Page 372 - KDK
P. 372
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ailenin korunması için gerekli düzenlemeleri yapması ve teşkilatı kurması konusunda
ödevler yüklediği, buna göre yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda; aile birimini
muhafaza etmek için kurumlar arasında gerekli koordinasyonun sağlanması ve belli
esaslar çerçevesinde atamanın yapılmasının önem arz ettiği değerlendirilmiştir.
Bu çerçevede, başvuranın engelinden ve aile bütünlüğünün korunması amacıyla
talep ettiği yer değiştirme suretiyle eşinin görev yaptığı yere atamasının yapılmaması
işleminin hakkaniyete aykırı olduğu, özellikle engellilere yönelik ulusal ve uluslararası
düzenlemeler göz önünde bulundurulduğunda başvurunun kabulü yönünde karar
verilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılarak başvuranın, 5620 sayılı Kanun’un
Ek 2’i nci maddesindeki şartları taşıması sebebiyle, eşinin görev yaptığı İskenderun
ilçesine naklen atamasının veya geçici görevlendirmesinin yapılması konusunda Sağlık
Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 201 karar verilmiştir.
7.11.1.10. Silah Fabrikasında Çalışan İşçi Personelin Günlük Çalışma Süresi
ile Parlayıcı, Patlayıcı, Yakıcı Madde Üreten İşyerleri Prim Yönergesinden
Faydalandırılması
Başvuran, MKE Kurumuna bağlı silah fabrikasında, kaplama atölyesinde çalıştığını,
kimyasal kaplama öncesinde metal yüzeylerin hazırlığı işini yaptığını, kendilerinin
de “kaplamacılık işi ve kumlama işi” yapmasından ötürü günde en fazla 7,5 saat
çalıştırılması gerektiğini, ancak 5 gün 9 saat çalışma saatlerinin olduğunu, Milli
Savunma Bakanlığına bağlı aynı işi yapan fabrikalarda günde en fazla 7,5 saat olarak
çalışıldığını, bu durumun eşitliğe aykırı olduğunu, aynı bakanlığa bağlı farklı iş
yerleri arasında aynı iş için farklı çalışma saatleri olduğunu, ayrıca MKE Kurumunda
uygulanmakta olan Parlayıcı, Patlayıcı, Yakıcı Madde Üreten İşyerleri Prim Yönergesi
hükümleri çerçevesinde MKE Kurumunda tehlikeli işyerlerinde çalışan işçilere maruz
kaldığı risklere binaen ek maddi imkân sağlanması adına prim ödemesi yapıldığını,
ancak kendilerinin çalıştığı işyeri çok tehlikeli olmasına rağmen bu yönerge kapsamında
değerlendirilmediğini belirterek çalışma saatlerinin haftalık 37,5 saat üzerinden tanzim
edilmesi ve anılan yönerge kapsamında ödenen primden yararlandırılması talebinde
bulunmuştur.
Kurumumuzca yapılan incelemeler neticesinde, yapılan işi niteliği itibariye Sağlık
Kuralları Bakımından Günde Azami Yedi Buçuk Saat veya Daha Az Çalışılması
Gereken İşler Hakkında Yönetmeliği kapsamında kaldığı kuşkusuz olduğu, buna
göre anılan yönetmelik kapsamında günde en fazla 7,5 çalışılması gereken işler olarak
değerlendirildiği, öte yandan MKE ile Türk Metal Sendikası arasında akdedilen İşletme
Toplu İş Sözleşmesiyle çalışma süresinin vardiyalı olarak günde 7,5 saat üzerinden 6 gün
olarak belirlendiği, dolayıyla söz konusu Yönetmelik kapsamında kalan işin Yönetmeliğe
aykırı bir şekilde çalışanlara günlük azami 7,5 saatten fazla çalıştırma yapmasının
mümkün olmadığı anlaşılmaktadır.
201 2019/18268 numaralı başvuru hakkında verilen 21.01.2020 tarihli Tavsiye Kararı
2020 YILLIK RAPOR 371