Page 395 - KDK
P. 395
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olmak üzere ikiye ayırmak mümkündür. Yol üstü otoparklar, taşıt yolundaki veya buna
bitişik alanlardaki park yeridir. Yol dışı otoparklar ise, karayolu sınır çizgisi dışında
olan ve bir geçiş yolu veya servis yolu ile taşıt yoluna bağlanan park yeridir. Yol üstü
otoparkların temini kolay, hızlı ve ucuz olduğundan otopark ihtiyacının karşılanması
için öncelikle başvurulan yöntemlerden biridir.
Trafik hizmetleri ise, Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu, Karayolu Trafik Güvenliği
Kurulu, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Milli Eğitim
Bakanlığı, Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı, Belediyeler gibi çeşitli kurul ve kuruluşlar
tarafından yerine getirilmektedir. Belediyelerin ise, yapım ve bakımından sorumlu olduğu
yolları trafik düzeni ve güvenliğini sağlayacak durumda bulundurmak, gerekli görülen
kavşaklara ve yerlere trafik ışıklı işaretleri, işaret levhaları koymak ve yer işaretlemeleri
yapmak, karayolu yapısında ve üzerinde yapılacak çalışmalarda gerekli tedbirleri almak,
aldırmak ve denetlemek vb. görevleri bulunmaktadır.
Son olarak, belediyeler kendilerine anayasa ve kanunlar ile verilen kamusal görevleri
yerine getirirken çeşitli yetkilerle ve bu yetkileri kullandıkları birimlerle donatılmışlardır.
Zabıta bu birimlerden bir tanesidir. ‘Belediye Zabıtası’ belediyenin kolluk kuvvetidir.
Kolluk, kamu düzenini sağlamak ve korumak amacıyla idarenin yaptığı faaliyetler
olarak tanımlanabilir. Bu kapsamda zabıtalar, mahalli idare kolluğu içerisinde yer
almaktadır. Zabıtanın görev ve yetkileri 5393 sayılı Belediye Kanunu ile Belediye Zabıta
Yönetmeliğinde düzenlenmiştir. Zabıta, belediye mücavir sınırları içerisinde kendilerine
ilgili mevzuat çerçevesinde verilen kentin düzen ve esenliğini sağlamak, kentteki imar
ve çevre düzeni, sağlık, trafik alanlarında verilen denetim görevini yerine getirmektedir.
Bu alanlardaki başvurular, kaldırımların ve çevre düzenlemesinin standartlara uygun
yapılması, parkın bakımının yapılması, parktaki ağaçların sulanması, belediye sınırları
içerisinde daha çok ağaç dikilmesinin sağlanması, belediyelerin katı atık hizmetlerinin
sunumunda yaşanan aksaklıklar, çöp konteynerlerin konulduğu yerden kaynaklı
memnuniyetsizlikler, belediyelerin çöp toplama saatlerinin öne çekilmesi ya da makul
saatlerde toplanmasının sağlanması, belediyelerin yeraltı konteyner uygulamasına
geçmesi, atıkların yerleşim yerlerine yakın alanlara dökülmemesi, şehir çöplüğünden
kötü kokular gelmesi, şehir çöplüğü ile katı atık merkezinin bulunduğu yerden
kaldırılması, bulunduğu bölgeye çöp depolama alanı yapılmaması, şehir içinde yol
kenarlarına bırakılan araçlardan belediyelerce otopark ücreti alınmaması, alınmayan
otopark hizmeti için ücret talep edilmesi, belediyeler tarafından otoparkın ücretli hale
getirilmesi, trafik hizmetlerine ilişkin yolun yapısı, trafik düzeni ve güvenliği, yol ve
kavşak düzenlemeleri yapılması, trafik işaret levhaları ve kasis konulması, yayaların
kullanımını engelleyecek şekilde kaldırımların amacı dışında kullanımının engellenmesi,
ağaçlarda ve yüksek yerlerde mahsur kalmış hayvanların kurtarılması, bulunduğu
bölgeye daha fazla itfaiye aracı tahsis edilmesi, kaldırım işgalleri ile rahatsızlık veren
seyyar satıcılarla ilgili olarak zabıtanın görevini yapmasının sağlanması, çöp biriktirilen
evdeki çöplerin atılmasının sağlanması ile zabıtaların tutum ve davranışlarına yönelik
konularda alınmıştır.
394 2020 YILLIK RAPOR