Page 135 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 135

G.  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN 2020 YILININ İLK ALTI AYINDA
                 ÜLKEMİZE OLAN KATMA DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME

              Anayasamızın  74’üncü  maddesinde  yer  verilen  hüküm  gereğince,  idarenin  işleyişiyle  ilgili
              şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu Denetçiliği
              Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden
              tavsiye kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride
              ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
              6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin mümkün
              olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari yargının yükünün
              azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2019 yılı içerisinde yaklaşık 250 bin dava
              yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete
              hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız arasındadır.
              Kurumumuzca,  öncelikle  yapılan  şikâyetlerin  mümkün  olduğunca  hızlı  ve  etkin  bir  şekilde
              sonuçlandırılmasını  sağlamak  adına  dostane  çözüm  yöntemi  sık  sık  kullanılmakta  ve  böylece
              adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
              Buna  göre  Kurumumuzca, 2020  yılında iletilen  76.281 ve  2019  yılından devreden  3.870  adet
              olmak  üzere  toplam  80.111  adet  şikâyet  başvurusu  değerlendirilmek  üzere  işleme  alınmıştır.
              İncelemeye alınan toplam 80.111 adet şikâyet başvurusunun 63.606 tanesi Kurumumuz tarafından
              sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
              2020  yılının  ilk  altı  ayında  yapılan  bu  başvuruların  1411’ü  dostane  yöntemlerle  çözüme
              kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
              551’i kısmen tavsiye olmak üzere toplam 53.922 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün
              azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer taraftan, aynı dönemde verilen toplam 524 adet Ret
              Kararı  da  başvuranlara  mevzuat  çerçevesinde  talebinin  yerine  getirilemeyeceğini  açıklaması
              nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında azalmaya sebep olabilmektedir.
              Öte  yandan,  Kurumumuza  yapılan  başvurularda,  başvuru  konularının  usul  açısından  da  hukuki
              durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme usulü; süre ve menfaat
              ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına benzer nitelikte olması nedeniyle,
              bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş
              yükünün azalmasına olumlu etkisi olabilmektedir.

              Kurumumuz  şikâyet  başvurularını  incelemenin  yanı  sıra  kişilerin  bilgilendirme  taleplerini  de
              karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz vasıtasıyla,
              2020 yılının ilk altı ayı itibariyle;

              - Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 15.186 telefon görüşmesi,

              - Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 6.654 adet bilgi edinme başvurusu,

              - 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 19.850 adet başvuru,

              - Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan yüz yüze görüşmeler ile
              Ombudsmanlık  Halkla  Buluşuyor  Bölgesel  Toplantıları  kapsamında,  İl  Çalışma  Ziyaretleri
              kapsamında, İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konferanslarında, Gerçekleştirilen
              Video  Konferans  ve  Sosyal  Medya  Canlı  Yayınlarında  ve  Uluslararası  Alanda  Hak  Arama
              Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında yüzü yüze gerçekleştirilen yaklaşık 4.145 adet görüşme,
              dâhil olmak üzere toplam 45.835 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.




                                                                                                         126
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140