Page 44 - 2021 Yıllık Rapor
P. 44

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




               ilgili başvuru yapıldığında, idare ile görüşülmek suretiyle, daha önceki emsal kararlarımız
               doğrultusunda hareket edilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır. Zira bu durum çok kısa süre
               içinde sonuç alınmasına ve idare tarafından sorunun çözülmesi nedeniyle uyuşmazlığın
               ileriye yönelik olarak tümden sona ermesine imkân sağlamaktadır.
               Nitekim Denetçiliğimize yapılan  başvuru  istatistikleri, başvuruların üçte biri hakkında
               dostane  çözüm  kararı  verildiğini  göstermektedir.  Böylelikle  Denetçiliğimize  yapılan  100
               başvurudan yaklaşık 33 tanesinde, başvuru konusu anlaşmazlıklar kısa sürede ve masrafsız
               bir şekilde sonuçlandırılmıştır. Üstelik bazı dosyalarda bilgi-belge talep yazısı sonrası
               uyuşmazlık çözüldüğünden  bu süre  bazen  üç aya  kadar  uzayabilse de  dostane  çözüm
               kararlarımızın ortalama veriliş süresi başvuru sonrası 30-35 gün olarak gerçekleşmiştir.
               Elbette nasıl bir dahiliye doktorunun bütün branşlardaki ameliyatları gerçekleştirmesi
               beklenemezse Kamu Denetçiliği Kurumu da sadece yasa ile çizilmiş sınırlar içinde
               kendisine verilen görev ve yetkisi dahilindeki konularda inceleme ve araştırma yapabilir.
               Örneğin yargıya götürülen bir uyuşmazlık konusunda, hem yargının hem Kurumumuzun
               karar  vermesinin,  uygulamada  sorunlara  yol  açabileceğinde  şüphe  yoktur.  Bu  nedenle
               Kurumumuza “idareye başvurduktan sonra ve yargıya başvurmadan önce” başvuruda
               bulunulması öngörülmüştür. Zaten Kurumumuza müracaat edildiğinde, yargıya
               başvuru süresinin durması nedeniyle başvuru sahiplerinin yargı yoluna başvuru hakları
               korunmaktadır. Ayrıca verilen tavsiye kararları çok kapsamlı olup yapılan inceleme ve
               araştırma sonrası somut olay ve yasal mevzuat en ince ayrıntısıyla değerlendirildiğinden,
               olası bir tavsiye kararına uyulmaması durumunda açılacak davada, yargı önünde konunun
               çözümü açısından oldukça yararlı olmaktadır.
               Kurumumuz  başvurularının %95’ini internet sitesi üzerinden almaktadır.  İnternet
               sitemizde Kurumumuzun yetkisi kapsamında olmayan, karar veremeyeceği konular ayrıntılı
               olarak  açıklanmaktadır.  Tüm  bilgilendirmelere  karşın,  örneğin  idarenin  değil  bir  GSM
               şirketinin, bir başka deyişle özel bir kuruluşun şikâyet edilmesi durumunda, tabi olduğumuz
               yasal  düzenlemeler  gereği  incelenemezlik  kararı  verilmektedir.  Buna  karşın  başvurunun
               gerektirmesi durumunda, başvuru konusu hakkında bilgi edinilmesini teminen ilgili GSM
               şirketi ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna başvuru dilekçesi ve karar iletilmektedir.
               Ayrıca kararda, ilgili mevzuat düzenlemeleri konusunda başvurucu bilgilendirilmektedir.
               Denetçiliğimizde, yasa  gereği incelenemezlik kararı verilen ancak ilgili birimlerin sorun
               hakkında bilgilendirildiği dosyalarda dahi sonuç alınan azımsanamayacak sayıda çok dosya
               mevcuttur.
               Aynı şekilde tabi olduğumuz yasal düzenleme gereği Kurumumuza başvuruda bulunulmadan
               önce, idarenin eylem ve işlemi hakkında  talebi karşılayabilecek durumdaki üst idari
               makama müracaat edilmesi ve bu şekilde öncelikle idarenin kendi iç işleyişi içerisinde
               başvuru konusu iddia ve taleplerin değerlendirilmesi  gerekmektedir.  Bu  noktada
               internet sitemizde önce idareye başvuru yapılması ve idareye başvuru yapıldığına dair belge
               sunulması  gerektiğine  ilişkin  bilgilendirme  yapılmaktadır.  İdareye  müracaat  edildiğine
               ilişkin yeterli bilgi belgenin bulunmadığı dosyalarda ise, gönderme kararı tesis edilmektedir.
               İdareye  gönderme  kararı  vermek,  idareye  işlemini  gözden  geçirip  kendi  içinde  düzeltme
               imkânını sağlamaktadır. Nitekim istatistikler, gönderme kararı sonrası, önemli oranda
               uyuşmazlık konusunun çözüldüğünü göstermektedir. Üst idari makamca uyuşmazlığın
               çözülmediği durumlarda ise, kişinin tekrar Kurumumuza müracaat ederek esastan inceleme
               talep etme imkânı mevcuttur.

                                                                        2021 YILLIK RAPOR  43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49