Page 135 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 135
G. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN 2020 YILININ İLK ALTI AYINDA
ÜLKEMİZE OLAN KATMA DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME
Anayasamızın 74’üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu Denetçiliği
Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden
tavsiye kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride
ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin mümkün
olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari yargının yükünün
azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2019 yılı içerisinde yaklaşık 250 bin dava
yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete
hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız arasındadır.
Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin bir şekilde
sonuçlandırılmasını sağlamak adına dostane çözüm yöntemi sık sık kullanılmakta ve böylece
adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
Buna göre Kurumumuzca, 2020 yılında iletilen 76.281 ve 2019 yılından devreden 3.870 adet
olmak üzere toplam 80.111 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.
İncelemeye alınan toplam 80.111 adet şikâyet başvurusunun 63.606 tanesi Kurumumuz tarafından
sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
2020 yılının ilk altı ayında yapılan bu başvuruların 1411’ü dostane yöntemlerle çözüme
kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
551’i kısmen tavsiye olmak üzere toplam 53.922 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün
azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer taraftan, aynı dönemde verilen toplam 524 adet Ret
Kararı da başvuranlara mevzuat çerçevesinde talebinin yerine getirilemeyeceğini açıklaması
nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında azalmaya sebep olabilmektedir.
Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından da hukuki
durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme usulü; süre ve menfaat
ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına benzer nitelikte olması nedeniyle,
bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş
yükünün azalmasına olumlu etkisi olabilmektedir.
Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme taleplerini de
karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz vasıtasıyla,
2020 yılının ilk altı ayı itibariyle;
- Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 15.186 telefon görüşmesi,
- Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 6.654 adet bilgi edinme başvurusu,
- 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 19.850 adet başvuru,
- Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan yüz yüze görüşmeler ile
Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları kapsamında, İl Çalışma Ziyaretleri
kapsamında, İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konferanslarında, Gerçekleştirilen
Video Konferans ve Sosyal Medya Canlı Yayınlarında ve Uluslararası Alanda Hak Arama
Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında yüzü yüze gerçekleştirilen yaklaşık 4.145 adet görüşme,
dâhil olmak üzere toplam 45.835 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.
126