Page 393 - KDK
P. 393

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 gaz sayaçlarının periyodik muayenelerinin on yılda bir yaptırılması zorunlu olduğu
                 düzenlemesini içermektedir.

                 Yargıtay 3’üncü Dairesinin 02.07.2015 tarihli kararında; idarelerin, sayaç seçimi (kartlı,
                 ön ödemeli veya mekanik vb.) hususunda aboneye tercih etme hakkı tanıması gerektiği,
                 bu hususun göz ardı edilmesi ve abonelerin kartlı sayaç kullanmaya zorlanması, Türk
                 Borçlar Kanunu’na, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’un 6’ncı
                 maddesinin 3’üncü fıkrasına ve bu Kanunun lafzına, ruhuna, düzenleme amaçlarına
                 ve temel tüketici hakları ile hukukun genel ilkelerine aykırılık teşkil edeceği şeklinde
                 hüküm tesis etmiştir.

                 Kurumumuza 2020 yılında da Manisa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü
                 (MASKİ) tarafından 10 yıllık damga süresini dolduran su sayaçlarının sayaç sahiplerine
                 tercih hakkı verilmeksizin sökülerek ve sayaç bedeli alınarak ön ödemeli elektronik
                 kartlı su sayacı ile değiştirilmesinin mağduriyetlere yol açtığı iddiası ile yoğun başvurular
                 alınmıştır.

                 Manisa il genelinden bu konuda, 6 tanesi 2017 yılı, 130 civarı 2018 yılı, 700 civarı
                 ise 2019 yılında 850, 2020 yılında ise 600’ye yakın şikâyet başvurusu alınmış olup, bu
                 başvuruların 15 tanesi hakkında 2017 ve 2018, 2019 ve 2020 yıllarında MASKİ’nin
                 elektronik kartlı sayaç sistemine geçip geçmeme yönünde başvurana bir tercih hakkı
                 tanımadan, başvuranı kartlı sayaç kullanmaya zorlayacak şekilde iş ve işlemlerde
                 bulunmasının, hukuka, hakkaniyete, temel tüketici hakları ile hukukun genel ilkelerine
                 aykırı olduğu gerekçesiyle ‘tavsiye kararı’ verilmiştir. Bu tavsiye kararlarına MASKİ
                 tarafından uyulması sonrasında diğer başvurularla ilgili olarak büyük çoğunluğu
                 dostane çözüm kararlarımızla bir kısmı da gönderme kararlarımız sonucunda olmak
                 üzere 2020 yılında 450’nin üzerinde başvuru çözüme kavuşturulmuştur.
                 7.12.5.6.2. Hatalı Abonelik Tarifesi Üzerinden Hesaplanarak Su Faturasına
                 Yansıtılan Bedelin İadesi

                 Başvuran, oturduğu evin su tarifesinin köy tarifesi olan metreküp tutarı 1 TL yerine konut
                 tarifesi olan metreküp tutarı 4 TL üzerinden, yaklaşık 7 yıl boyunca idare tarafından
                 faturaya yansıtıldığını, abonelik işlemi yapılırken, abone kayıt ücretinin alındığını,
                 faturalandırma yapıldığını fakat kendilerinin bu konuda bilgilendirilmediğini, Beykoz
                 İSKİ Şefliğine konuyu sorduklarında ‘İkametinizi oraya almadığınız için böyle olmuş’
                 dendiğini, başvuru yaptıklarında hatanın düzeltildiğini ama geriye dönük ödeme
                 yapılamayacağının söylendiğini, fakat kendisinin müşteri hizmetlerine tekrar başvuruda
                 bulunduğunu, bu sefer sadece 2019 yılı için ödeme yapılabileceğinin bildirildiğini, bu
                 tutarın da faturalara alacak olarak kaydedilmiş olduğunu iddia ederek 2012 yılından
                 itibaren kendisinden haksız olarak  tahsil edilen tutarların  hesaplanarak kendisine
                 iadesini talep etmiştir.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, İstanbul Su ve Kanalizasyon
                 İdaresi Genel Müdürlüğünce başvuranın 2012- 2018 yılları arasında ödediği fazla



             392 2020 YILLIK RAPOR
   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398