Page 43 - 2021 Yıllık Rapor
P. 43

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 Hukuk devletinin vazgeçilmez ilkelerinden biri, idarenin hukukla bağlı olması ve idarenin
                 her türlü işlem ve eylemine karşı yargı yolunun açık olmasıdır.  Yargı, hukuk devletini
                 gerçekleştirmede en önemli denetim araçlarından biridir. Sonuçta idarenin işlem ve eylemleri
                 yargı tarafından denetlenmektedir. Ancak yargısal denetim sadece hukukilik denetimi
                 ile sınırlıdır.  Ayrıca yargıya başvurunun maliyeti, teknik hukuk bilgisini gerektirmesi ve
                 yargılamanın yoğunluğu gibi sebepler, kişilerin hızlı bir sonuç almasını engellemektedir.
                 Yargısal denetimin sonuçlarının kesin olmasına karşın uzun sürmesi ve maliyeti, ayrıca
                 vatandaşların çoğu zaman hizmet aldıkları ve hatta bizzat emrinde çalıştıkları idarelerle
                 senelerce davalık olmak istememeleri, kişileri alternatif çözüm yollarına yönlendirmektedir.
                 Bu  noktada  Ombudsmanlık  (Kamu  Denetçiliği  Kurumu)  önem  kazanmaktadır.  Zira
                 Kamu Denetçiliği Kurumu, ücretsiz, en geç altı ay içinde karar veren, tavsiye kararı dahi
                 vermesine gerek kalmadan pek çok dosyada dostane çözüm ile başvurucunun sorununun
                 çözülmesine  imkân  sağlayan  anayasal bir kurumdur.  Kamu  Denetçiliği  Kurumu,
                 yasasındaki özel düzenleme gereği idari yargı denetiminden farklı olarak, idari işlem ve
                 eylemlerin yanı sıra, idarenin tutum ve davranışlarını denetleyebilmektedir. Ayrıca Kurum
                 yine yargı denetiminden farklı olarak, yasal mevzuat denetimi dışında hakkaniyet ve iyi
                 yönetim ilkeleri yönünden denetim gerçekleştirmektedir.
                 Ombudsmanlığın temel amacı, idarenin iş ve işlemlerinden dolayı zarar gören vatandaşların
                 haklarının yargı dışı yollarla savunulmasıdır. Elbette, Kamu Denetçiliği Kurumu yargının
                 yerini alabilecek, yargının alternatifi bir kurum değildir.  Tam  tersine  yargıya  gerek
                 kalmadan uyuşmazlık konusu sorunu çözerek yargının iş yükünün azalmasına yardımcı
                 olması için Anayasa’da değişiklik yapılarak kurulmuştur.
                 Kamu  Denetçiliği  Kurumuna  müracaatın,  en  fazla  altı  ay  içinde  sonuçlandırılması,
                 hukukilik denetimi dışında hakkaniyete uygunluk denetimi yapması, şahsa özel olmayan
                 genel nitelikli başvuruların gizlilik kaydıyla incelenmesi, başvurunun ücretsiz ve Kuruma
                 çok kolay ulaşılabilir olması, Kurumumuza başvuru yapmanın avantajlarından sadece bir
                 kısmıdır. Daha da önemlisi Kurum, idare ile vatandaş arasındaki uyuşmazlığı çoğu zaman
                 mahkemeye gidilmesine gerek kalmadan sonuçlandırabilmektedir.
                 Kamu Denetçisi olarak görev yaptığım bir yıldır, Denetçiliğimizde başta insan hakları
                 olmak üzere,  mahalli idarelerce yürütülen  hizmetler,  nüfus, vatandaşlık, mülteci ve
                 sığınmacı hakları, ulaştırma, basın ve iletişim ile kamu personel rejimi (idarede işçi
                 statüsünde çalışanların İş Kanun ve iş akdinden kaynaklı sorunları) olmak üzere görevli
                 olduğum beş temel farklı alana ilişkin başvurular üzerine detaylı inceleme ve araştırmalar
                 gerçekleştirilmiştir. Bu inceleme ve araştırmalar neticesinde başvurunun mahiyetine göre
                 binlerce karar tesis edilmiştir.
                 Ombudsmanların temel görevi vatandaş ve devlet arasında bir köprü vazifesi görerek,
                 bir nevi arabuluculuk faaliyeti yürütmektir. Bir başvuruda Kurumumuzca tesis edilen
                 karar ile uygulamanın değişmesi, başvurucu ile aynı konumda olan binlerce bazen
                 yüz binlerce kişiyi etkileyebilmektedir. Bu noktada Kamu Denetçiliği Kurumu olarak
                 görevlerimizden  bir  tanesi,  idareyi  iyi  yönetim  ilkelerine  uymaya  zorlamaktır.  Bunun
                 için  Denetçiliğimizdeki  başvurular  nezdinde  defaten  idarelerle görüşmeler  yapılmış ve
                 Kurumumuza aynı konulu benzer başvurularda mevcut sorun tespit edilerek, iyi yönetim
                 ilkelerine aykırı uygulamanın değişmesi ve vatandaş ile idare arasındaki anlaşmazlıkların en
                 aza indirilmesi için çaba gösterilmiştir. Özellikle daha önce tavsiye kararı verilen konularla


              42 2021 YILLIK RAPOR
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48