Page 261 - 2021 Yıllık Rapor
P. 261
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu’nun “Bağımsız spor federasyonları”
başlıklı ek 9’uncu maddesine göre, “(Değişik birinci fıkra: 29/3/2011-6215/10 md.) Spor
dalı ile ilgili faaliyetleri ulusal ve uluslararası kurallara göre yürütmek, gelişmesini sağlamak,
sporcu sağlığı ile ilgili konularda gerekli önlemleri almak, teşkilatlandırmak, federasyonu
uluslararası faaliyetlerde temsil etmek ve Tahkim Kurulu kararlarını uygulamakla görevli
ve yetkili, özel hukuk hükümlerine tabi bağımsız spor federasyonları kurulur. Federasyonlar,
Cumhurbaşkanı kararı ile kurulur ve kararın Resmi Gazetede lanması ile tüzel
kişilik kazanır. …Federasyon malları Devlet malı hükmündedir, haczedilemez. Federasyon
faaliyetlerinde görevli bulunanlar, görevleriyle ilgili olarak işlemiş oldukları suçlar
bakımından kamu görevlisi sayılır.”
Anayasa’nın 59’uncu maddesi sporun yönetimi ve disiplini konularında federasyonların
kararlarına karşı sadece Tahkim Kuruluna gidilebileceğini, yargı organlarına
başvurulamayacağını düzenlemektedir. Tahkim Kurulunun bu yetkisi Türkiye Futbol
Federasyonu (TFF) tarafından da geniş yorumlanmakta, TFF sporcu sözleşmelerinde
de kendisini tek yetkili gibi görmektedir (Bkz. 02/03/2018 tarihli Anayasa Mahkemesi
Kararı).
Ayrıca, spor federasyonlarının sırf idari nitelikteki iş ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarının, sporun yönetimi ve disiplini konularından ayrı tutulması gerekmektedir.
TFF, İdare Mahkemesi’nin müzekkere taleplerine, kendisinin ‘İdare’ olmadığı şeklinde,
ilgili konular hakkında Tahkim Kurulu’nun sorumlu olduğu şeklinde savunma
sunmaktadır. Bundan dolayı, mahkemeler görevsizlik kararı vermektedir. Oysa 3289
sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu’nun yukarıda yer verilen 9’uncu maddesinde
de belirtildiği gibi, Cumhurbaşkanı Kararı ile kurulan ve kararın Resmi Gazete’de
lanması ile tüzel kişilik kazanan, ayrıca malları Devlet malı hükmünde olup
haczedilemeyen ve faaliyetlerinde görevli bulunanların, görevleriyle ilgili olarak işlemiş
oldukları suçlar bakımından kamu görevlisi sayıldığı belirtilen TFF ve diğer spor
federasyonlarının mevzuat gereği Kurumumuzun görev kapsamındaki idareler arasında
yer aldığı izahtan varestedir.
Anayasal nitelik taşıyan Kurumumuz, sadece hukuki bir denetim değil hakkaniyet ve
insan hakları denetimi yapmaktadır. Kurumumuzun yapacağı etkin denetimler ile hak
arama kültürünün zenginleştirilmesi ve adalete erişimin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Bu kapsamda, Kurumumuza Spor Federasyonları ve Türkiye Futbol Federasyonu
hakkında yapılmakta olan başvurular incelemeye alınmaktadır.
TFF hakkında 2016 yılından itibaren başvurular yapılmaya başlanmış olup sonraki
yıllarda da başvurular gelmeye devam etmiştir. Söz konusu başvurulardan bir tanesi
TFF Yönetim Kurulu eski üyesi 126 , bir tanesi TFF Merkez Hakem Kurulu eski
üyesi 127 tarafından yapılmış, diğer başvurular ise TFF tarafından çeşitli görevlerde yer
alan hakemlerin TFF ile ilişiklerinin MHK Talimatına aykırı şekilde sonlandırıldığı
126 2017/3619 numaralı başvuru hakkında verilen 27/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı
127 2017/11462 numaralı başvurusu hakkında verilen 16/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı
260 2021 YILLIK RAPOR