Page 56 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 56
2020 Yılı Dosya Bilgileri
2020 yılında, yıl içerisinde alınan 90.209 başvuru ve 2019 yılından devreden 3.830 başvuru olmak
üzere adet olmak üzere toplam 94.039 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme
alınmıştır.
Değerlendirmeye alınan toplam 94.039 adet şikâyet başvurusunun 91.100 tanesi (%96,87’si)
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış olup, 2.939 adet şikâyet başvurunun incelenmesine devam
edilmektedir. Diğer yandan, yapılan ön değerlendirme sonucunda 1.155 adet kendi içerisinde konu
ve sebep bakımından aynı olan şikâyet başvurusu hakkında Birleştirme Kararı verilerek tek dosya
üzerinden incelemeye devam edilmiştir.
Tablo 28: 2020 Yılı Dosya Verileri
2019 Yılından 2020 Yılında 2020 Yılında İşlemi Devam
Devreden Dosya Dağıtılmış Toplam Sonuçlandırılan Eden Dosya
Sayısı Dosya Sayısı Dosya Sayısı Sayısı
3.830 90.209 94.039 91.100 2.939
Kurumumuza yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde 31 Aralık 2020 tarihi itibariyle
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 91.100 adet başvuruya ilişkin olarak;
% 9,51 oranında “Gönderme Kararı”,
% 10,29 oranında “İncelenemezlik Kararı”
% 2,01 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
% 0,18 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
% 0,32 oranında ise “Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar”,
% 75,74 oranında ise “Tavsiye Kararı”,
% 1,05 oranında ise “Ret Kararı”,
% 0,78 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”,
verilmiştir.
Kurumumuzca verilen incelenemezlik karar oranlarının yüksekliğinin başlıca sebepleri arasında,
Kurumumuza yapılan başvurularda menfaat ihlali koşulunun aranması, görev alanına girmeyen
başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme çabası ve yargı organlarınca incelemesi
devam eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.
Diğer taraftan Avrupa ülkeleri Ombudsmanlık Kurumlarının başvuruları inceleme oranları
Kurumumuzla karşılaştırıldığında, Kurumumuzun Avrupa ülkelerine göre başvuruları inceleme
oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise çok daha düşük olduğu
görülmektedir. Bu Ombudsmanlık Kurumlarında genellikle, incelenemeyen dosyalar başvurucusuna
iade edilirken, incelenebilir dosyalar ise kabul edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye
alınmaktadır.
Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında
şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
55