Page 245 - 2021 Yıllık Rapor
P. 245
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
çalışmaların hızlandırılarak bir an evvel adayların hizmetine sunulması hususunda
ÖSYM Başkanlığına Tavsiye Kararı 103 verilmiştir.
ÖSYM Başkanlığı dışında ülkemizde merkezi sınav yapmakta olan Milli Eğitim
Bakanlığının sınav uygulamaları da sık sık Kurumumuza başvuru konusu yapılmaktadır.
Bunlardan birinde öğrenme güçlüğü veya okuma bozukluğu olarak ifade edilen disleksiye
sahip bir öğrencinin velisi, çocuğunun 2020 İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları
Bursluluk Sınavında salgın nedeniyle okutman ile bir metre mesafede oturmak zorunda
kaldığını, önüne kitapçık konulmadığını, bu nedenle soruları göremediğini, gözüyle
takip edemediğini ve altlarını çizemediğini belirterek yaşadığı mağduriyetin giderilmesi
ve bu konuda gerekli düzenlemenin yapılması talebinde bulunmuştur.
Başvuruyu inceleyen Kurumumuz, kılavuzda yer alan açıklamalar kapsamında tercih
etmeleri durumunda okuyucu ve kodlayıcı eşliğinde sınava giren disleksili öğrencilere
kitapçık verilmemesi yönündeki uygulamanın ulusal ve uluslararası mevzuatta yer
alan “eğitim hakkı” kapsamında devlete düşen yükümlülüklerin yerine getirilmesi
bakımından yeterli olmadığı değerlendirmesinde bulundu. Buna ilave olarak engelli
öğrencilerin, girdiği merkezi sınavlarda eşit şartlarda yarışabilmesinin sağlanması
ve bu konuda gerekli tedbirleri alma görev ve sorumluluğunun idareye ait olduğu
dikkate alındığında, oluşacak mağduriyetlerin giderilmesi için bundan sonra yapılacak
sınavlar için tedbir alınması gerektiğinin altını çizdi. Yapılan incelemeler sonucunda,
başvurucunun talebini haklı bularak, bundan sonra oluşabilecek mağduriyetlerin
giderilmesi için tedbir alınması yönünde Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiye Kararı 104
verilmiştir.
Öğrencilerin dışında Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavir
adayları tarafından da SMMM ve YMM Sınavlarındaki uyuşmazlıklara ilişkin
Kurumumuza sık sık başvuru yapılmaktadır.
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik kavramı 3568
sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’nun
“Amaç” başlıklı 1’inci maddesinde; “Bu Kanunun amacı, işletmelerde faaliyetlerin ve
işlemlerin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak, faaliyet sonuçlarını ilgili
mevzuat çerçevesinde denetlemeye, değerlendirmeye tabi tutarak gerçek durumu ilgililerin
ve resmi mercilerin istifadesine tarafsız bir şekilde sunmak ve yüksek mesleki standartları
gerçekleştirmek üzere, (…) (2) “Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik” ve “Yeminli Mali
Müşavirlik” meslekleri ve hizmetleri ile Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli
Mali Müşavirler Odaları, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler
Odaları Birliğinin kurulmasına, teşkilat, faaliyet ve denetimlerine, organlarının seçimlerine
dair esasları düzenlemektir. Bu Kanun hükümlerine göre meslek icrasına hak kazananlara
(…) (2) “Serbest Muhasebeci Mali Müşavir”, “Yeminli Mali Müşavir” denir.” şeklinde
tanımlanmıştır.
103 2021/3793 numaralı başvuru hakkında verilen 10.08.2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
104 2020/99215 numaralı başvuru hakkında verilen 11.03.2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret
Kararı
244 2021 YILLIK RAPOR