Page 345 - KDK
P. 345
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olduğu, başvuranın sağlık durumunun iyileşmesi sonrasında Yönetmeliğin 17’nci
maddesine sonradan eklenen 3’üncü fıkra ile tanınan haktan yararlanma talebiyle
yaptığı başvurusunun farklı bir işlem olduğu, bu nedenle istinaf kararının beklenmesinin
gerekmediği değerlendirildiğinden, ayrıca başvuranın dilekçe tarihinde Yönetmeliğin
anılan maddesindeki şartları taşıdığı ve bu maddeden yararlanma talebiyle yaptığı
başvurusu üzerine Sağlık Komisyonunca talebinin kabul edildiği tespit edildiğinden,
başvuranın Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 17’nci maddesinin
3’üncü fıkrası uyarınca yeniden POMEM aday öğrenciliğine başlatılması yönünde
Emniyet Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına 170 karar verilmiştir.
7.10.3. Mali Haklar, Sosyal Hak ve Yardımlar, İzinler
Anayasa'nın 128'inci maddesinde memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri,
görev yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işlerinin
kanunla düzenleneceği ile toplu sözleşme hükümlerinin saklı olduğu belirtilmiştir.
Mali haklar; maaş, ek gösterge, makam ve görev tazminatı vb. birçok konuyu
kapsamaktadır. Bunun yanı sıra Kurumumuza aile yardımı ödeneği lojman talebi gibi
sosyal hak ve yardımlar konusunda da önemli miktarda başvurular yapılmaktadır.
7.10.3.1. Engelli Çocuk İçin Aile Yardımının %50 Artırımlı Ödenmesi
Başvuran, 2020-2021 yıllarını kapsayan 28.08.2019 tarihli ve 2019/1 sayılı Kamu
Görevlileri Hakem Kurulu Kararı’nın “Engelli Çocuk Aile Yardımı” başlığı altında
düzenlenen 39’uncu maddesine istinaden 2019 yılı Aralık ayı maaş ödemelerinden
itibaren kendisine ödenen çocuk yardımının %50 (yüzde elli) artırımlı ödenmesi
hususunda başvuruda bulunduğunu, idarenin ise Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim
Sistemi’nde (KBS) “yararlanıyor-yararlanmıyor” seçenekleri haricinde herhangi bir
bölüm bulunmadığından söz konusu %50 artırımlı çocuk yardımının ödenemediğini
bildirdiğini belirterek, çocuk yardımının %50 (yüzde elli) artırımlı ödenmesini talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, maaş ödemekle yükümlü olan idarenin
Anayasa, yasa ve toplu sözleşme veya hakem kurulu kararlarıyla kararlaştırılmış bulunan
hükümlere uygun olarak, başvuranın sosyal ve mali haklarını ödemesi gerektiği,
idarenin, KBS’de “engelli çocuk aile yardımı ödeneği” seçeneğinin bulunmadığı
gerekçesiyle ödeme yapılmadığı görülmüştür. Diğer bir ifadeyle, başvuranın çocuğunun
engel durumu ve başvuranın Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Kararı gereğince
söz konusu ödemeyi hak etmediği yönünde bir itirazı bulunmadığı anlaşılmıştır.
Başvuranın hak ettiği sosyal ve mali haklarının KBS’de seçenek olmaması gibi teknik
bir gerekçe ile ödenmemiş olmasının Anayasa’nın 128’inci maddesi ve Kamu Görevlileri
Hakem Kurulu Kararı’nın 39’uncu maddesindeki düzenlemeye ve hakkaniyete açıkça
aykırı olduğu, KBS’de böyle bir seçeneğin olmamasının sorumlusunun başvuran
170 2019/19047 numaralı başvuru hakkında verilen 04.05.2020 tarihli Tavsiye Kararı
344 2020 YILLIK RAPOR