Page 235 - KDK
P. 235

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 7.3.1.2. Çocuğun Dinlenme, Boş Zaman Değerlendirme, Oynama ve Yaşına
                 Uygun Etkinliklerde Bulunma Hakkı

                 Kamu Denetçiliği Kurumuna yapılan başvuruda başvuran, engelli olan yeğeni ve
                 köydeki diğer çocuklar için yıkılan okul arazisine çocuk parkı yapılması için Kamu
                 Denetçiliği Kurumuna başvuruda bulunduklarını; ancak yeğeninin vefat ettiğini,
                 aradan geçen süre içerisinde köye park inşa edilmediğini belirtmiş; köyde yaşayan diğer
                 çocuklar ve özel gereksinime ihtiyacı olan çocuklar için çocuk parkı yapılması talebinde
                 bulunmuştur.
                 Başvuru hakkında yapılan incelemede, oyun oynamanın Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde
                 çocuklar için bir hak olarak güvence altına alındığı; ancak, değişen toplumsal yapıya
                 bağlı olarak çocukların oyun oynama olanaklarının giderek azaldığı;  kırsal ve kentsel
                 bölgelerde yaşayan çocukların oyun haklarının güvence altına alınmasını zorlaştıran
                 ekonomik, coğrafi, demografik sosyal, kültürel, yasal olmak üzere farklı unsurların
                 olduğu gözlemlense de; söz konusu hakkın çocukların yaşamında taşıdığı önemin
                 yeterince  kavranamamış  olması,  dolayısıyla  yeterli  yatırımın  yapılmaması,  ulusal  ve
                 yerel  düzeydeki  planlamalara  çocuk  odaklı  bakış açısının  yeterince  dahil  edilmemesi
                 hususunun meselenin diğer bir boyutu olarak görüldüğü vurgulanmıştır.
                 Bununla birlikte her ne kadar başvuru özelinde yapılan incelemede mevcut nazım imar
                 planında oyun bahçesinin düzenlenmiş olduğu anlaşılmış olsa da, imar planlarında
                 çocuk oyun parkları ile ilgili herhangi bir şekilde düzenleme yapılmamış olsa bile,
                 geleneksel park anlayışından gerek tasarım gerek alan açısından uzaklaşılabileceği, alan
                 açısından bir müze, hastane, sağlık ocağı, okul bahçesi ya da merdivene oyun aktivitesi
                 kurgulanabileceği, kamusal mekanların çocuklara göre tasarlanması durumunda
                 alternatif çözümler sunularak çocukların oyun haklarının güvence altına alınabileceği
                 belirtilmiştir.
                 Başvuru özelinde ise; Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde düzenlenen oyun hakkının, ilgili
                 köyde yaşayan çocuklar için güvence altına alınması amacıyla, mevcut nazım imar
                 planında  düzenlenen  alana,  oyun  parklarının  esas  kullanıcısı olan çocukların  görüş
                 ve değerlendirmelerinin alınarak katılımcı tasarım yaklaşımı ve farklı yaş grubundaki
                 çocuklar ile engelli çocukların bir arada oynamasına uygunluğu, güvenliği, özgünlüğü,
                 doğa ile bütünlüğü, esnekliği ve oyun çeşitliliğinin gözetildiği ve köyde yaşayan
                 çocuklar  ile  işbirlikçi  bir  süreç  ile  bir  çocuk  oyun  alanı  inşa  edilmesi;  gerek Çocuk
                 Hakları Sözleşmesi’nin 31’inci maddesinde düzenlenen, oyun hakkını güvence altına
                 alan hakların yaşama geçirilmesi gerekse de çocuklara hakları bağlamında sunulması
                 gereken hizmetlerin etkili ve verimli bir şekilde sunulabilmesi, ihtiyaçların doğru
                 tespit edilebilmesi için Belediyenin yetki ve görev alanı sınırlarında yaşayan çocuk
                 nüfusu, engelli çocuk nüfusu, kişi başına düşen oyun alan miktarına ilişkin verilerin
                 tutulması ve bölgede yaşayan çocukların haklarından eşit bir şekilde faydalanabilmeleri
                 amacıyla Belediye personeline, Sözleşme’de düzenlenen çocuk haklarının, çocukların ve




             234 2020 YILLIK RAPOR
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240