Page 44 - 2021 Yıllık Rapor
P. 44
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ilgili başvuru yapıldığında, idare ile görüşülmek suretiyle, daha önceki emsal kararlarımız
doğrultusunda hareket edilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır. Zira bu durum çok kısa süre
içinde sonuç alınmasına ve idare tarafından sorunun çözülmesi nedeniyle uyuşmazlığın
ileriye yönelik olarak tümden sona ermesine imkân sağlamaktadır.
Nitekim Denetçiliğimize yapılan başvuru istatistikleri, başvuruların üçte biri hakkında
dostane çözüm kararı verildiğini göstermektedir. Böylelikle Denetçiliğimize yapılan 100
başvurudan yaklaşık 33 tanesinde, başvuru konusu anlaşmazlıklar kısa sürede ve masrafsız
bir şekilde sonuçlandırılmıştır. Üstelik bazı dosyalarda bilgi-belge talep yazısı sonrası
uyuşmazlık çözüldüğünden bu süre bazen üç aya kadar uzayabilse de dostane çözüm
kararlarımızın ortalama veriliş süresi başvuru sonrası 30-35 gün olarak gerçekleşmiştir.
Elbette nasıl bir dahiliye doktorunun bütün branşlardaki ameliyatları gerçekleştirmesi
beklenemezse Kamu Denetçiliği Kurumu da sadece yasa ile çizilmiş sınırlar içinde
kendisine verilen görev ve yetkisi dahilindeki konularda inceleme ve araştırma yapabilir.
Örneğin yargıya götürülen bir uyuşmazlık konusunda, hem yargının hem Kurumumuzun
karar vermesinin, uygulamada sorunlara yol açabileceğinde şüphe yoktur. Bu nedenle
Kurumumuza “idareye başvurduktan sonra ve yargıya başvurmadan önce” başvuruda
bulunulması öngörülmüştür. Zaten Kurumumuza müracaat edildiğinde, yargıya
başvuru süresinin durması nedeniyle başvuru sahiplerinin yargı yoluna başvuru hakları
korunmaktadır. Ayrıca verilen tavsiye kararları çok kapsamlı olup yapılan inceleme ve
araştırma sonrası somut olay ve yasal mevzuat en ince ayrıntısıyla değerlendirildiğinden,
olası bir tavsiye kararına uyulmaması durumunda açılacak davada, yargı önünde konunun
çözümü açısından oldukça yararlı olmaktadır.
Kurumumuz başvurularının %95’ini internet sitesi üzerinden almaktadır. İnternet
sitemizde Kurumumuzun yetkisi kapsamında olmayan, karar veremeyeceği konular ayrıntılı
olarak açıklanmaktadır. Tüm bilgilendirmelere karşın, örneğin idarenin değil bir GSM
şirketinin, bir başka deyişle özel bir kuruluşun şikâyet edilmesi durumunda, tabi olduğumuz
yasal düzenlemeler gereği incelenemezlik kararı verilmektedir. Buna karşın başvurunun
gerektirmesi durumunda, başvuru konusu hakkında bilgi edinilmesini teminen ilgili GSM
şirketi ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna başvuru dilekçesi ve karar iletilmektedir.
Ayrıca kararda, ilgili mevzuat düzenlemeleri konusunda başvurucu bilgilendirilmektedir.
Denetçiliğimizde, yasa gereği incelenemezlik kararı verilen ancak ilgili birimlerin sorun
hakkında bilgilendirildiği dosyalarda dahi sonuç alınan azımsanamayacak sayıda çok dosya
mevcuttur.
Aynı şekilde tabi olduğumuz yasal düzenleme gereği Kurumumuza başvuruda bulunulmadan
önce, idarenin eylem ve işlemi hakkında talebi karşılayabilecek durumdaki üst idari
makama müracaat edilmesi ve bu şekilde öncelikle idarenin kendi iç işleyişi içerisinde
başvuru konusu iddia ve taleplerin değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu noktada
internet sitemizde önce idareye başvuru yapılması ve idareye başvuru yapıldığına dair belge
sunulması gerektiğine ilişkin bilgilendirme yapılmaktadır. İdareye müracaat edildiğine
ilişkin yeterli bilgi belgenin bulunmadığı dosyalarda ise, gönderme kararı tesis edilmektedir.
İdareye gönderme kararı vermek, idareye işlemini gözden geçirip kendi içinde düzeltme
imkânını sağlamaktadır. Nitekim istatistikler, gönderme kararı sonrası, önemli oranda
uyuşmazlık konusunun çözüldüğünü göstermektedir. Üst idari makamca uyuşmazlığın
çözülmediği durumlarda ise, kişinin tekrar Kurumumuza müracaat ederek esastan inceleme
talep etme imkânı mevcuttur.
2021 YILLIK RAPOR 43