Page 45 - 2021 Yıllık Rapor
P. 45

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 Denetçiliğimizce dostane çözüm, incelenemezlik ya da gönderme kararı ile sonuçlanmayan
                 başvurular hakkında esas incelemesi yapılmakta ve en fazla 6 ay içinde Denetçiliğimizin
                 önerisi Başdenetçilik Makamının şikâyetin yerinde olduğu kanaatine varması halinde
                 tavsiye kararı veya kısmen tavsiye kısmen ret kararı ile yapılan incelemede talebinin haklı
                 bulunmadığı ya da talebinin yerine gelmesinin başkalarının haklarına zarar verilebileceğinin
                 tespit edildiği durumlarda ret kararı verilmektedir.
                 Kamu Denetçiliği Kurumu, bütün dünya ombudsmanları gibi tavsiye kararı vermektedir.
                 Buna karşın Kurumumuzun Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı anayasal bir
                 kuruluş olması ve tavsiye kararlarına uymayan idareleri sene sonunda Dilekçe Komisyonu
                 ve İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyelerinden kurulu Karma Komisyona çağırmak
                 suretiyle idarelerin karara uymama gerekçesini milletvekilleri önünde açıklamasını isteme
                 imkânının olması, Kurum kararlarına uyum oranını artırmaktadır. Nitekim Kurumun
                 tavsiye kararlarına uyum oranı oldukça yüksek olup bu oran Avrupa Birliği ülkeleri dahil
                 Kurumumuzun muadili olan farklı ülkelerdeki ombudsmanlık kurumlarının kararlarına
                 uyum oranı ile uyumludur.
                 Sonuçta temel ilke olarak, ister evrensel hukuk kurallarına atıf yapalım ister “İnsanların
                 en  hayırlı  olanı,  insanlara  en  çok hizmet edendir”  anlayışından  bakalım,   bir hukuk
                 devletinde hakların sadece var olması yetmemektedir. Hakların, herkese eşit ve adil
                 olarak sağlandığının görünür olması gerekmektedir. Bu görünürlük, ancak idarelerin iyi
                 yönetim anlayışı ve iyi yönetim ilkelerini kamu hizmetinin işleyişine egemen kılmaları ile
                 mümkündür.
                 Denetçiliğimiz de özellikle başvuruların yoğunlaştığı konularda idarelerle görüşmeler
                 yapmakta, sonuç alınamadığında ise önerilen tavsiye kararlarında,  iyi  yönetim
                 ilkelerinin vatandaş açısından bir hak, idare açısından ise bir yükümlülük olduğu
                 vurgulanmaktadır.
                 İdarenin kamu hizmeti sunarken her zaman önceliği, tüm işlem, eylem ile tutum ve
                 davranışlarında insan olma onurunun korunması olmalıdır. Bu amaçla gerçekleştirilen her
                 çaba, her biri özel ve biricik olan kişilerin hayatına dokunduğu ve bir başvurucumuzun
                 mesajında ifade ettiği üzere “onlara Ankara’da birilerinin sesini duyduğunu hissettirdiği”
                 için paha biçilmezdir.
                 Bu noktada bağımsız bir inceleme ve denetim mekanizması olan, vatandaş ve idare arasında
                 köprü vazifesi gören, bireysel talepleri çözüme kavuşturmanın yanı sıra benzer konumdaki
                 on binlerce bazen yüz binlerce insanın idare ile olan uyuşmazlığının yargı önüne gitmeden
                 çözülmesine imkân sağlayan Kamu Denetçiliği Kurumunun yaptığı çalışmalar, kamu
                 yönetimimizde hukuka uygun işleyişin temini için ilave bir katma değer oluşturmaktadır. Bu
                 nedenle vatandaş dostu yönetim anlayışı ve insanı yaşat ki devlet yaşasın düsturunun,
                 idarenin tüm işlem, eylem, tutum ve davranışlarında hayata geçmesi için çaba sarf eden tüm
                 kurum çalışanlarına ve Denetçiliğimiz görev alanındaki beş temel alanda başvuruların
                 incelenmesi sürecinde çok ciddi bir başarı oranı ile katkı veren uzmanlarımıza özverili
                 çalışmaları dolayısıyla teşekkür ediyorum.



                                                                    Av. Fatma BENLİ YALÇIN
                                                                             Kamu Denetçisi


              44 2021 YILLIK RAPOR
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50