Page 83 - 2021 Yıllık Rapor
P. 83

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 4.6.   KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
                        BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

                 Dünyadaki tüm ombudsmanlık kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı
                 sorunların en önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul
                 edilebilir başvuru olup olmadığıdır.
                 Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel
                 olarak;
                   •  Ombudsmanlık kurumunun görev alanına girmeyen başvurular,

                   •  İdari  makamlara  başvuru  yapılmadan  başvurunun  doğrudan  ombudsmana
                     iletildiği başvurular,

                   •  Başvuranın menfaatini etkilemeyen başvurular,
                   •   Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
                   •   İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular

                 ombudsmanlık kurumlarınca inceleme yapılmaksızın iade edilmektedir.
                 Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul
                 edilebilir başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.

                 Ombudsmanlık kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken
                 kabul edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden
                 yapılan değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
                 Nitekim kökleşmiş ombudsmanlık kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
                 bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır:
                   • Slovenya 2020 yıllık rapor verilerine göre, ombudsmana yapılan başvurular
                     içerisinde  değerlendirmeye  alınan  3.770  adet  başvurudan,  504  adediyle  ilgili
                     tavsiye verilmiştir.
                   • Finlandiya 2020 yıllık rapor verilerine göre, ombudsmana yapılan 7.027 adet
                     başvurunun 963 adediyle ilgili öneri, görüş ve tavsiye bildirilmiştir.
                   • Norveç 2020 yıllık rapor verilerine göre, ombudsmana yapılan 4.009 adet
                     başvurunun 3.962’si incelenmeye alınmamıştır.
                 Kurumumuza 2021 yılında yapılan başvuruların kabul edilebilirlik oranı ise %30,8’e
                 tekabül etmektedir.
                 Kurumumuzca, 2021 yılında iletilen 18.843 adet başvuru ve 2020 yılından devreden
                 2.939 adet başvuru olmak üzere toplam 21.782 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek
                 üzere işleme alınmıştır.







              82 2021 YILLIK RAPOR
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88