Page 66 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 66
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sürecinin etkisi ve kamuoyunun gerek iç dinamikler gerekse dünyadaki gelişmelere bağlı
olarak değişen ve artan talepleri karşısında 1980’li yılların ortalarından itibaren başlayan
ve 2000’li yıllarda hız kazanan idari reform sürecine tanıklık edilmektedir.
Bu süreçte özellikle hizmet kalitesinin yükseltilmesi, hizmetlere daha kolay ve hızlı
erişimin sağlanması, dijital hizmetlerin artırılması, şeffaflık, hesap verebilirlik, açık
devlet gibi kavramların öne çıkmasıyla iyi yönetimin sağlanması adına hem anayasal
hem de yasal düzeyde birçok yeniliğe imza atılmış, yeni kurumlar ortaya çıkmış, var
olan kurumlar da kendilerini yenilemiştir.
5.1. İYİ YÖNETİM İLKELERİ REHBERİ
Ülkemizde 2012 yılında Kamu Denetçiliği Kurumunun kurulması ve şikâyet
başvurularını kabul etmesiyle birlikte, iyi yönetim ilkelerinin hukuki ve idari denetim
ölçütü olarak değerlendirilmesinde yeni bir dönem başlamıştır.
Kamu Denetçiliği Kurumu kamu hizmetlerinde kalitenin artırılmasına yönelik
bağımsız ve etkin şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle idarenin işleyişi ile ilgili
şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan
haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka, hakkaniyete ve iyi yönetim ilkelerine
uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla
görevlendirilmiştir.
Kamu Denetçiliği Kurumu, başta Anayasa olmak üzere, mer’i mevzuat hükümlerinden
aldığı güçle kuruluş amaç ve gayesi çerçevesinde “İnsanı yaşat ki Devlet yaşasın” ve
“İnsanlara en hayırlı olan insanlara en çok hizmet edendir” anlayışıyla hareket ederek;
Ø İdarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine,
Ø İyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine,
Ø İnsan haklarının gelişmesine,
Ø Hukukun üstünlüğünün sağlanmasına ve demokrasinin kökleşmesine,
Ø Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına,
Ø Şeffaf hesap verilebilir, insan odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya
çalışmaktadır.
Özellikle Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine de geçilmesiyle birlikte halkın kamu
hizmetlerinden hızlı ve sorunsuz yararlanması, bürokrasinin azaltılması, hizmetlerde
katılımın ve kalitenin artırılması ve sunulan hizmetlerde bir aksama olması durumunda
etkin hak arama yollarının kullanılmasını teminen idarelere yol göstermek amacıyla
2019 yılı içerisinde Kamuda İyi Yönetim İlkeleri Rehberi hazırlanarak Türkçe ve
İngilizce versiyonu yayımlanmıştır.
Rehber hazırlanırken Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde yer alan ilkeler baz alınarak
bunlara ilişkin genel bilgi vermekle yetinmeyip kamu kurum ve kuruluşlarının işlem,
eylem, tutum ve davranışlarına rehberlik edici bir dil kullanılmasına özen gösterilmiştir.
2019 YILLIK RAPOR 65