Page 377 - KDK
P. 377

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 7.12.1.3. Arazisinin İmar Planına Dahil Edilmesi

                 Başvuran, Sorgun ilçesinde bulunan maliki olduğu tarla vasıflı arazinin etrafında
                 bulunan arazilerden imar geçtiği halde kendi arazisinin imar programına alınmadığını
                 iddia ederek kendi arazisinin de imar programına alınmasını talep etmiştir.

                 Konuyla ilgili olarak Sorgun Belediye Başkanlığıyla yapışan yazışmalar sonucunda
                 başvuranın talebi hakkında tesis edilecek iş ve işlemlerin Belediye Başkanlığınca mevcut
                 mevzuat doğrultusunda yerine getirileceği ifade edildiğinden ilgili mevzuat gereğince
                 başvuru hakkında Dostane Çözüm Kararı 205  verilmiştir.
                 7.12.2. Ruhsat İş ve İşlemleri
                 Ruhsat iş ve işlemleri, imar planlarına uygun olarak kurulmuş olan imar düzenini
                 korumak ve geliştirmek amacıyla, kişi ve toplulukların sahibi oldukları arsa ve araziler
                 üzerinde  yapı  inşa  etme  ve  inşa  edilmiş  yapılarda  değişiklik  ve  eklentiler yapabilme
                 özgürlüklerini denetleyebilmek ve imar mevzuatına aykırı uygulamalar karşısında
                 gerekli tedbirleri alabilmek için getirilmiş düzenlemelerdir.

                 İşte bu noktada, şehirlerin imar yönünden sorunsuz ve düzenli olmaları tüm yapıların
                 imar planlarına uygun bir şekilde inşa edilmeleri ile mümkündür. Bu yüzden yapılacak
                 olan yapıların imar planlarına uygunluğu bakımından denetimi gerekmektedir.
                 Ruhsat iş ve işlemlerine ilişkin olarak Kurumumuza şikâyet konusu yapılan ilk önemli
                 belge olan yapı ruhsatı, belirlenen proje dâhilinde bir inşaatı yapımına başlanması
                 için verilen izin belgesi olarak tanımlanır.  Yapı ruhsatı olmayan binalar kaçak yapı
                 kategorisinde değerlendirilmektedir. Bu durumda, inşaatın bulunduğu yerdeki belediye
                 veya valilikler, bina ile ilgili inşaatı durdurma ve beraberinde yıkım kararı vermektedirler.
                 Bunun yanı sıra, ruhsatsız yapıların mal sahibi, müteahhidi ve sorumluları da yüksek
                 tutarlarda para cezalarına maruz kalmaktadırlar.

                 İkinci önemli belge ise Belediyelerin İmar Müdürlüklerince düzenlenen diğer adıyla
                 iskân olarakta bilinen ‘yapı kullanım izni’ belgesidir. Bu belge yapımı bitmiş inşaatın
                 projede belirtildiği gibi yapıldığını ve kullanılabilir durumda olduğunu gösteren bir
                 belgedir.

                 İmar mevzuatı kapsamı dışında olan üçüncü önemli belge ise işyerlerinin
                 ruhsatlandırılması ve denetlenmesi için verilen işyeri açma ve çalışma ruhsatıdır.
                 Belediye sınırları ve mücavir  alanlarının  dışında olan ve kanunlarda münhasıran  il
                 özel idaresine yetki verilen hususlarda il özel idareleri, büyükşehir belediyesi sınırları
                 ve mücavir alanlar içinde büyükşehir belediyeleri, bunların dışında kalan hususlarda
                 büyükşehir ilçe veya ilk kademe belediyeleri tarafından ‘İşyeri Açma ve Çalışma
                 Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’ kapsamındaki işyerlerinin açılıp faaliyet göstermesi için
                 verilen izindir.

                 205  2020/1816 numaralı başvuru hakkında verilen 29.05.2020 tarihli Dostane Çözüm Kararı


             376 2020 YILLIK RAPOR
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382