Page 45 - 2021 Yıllık Rapor
P. 45
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Denetçiliğimizce dostane çözüm, incelenemezlik ya da gönderme kararı ile sonuçlanmayan
başvurular hakkında esas incelemesi yapılmakta ve en fazla 6 ay içinde Denetçiliğimizin
önerisi Başdenetçilik Makamının şikâyetin yerinde olduğu kanaatine varması halinde
tavsiye kararı veya kısmen tavsiye kısmen ret kararı ile yapılan incelemede talebinin haklı
bulunmadığı ya da talebinin yerine gelmesinin başkalarının haklarına zarar verilebileceğinin
tespit edildiği durumlarda ret kararı verilmektedir.
Kamu Denetçiliği Kurumu, bütün dünya ombudsmanları gibi tavsiye kararı vermektedir.
Buna karşın Kurumumuzun Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı anayasal bir
kuruluş olması ve tavsiye kararlarına uymayan idareleri sene sonunda Dilekçe Komisyonu
ve İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyelerinden kurulu Karma Komisyona çağırmak
suretiyle idarelerin karara uymama gerekçesini milletvekilleri önünde açıklamasını isteme
imkânının olması, Kurum kararlarına uyum oranını artırmaktadır. Nitekim Kurumun
tavsiye kararlarına uyum oranı oldukça yüksek olup bu oran Avrupa Birliği ülkeleri dahil
Kurumumuzun muadili olan farklı ülkelerdeki ombudsmanlık kurumlarının kararlarına
uyum oranı ile uyumludur.
Sonuçta temel ilke olarak, ister evrensel hukuk kurallarına atıf yapalım ister “İnsanların
en hayırlı olanı, insanlara en çok hizmet edendir” anlayışından bakalım, bir hukuk
devletinde hakların sadece var olması yetmemektedir. Hakların, herkese eşit ve adil
olarak sağlandığının görünür olması gerekmektedir. Bu görünürlük, ancak idarelerin iyi
yönetim anlayışı ve iyi yönetim ilkelerini kamu hizmetinin işleyişine egemen kılmaları ile
mümkündür.
Denetçiliğimiz de özellikle başvuruların yoğunlaştığı konularda idarelerle görüşmeler
yapmakta, sonuç alınamadığında ise önerilen tavsiye kararlarında, iyi yönetim
ilkelerinin vatandaş açısından bir hak, idare açısından ise bir yükümlülük olduğu
vurgulanmaktadır.
İdarenin kamu hizmeti sunarken her zaman önceliği, tüm işlem, eylem ile tutum ve
davranışlarında insan olma onurunun korunması olmalıdır. Bu amaçla gerçekleştirilen her
çaba, her biri özel ve biricik olan kişilerin hayatına dokunduğu ve bir başvurucumuzun
mesajında ifade ettiği üzere “onlara Ankara’da birilerinin sesini duyduğunu hissettirdiği”
için paha biçilmezdir.
Bu noktada bağımsız bir inceleme ve denetim mekanizması olan, vatandaş ve idare arasında
köprü vazifesi gören, bireysel talepleri çözüme kavuşturmanın yanı sıra benzer konumdaki
on binlerce bazen yüz binlerce insanın idare ile olan uyuşmazlığının yargı önüne gitmeden
çözülmesine imkân sağlayan Kamu Denetçiliği Kurumunun yaptığı çalışmalar, kamu
yönetimimizde hukuka uygun işleyişin temini için ilave bir katma değer oluşturmaktadır. Bu
nedenle vatandaş dostu yönetim anlayışı ve insanı yaşat ki devlet yaşasın düsturunun,
idarenin tüm işlem, eylem, tutum ve davranışlarında hayata geçmesi için çaba sarf eden tüm
kurum çalışanlarına ve Denetçiliğimiz görev alanındaki beş temel alanda başvuruların
incelenmesi sürecinde çok ciddi bir başarı oranı ile katkı veren uzmanlarımıza özverili
çalışmaları dolayısıyla teşekkür ediyorum.
Av. Fatma BENLİ YALÇIN
Kamu Denetçisi
44 2021 YILLIK RAPOR