Page 40 - 2021 Yıllık Rapor
P. 40

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               bununla bağlantılı olarak da kararlarımıza uyum oranları yükselmektedir. Bu noktadaki
               temel yaklaşımımız, yazılarımız ve kararlarımızla her zaman çözümün bir parçası
               olmak yönündedir. Bu doğrultuda, halkın sorunlarının bizzat yerinde dinlenilmesi ve
               vatandaşlara idareler karşısında yalnız olmadığı hissinin verilmesi son derece önemlidir.
               Öte yandan, demokratik hukuk devletinin bir gereği olarak idarenin denetlenmesinde,
               Kurumumuza  önemli  görevler  düşmektedir.  Bu  noktada,  vatandaşların  idareden
               kaynaklı şikâyetlerini iletebilecekleri ve sorunlarını yargıya gitmeden çözebilecekleri bir
               kurum olmanın yanında, karar ve faaliyetleriyle hukukun üstünlüğünün ve iyi yönetim
               ilkelerinin idareye yerleşmesine önemli katkılar sunulmaktadır.

               Bu  çerçevede,  görev  alanımı  ilgilendiren  başvurulara  bakıldığında,  önceki  yıllarda
               olduğu gibi ceza infaz kurumlarında barındırılan tutuklu veya hükümlülerden gelen
               başvuruların sayısı dikkat çekmektedir. Özellikle nakil talepleri, cezaevi koşulları, cezaevi
               yönetimi ve personelinin tutum ve davranışları, açık veya kapalı görüşlerde yaşanılan
               sorunlara yönelik başvurular, denetimli serbestlik talepleri, ödül yönetmeliğinin
               uygulanması,  COVID-19  salgınından  dolayı  ceza  infaz  kurumlarında  tedbirlerin
               artırılmasına  yönelik  şikâyet  ve  talepler  Kurumumuza  çokça  iletilmiştir.  Bu  yöndeki
               başvurular, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, CPT (Avrupa İşkenceyi Önleme Konseyi)
               tavsiye kararları, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun,
               ilgili yönetmelikler ve diğer mevzuat doğrultusunda incelenerek, tespit edilen hukuksuz
               durumlara karşı idarelere gerekli uyarılar yapılmıştır.
               Değinilmesi gereken bir diğer konu, vatandaşların idarelerden bilgi edinme hakkı
               çerçevesindeki  talepleridir.  Bilindiği  gibi,  bilgi  edinme  hakkı,  birçok  temel  hak  ve
               özgürlüğün kullanılmasını sağlayan haklardan biri olup kamu hizmetlerinde şeffaflığın
               sağlanmasının ve kişilerin idarenin faaliyetlerinden haberdar olarak gerekirse sürece
               katılmalarının, bir diğer ifadeyle idarenin hesap verebilirliğinin sağlanmasının önemli
               bir hukuki aracıdır. Bu kapsamda, bilgi edinme hakkının engellenmesine yönelik kötü
               uygulama örnekleri terk edilerek, bu yöndeki taleplerin yasanın belirlediği çerçeve
               içerisinde idareler tarafından  karşılanması gerekmektedir. Dolayısıyla kararlarımızda
               bu duruma özellikle vurgu yaparak, idarelere bilgi edinme hakkını engelleyen
               uygulamalarından vazgeçmeleri tavsiye edilmiştir.
               Adalet, milli savunma ve güvenlik başlığı altında inceleme alanı bulan bir diğer konu, milli
               savunma hizmetleri ve askerlerle ilgili uygulamalar ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin kamu
               personel rejimine ilişkin konuları ve sırf askerî nitelikte olmayan faaliyetleri kapsamında
               gelen  başvurulardır.  Bu  alandaki  başvurular,  hizmet  sınıfı  dışında  görevlendirmeler,
               disiplin cezaları, mobbing konularında yoğunlaşmıştır. Özellikle disiplin cezalarında,
               savunma  hakkını  ihlal  eden  uygulamaların  bulunduğunun  tespit  edilmesi  üzerine,
               bunun giderilmesine yönelik idarelere tavsiyelerde bulunulmuştur.
               Ulusal ve uluslararası belgelerle güvence altına alınan sağlık hakkına değinilmesinde de
               fayda bulunmaktadır. Bilindiği gibi sağlık hakkının korunması, sağlık hizmetine eşit
               bir  şekilde  ulaşmayı  gerekli  kılmaktadır.  Bu  yönde  devletlerin  gerekli  tüm  tedbirleri
               alma gibi son derece önemli bir yükümlülüğü bulunmaktadır. Ayrıca sağlık hakkı ihlal
               edilmiş kişilerin  etkili hak arama yollarına  kolaylıkla ulaşması için her türlü tedbir
               alınmalıdır.


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45