Page 66 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 66

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               sürecinin etkisi ve kamuoyunun gerek iç dinamikler gerekse dünyadaki gelişmelere bağlı
               olarak değişen ve artan talepleri karşısında 1980’li yılların ortalarından itibaren başlayan
               ve 2000’li yıllarda hız kazanan idari reform sürecine tanıklık edilmektedir.
               Bu  süreçte  özellikle  hizmet  kalitesinin  yükseltilmesi,  hizmetlere  daha  kolay  ve  hızlı
               erişimin sağlanması, dijital hizmetlerin artırılması, şeffaflık, hesap verebilirlik, açık
               devlet gibi kavramların öne çıkmasıyla iyi yönetimin sağlanması adına hem anayasal
               hem de yasal düzeyde birçok yeniliğe imza atılmış, yeni kurumlar ortaya çıkmış, var
               olan kurumlar da kendilerini yenilemiştir.
               5.1. İYİ YÖNETİM İLKELERİ REHBERİ

               Ülkemizde 2012 yılında Kamu Denetçiliği Kurumunun kurulması ve şikâyet
               başvurularını kabul etmesiyle birlikte, iyi yönetim ilkelerinin hukuki ve idari denetim
               ölçütü olarak değerlendirilmesinde yeni bir dönem başlamıştır.

               Kamu Denetçiliği Kurumu kamu hizmetlerinde kalitenin artırılmasına yönelik
               bağımsız ve etkin şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle idarenin işleyişi ile ilgili
               şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan
               haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka, hakkaniyete ve iyi yönetim ilkelerine
               uygunluk  yönlerinden incelemek,  araştırmak  ve idareye  önerilerde bulunmakla
               görevlendirilmiştir.
               Kamu Denetçiliği Kurumu, başta Anayasa olmak üzere, mer’i mevzuat hükümlerinden
               aldığı güçle kuruluş amaç ve gayesi çerçevesinde “İnsanı yaşat ki Devlet yaşasın” ve
               “İnsanlara en hayırlı olan insanlara en çok hizmet edendir” anlayışıyla hareket ederek;
                  Ø  İdarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine,
                  Ø  İyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine,
                  Ø  İnsan haklarının gelişmesine,
                  Ø  Hukukun üstünlüğünün sağlanmasına ve demokrasinin kökleşmesine,
                  Ø  Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına,
                  Ø  Şeffaf hesap verilebilir, insan odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya
                      çalışmaktadır.

               Özellikle Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine de geçilmesiyle birlikte halkın kamu
               hizmetlerinden hızlı ve sorunsuz yararlanması, bürokrasinin azaltılması, hizmetlerde
               katılımın ve kalitenin artırılması ve sunulan hizmetlerde bir aksama olması durumunda
               etkin  hak arama  yollarının  kullanılmasını  teminen  idarelere yol göstermek amacıyla
               2019 yılı içerisinde Kamuda İyi  Yönetim İlkeleri Rehberi hazırlanarak  Türkçe ve
               İngilizce versiyonu yayımlanmıştır.
               Rehber hazırlanırken Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin
               Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde yer alan ilkeler baz alınarak
               bunlara ilişkin genel bilgi vermekle yetinmeyip kamu kurum ve kuruluşlarının işlem,
               eylem, tutum ve davranışlarına rehberlik edici bir dil kullanılmasına özen gösterilmiştir.



                                                                        2019 YILLIK RAPOR  65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71