştırma kararı bulunduğunu, … iline yer değişikliği suretiyle atanma
               talebinin sözleşmeli personelin üç yıl boyunca yer değişikliği yapamayacağı hükmü
               gerekçe  gösterilerek  ve hakkında  iş  yeri  değişikliğine  ilişkin  verilmiş  bir  yargı  kararı
               bulunmadığı gerekçesiyle reddedildiğini  belirterek mağduriyetin giderilmesini talep
               etmiştir.

               “Kurumumuzca  yapılan  inceleme  neticesinde;  6284  sayılı  Kanun  hükümlerine  göre
               alınmış bir Mahkeme Kararı bulunmadığı gerekçesiyle, herhangi bir değerlendirme
               yapmaksızın yer değiştirme talebinin idarece reddedilmesi işleminin, Opuz - Türkiye
               kararında belirtildiği üzere,  “gerçek bir umut taşıyan makul önlemler almamak”
               olarak nitelendirilmesinin mümkün olduğu, başvuranın can güvenliği nedeniyle yer
               değiştirme talebinin reddine yönelik idari işlem her ne kadar 663 sayılı KHK’nın 45/A
               maddesine uygun ise de Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına
               İlişkin  Yönetmelik’in “Can güvenliği mazeretine bağlı yer değişikliği” kenar başlıklı
               14/A maddesi hükümleri çerçevesinde, istihdamda güçlük çekilen yerlerde personel
               ihtiyacını karşılamak şeklinde zuhur eden kamu yararına üstünlük tanınarak, bireyin




                                                                        2019 YILLIK RAPOR  363
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369