Page 350 - KDK
P. 350

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuzca yapılan incelemede, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 51'inci maddesinde
               güvenlik görevlilerine maktu fazla çalışma ücreti ödenmesine hükmedilmesi nedeniyle
               bu ödemenin yapılmaması konusunda idarenin takdir yetkisinin bulunmadığı, belediye
               meclisince  sadece yılı  bütçe kanunlarıyla  belirlenen üst sınırı aşmamak  kaydıyla  bir
               ücret belirlemesi gerektiği, 2013 yılından itibaren Bütçe Kanunlarında koruma ve
               güvenlik görevlilerine yer verilmemesinin koruma ve güvenlik görevlilerine 5393 sayılı
               Kanun’un 51’inci maddesiyle ödeneceği düzenlenen maktu fazla çalışma ücretinin
               ödenmesi şeklinde yorumlanamayacağı, idarenin 5393 sayılı Kanun’da maktu fazla
               çalışma ücreti ödeneceği düzenlenen zabıta, itfaiye ve güvenlik personeli için farklı
               miktarlarda  ücret  belirlemesi  konusunda takdir  yetkisine  sahip  olduğu,  söz  konusu
               personelin farklı niteliklere sahip olmaları nedeniyle farklı ücret belirlenmesinin eşitlik
               ilkesine aykırı olmadığı, belediye meclisince karar alınmaması nedeniyle koruma ve
               güvenlik görevlilerine ödenmeyen maktu fazla çalışma ödeneğinin kanunla düzenlenmiş
               bir hak olması nedeniyle personel açısından alacak niteliğinde ve idare açısından kamu
               borcu niteliğinde olduğu, bu sebeple bu ödemeler konusunda 5018 sayılı Kanun’un
               34’üncü maddesinde yer alan zamanaşımı süresinin ve ödemeye ilişkin idarenin somut
               bir işlemi olmaması nedeniyle bu süre içinde 2577 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesi
               uyarınca yapılacak başvuru üzerine tesis edilen idari işlemin göz önünde bulundurulması
               gerektiği değerlendirilmektedir.
               Bu itibarla, başvuranın ilk olarak 28.10.2019 tarihinde idareye başvurduğu dikkate
               alındığında, 2013 yılına ait maktu fazla çalışma ücretine ilişkin olarak, başvuranın 5018
               sayılı Kanun’un 34’üncü maddesinde düzenlenen zamanaşımı süresi geçtikten sonra
               idareye başvurmuş olması nedeniyle, 2013 yılına ait maktu fazla çalışma ücreti ödemesi
               talebinin reddi; 2014 ve 2015 yılına ait maktu fazla çalışma ücretine ilişkin olarak ise
               başvuranın 5018 sayılı Kanun’un 34’üncü maddesinde düzenlenen zamanaşımı süresi
               içerisinde idareye başvurmuş olması nedeniyle, 2014 yılı ile 2015 yılının Temmuz ayına
               kadar geçen zaman için hesaplanacak fazla çalışma ücretinin faiziyle birlikte ödenmesi
               yönünde idareye tavsiyede bulunulması; belediye meclisinin 10.07.2015 tarihli ve 1361
               sayılı kararı ve müteakip karalarıyla koruma ve güvenlik görevlileri için takdir yetkisi
               çerçevesinde maktu bir fazla çalışma ücreti belirlemek suretiyle 5393 sayılı Kanun’un
               51’inci maddesine uygun hareket etmiş olması nedeniyle, başvuranın 2015 yılının
               Ağustos ayı ile 2018 yılının Aralık ayı arasındaki dönem için talep ettiği zabıta ve
               itfaiye personeli ile koruma ve güvenlik görevlileri için belirlenen maktu fazla çalışma
               ücreti arasındaki farkın faiziyle ödenmesi talebinin reddi gerektiği sonuç ve kanaatine
               ulaşılmıştır.
               Açıklanan gerekçelerle, 2014 yılı ile 2015 yılının Temmuz ayına kadar geçen zaman
               için hesaplanacak maktu fazla çalışma ücretinin faiziyle birlikte başvurana ödenmesi
               yönünde Ankara Büyükşehir Belediyesi Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 176  karar
               verilmiştir.

               176  2020/1989 numaralı başvuru hakkında verilen 29.07.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı


                                                                        2020 YILLIK RAPOR  349
   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355