Page 133 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 133
ilgili notlar aldıkları, ateşlenen çocukların bulunduğu, durumdan endişe duydukları bilgileri
edinilmiştir.
Diğer taraftan Pazakule’de bulanan göçmenlerle de mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakat yapılan
göçmenler ise kendi iradeleriyle sınıra geldiklerini, ancak şartların çok zor olduğunu, geçiş için
beklediklerini, Türkiye’nin her tarafında yaşamakta olan göçmenlerden sınır kapısına gelenlerin
olduğunu, Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği tarafından herhangi bir adım atılmadığını,
kendilerinin hukuki yollardan Avrupa’ya geçmek istediklerini, Birleşmiş Milletler ve Avrupa
Birliği’nin bu yönde bir karar almasını beklediklerini, Yunanistan tarafına geçen göçmenlerin
dövüldüğünü ve geri gönderildiğini, BM tarafından Yunanistan’a çağrı yapılmasını beklediklerini,
geçmek istemeleri halinde sınırın herhangi bir noktasından geçiş yapabileceklerini, zira sayılarının
çok fazla olduğunu, er ya da geç Yunanistan tarafına geçeceklerine inandıklarını ifade etmişlerdir.
Güncel Veriler
Gerçekleştirdiğimiz saha ziyareti akabinde Edirne Valiliği aracılığıyla, 04 Mart 2020 tarihinde
Pakistan uyruklu düzensiz göçmenin gerçek mermi yaralanmasına bağlı olarak hayatını kaybettiği,
03 Mart 2020 tarihinde Pazarkule Sınır Kapısında 2 bıçaklanma vakası ile 04 Mart 2020 tarihinde
Yunanistan sınır güvenlik güçlerinin gerçek ve plastik mermiyle müdahalesi sonucu 8 düzensiz
göçmenin yaralandığı bilgileri edinilmiştir.
06 Mart 2020 tarihi itibarıyla elde edilen veriler şu şekildedir:
- Hastaneye Nakil: 204
- Nakil Reddi: 99
- 112 Ambulans tarafından yerinde yapılan müdahale: 23
- Çadırda bakılan hasta sayısı: 389
- Vefat eden: 4
(Toplam: 719)
Sonuç
Kurumumuz heyetince yapılan yerinde inceleme ve bu çerçevede gözlemlenen insan hakları
ihlallerinin yarattığı kaygıya paralel olarak BM Mülteciler Yüksek Komiserliği tarafından yapılan
2 Mart 2020 tarihli açıklamada , devletlerin sınırlarını kontrol etme ve düzensiz hareketleri
97
yönetme hakkı olduğu ancak aynı zamanda aşırı ve orantısız güçten sakınarak sığınma başvurularını
usulüne uygun şekilde ele alacak bir sistem sağlaması gerektiği, ne 1951 Cenevre Sözleşmesinin ne
de AB mülteci hukukunun sığınma başvurularının askıya alınmasına herhangi bir yasal dayanak
sağlamadığı, bir ülkenin sınırlarına düzensiz giren kişilerin derhal yetkililere sığınma talebi
olduğunu belirtmeleri halinde cezalandırılamayacakları hatırlatılmıştır. İnsan Hakları İzleme Örgütü
(HRW) tarafından yapılan 4 Mart 2020 tarihli açıklamada ise Yunanistan’a geçmeye çalışan
98
göçmenlere ilişkin olarak AB’nin cevabının ortak sorumluluk içermesi, iltica hakkına sahip çıkması
ve tüm göçmenlere insani ve insan onuruna yakışır muameleyi garanti etmesi gerektiği,
Yunanistan’ın sınırdan düzensiz geçenlere ait iltica başvurularını 1 ay suresince askıya almasının
herhangi bir yasal dayanağının veya gerekçesinin bulunmadığı, AB Komisyonu, AB Konseyi ve
97 https://www.unhcr.org/news/press/2020/3/5e5d08ad4/unhcr-statement-situation-turkey-eu-border.html
98 https://www.hrw.org/news/2020/03/04/greece/eu-respect-rights-ease-suffering-borders
124