Page 256 - 2021 Yıllık Rapor
P. 256

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.6.3.3  Yükseköğretim Öğrencilerine Verilen Burs ve Öğrenim Kredisi
               Uygulamaları

               Anayasanın 42’nci  maddesine  göre;  “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun
               bırakılamaz.  Öğrenim  hakkının  kapsamı  kanunla  tespit edilir ve  düzenlenir…  Devlet,
               maddi imkânlardan yoksun başarılı öğrencilerin, öğrenimlerini sürdürebilmeleri amacı
               ile burslar ve başka yollarla gerekli yardımları yapar.” Ülkemizde eğitim ve öğretime
               yönelik imkânların artması ve iyileşmesi sonucunda öğrenci sayısı giderek artmaktadır.
               Öğrencilerin  eğitim  hayatında  karşılaştığı  sorunları  şikâyet  olarak  Kurumumuza
               ilettiğinde anayasa düzenlemesi doğrultusunda geniş bir yaklaşım ve bakış açısı ile ele
               alınmaktadır.
               Yükseköğrenim düzeyinde en çok burs ve öğrenim kredisi başvuru şartları arasında
               yaş şartı öngörülmesi başvuru konusu yapılmaktadır.
               Kurumumuz, Anayasada yer alan temel kıstasların göz ardı edildiğini, asıl olanın
               öğrencilik statüsü olduğu ve öğrenciler arasında aranması gereken temel kıstasın
               maddi imkânlardan yoksun başarılı öğrenci kıstası olduğunu kararlarda sıkça
               vurgulamaktadır. 119
               Burs  ve  öğrenim  kredisi  kıstaslarının  idari  işlem  ile  belirlenme  aşamasında  hakkı
               kısıtlayıcı işlem tesis edilmekte ve genel yaklaşım kıstasının öğrencilik durumuna
               yönelik olması önerilmektedir.
               Öğrencinin almakta olduğu bursun başarısızlık gerekçesiyle öğrenim kredisine çevrilmesi
               sonrasında tahakkuk ettirilen borçlara yönelik şikâyetler de bulunmaktadır. 120
               Kamu Denetçiliği Kurumu, başarısızlık gerekçesiyle bursun öğrenim kredisine
               çevrilmesi işleminin mevzuata uygun olduğunu, ancak işlem sırasında öğrencinin
               bilgilendirilmesini ve tercih hakkının kullanılmasında açık bir iradesinin bulunması
               gerektiği  görüşünü  benimsemektedir.  Bununla  birlikte  üniversitelerin  bildirim  ve
               sisteme veri girişi sırasında oluşan hata sonucu öğrencilerin mağduriyet yaşamamasını
               önemsemektedir.
               Öncelikli öğrencilerin tespiti ve evlilerin durumu ile ilgili idare tarafından hazırlanan
               ve uygulanan öncelikli öğrenci kavramının mevzuatta yer almadığı ancak hakkı
               genişletmesi sebebiyle öğrenciler lehine olduğu ve ilgili idarenin bu yaklaşımının iyi
               yönetim  ilkeleri  doğrultusunda  takdir  edilmesi  gerektiği  vurgulanmaktadır.  Bununla
               birlikte evli olan öğrencilerin kan hısımlarından kaynaklı önceliklerinin evlenme ile
               kaybedildiği  ve bu  gerekçe  ile  taleplerinin  karşılık  bulmadığına  yönelik şikâyetlerde
               Kamu Denetçiliği Kurumu olaylara daha geniş bir anlayışla yaklaşmakta ve şehit ve

               119   2021/548, numaralı hakkında verilen 05.07.2021 tarihli Tavsiye Kararı ve 41 adet benzer yönde karar
               120   2021/6558 numaralı başvuru hakkında verilen 21.09.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/305 numaralı
               başvuru  hakkında  verilen  05.07.2021  tarihli  Tavsiye  Kararı,  2020/98706  numaralı  başvuru  hakkında
               verilen  13.04.2021  tarihli Tavsiye  Kararı,  2020/94021  numaralı  başvuru  hakkında  verilen  19.02.2021
               tarihli Tavsiye Kararı




                                                                        2021 YILLIK RAPOR  255
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261