Page 84 - 2021 Yıllık Rapor
P. 84
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
İncelemeye alınan toplam 21.782 adet şikâyet başvurusunun 19.740 tanesi (%96,87’si)
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
Verilen kararlara ilişkin ayrıntılı bilgilere yukarıdaki bölümlerde yer verilmiştir.
Kurumumuzca 2021 yılında sonuçlandırılan 19.740 başvurunun 6.084 adedi kabul
edilebilir nitelikte olarak değerlendirilmiştir. Bu oran %30,8’e tekabül etmektedir.
Kabul edilebilir başvuru oranı yukarıda yer verilen diğer ombudsmanlık kurumlarının
kabul edilebilir başvuru oranlarının bir hayli üzerinde gerçekleşmiştir.
Kabul edilebilir nitelikteki 6.084 başvurunun 3.160 adedi dostane çözüm ile
sonuçlandırılırken, 403’ü kısmen tavsiye kısmen ret olmak üzere toplam 1.201 adet
başvuru hakkında tavsiye kararı, 1.320 adet başvuru hakkında ise ret kararı verilmiştir.
Tablo 25: 2021 Yılı Kabul Edilebilir Başvurulara İlişkin Karar Dağılımları
Karar Türleri 2021
Dostane Çözüm Yolu ile Çözümlenen Dosya Sayısı 3.160
Tavsiye Kararı 1.201
K.Tavsiye K Ret Kararı 403
Ret Kararı 1.320
Toplam 6.084
Dostane çözüm, tavsiye ve kısmen tavsiye kısmen ret kararları toplamının kabul
edilebilir başvurular hakkında verilen kararlara oranı %78,30’a tekabül etmektedir.
%21,70 oranındaki başvurular ise haklı bulunmayarak ret kararı verilmiştir. Bu hususlar
değerlendirildiğinde Kurumumuz, kendisine yapılan başvuruların %78,30’unda
sorunu çözmüş veya çözümüne yönelik olumlu iradesini ortaya koymuştur.
Diğer bir anlatımla Kurumumuzun, sorunların çözümüne yönelik yeteneğini
gösteren başarısı 2021 yılında %78,30 olarak gerçekleşmiştir. %21,70'inde de
ret kararı verilmekle birlikte şikâyetçinin talebiyle ilgili hukuki durum açıklığa
kavuşturulmuştur.
Diğer yandan Kurumumuz, Yıllık Raporun ilerleyen bölümlerinde yer verildiği
üzere, nitelikli ve kabul edilebilir başvuru sayısını artırmak için tanıtım faaliyetleri,
konferanslar ve yarışmalar düzenlemekte, çalıştaylar tertip etmekte, tanıtıma yönelik
basılı yayınların dağıtımını gerçekleştirmektedir. Şikâyet başvuru rehberi hem Kurum
sitemizde yayınlanmakta hem de basımı yapılarak vatandaşımıza dağıtılmaktadır.
e-başvuru sayfamızda da başvurucuyu bilgilendirmeye yönelik açıklamalara yer
verilmektedir.
2022 yılında da nitelikli ve kabul edilebilir başvuru sayısının artırılarak Kurumumuzun
sorun çözme yeteneğinin daha üst seviyelere çıkarılması için bilinçlendirmeye ve
farkındalık artırmaya yönelik faaliyetlerimiz artarak devam edecektir.
2021 YILLIK RAPOR 83