Page 87 - 2021 Yıllık Rapor
P. 87
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Anayasal bir kurum olan Kamu Denetçiliği Kurumu, kamu hizmetlerinin işleyişinde
bağımsız ve etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle idarenin işleyişi ile
ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını
incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlendirilmiştir. Bu
kapsamda, toplumda hak arama kültürünün yaygınlaştırılması için çalışan Kurumumuz,
etkin bir şikâyet mekanizması oluşturarak idarelerin hukuka ve hakkaniyete uygun bir
biçimde hizmet sunmasına katkı sağlama hedefini gerçekleştirebilmek için geniş kitleler
tarafından tanınmalıdır. Böylece Kurumumuz, hak arama yollarının etkin bir şekilde
tanıtılması ve toplumda haklar kültürünün kökleştirilmesi rolünü yerine getirerek
şikâyet hakkına erişimi kolaylaştırmayı amaçlamaktadır.
Her yıl olduğu gibi 2021 yılında da Kamu Denetçiliği Kurumu, şikâyet hakkına
erişimin kolaylaştırılması ve etkinliğinin artırılması amacıyla çalışmalar yürütmüştür.
Bu çalışmaları üç ana başlık altında gerçekleştiren Kurumumuz; bilgi işlem altyapısında
yapılan faaliyetlerle, şikâyet başvurularına ilişkin bilgilendirmelerle ve Kurum
personelinin yetkinliğinin artırılmasına yönelik faaliyetlerle şikâyet hakkına erişimi
kolaylaştırmayı hedeflemiştir.
Günümüzde, kamu bilgi işlem merkezlerinin hizmetin yürütülmesindeki rolü oldukça önemli
hale geldiğinden ve Kurumumuz e-başvuru sistemini etkin bir biçimde kullandığından bu
alandaki güncellemeler, yenilikler ve beklentilerin karşılanması için yapılan geliştirmeler
şikâyet hakkına erişimde ve işleyişin etkin olmasında büyük bir paya sahiptir.
Ayrıca Kurumumuz, iyi yönetim ilkelerinin idarelerde yerleşmesini hedeflerken
kendi işleyişinde de iyi yönetim ilkelerini gözetmekte, şeffaf ve hesap verebilir bir
idare anlayışı ile hareket etmektedir. Yönetimde açıklık ilkesine ve bilgi edinme
hakkına uygun hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu, yapılan başvurulara ilişkin
bilgilendirme taleplerini karşılayarak bireylerin Kuruma yaptığı başvurular hakkında
gerekli bilgilendirmeleri yapmaktadır. Diğer taraftan bu bilgilendirmelerle vatandaşın
sorununa çözüm aranmakta veya kendisine hukuki yardımda bulunularak yol göstermek
suretiyle gerekli yönlendirmeler yapılmaktadır.
2021 yılında Kurumumuzda personel yetkinliğinin artırılması üzerine yapılan
çalışmalarda ise, insan odaklı anlayış esas alınarak, personelin bilgi ve becerisinin
geliştirilmesi ile kurumsal yapının güçlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu alanda ihtiyaç
analizleri yapılarak Kurumdaki tüm personele yönelik çeşitli faaliyetler yürütülmüştür.
Personelin bilgi ve tecrübesinin artırılmasının yanında verimliliğinin ve motivasyonunun
da artırılması sağlanmıştır.
Özetle, şikâyet hakkına erişimin kolaylaştırılması ve etkinliğin artırılması amacıyla
Kurumumuzca belirlenen stratejiler doğrultusunda 2021 yılında gerekli çalışmalar
yürütülerek, başvuranların KDK’ya erişilebilirliğini artırma konusunda girişimlerde
bulunulmuştur. Gerek e-başvuru sisteminde yapılan iyileştirmeler ve başvuranları
yönlendirici mekanizmalar ile gerekse de kişilerin kendileriyle ilgili başvuruları
hakkında tam ve doğru bilgilendirmelerin yapılması ile süreç desteklenmiştir. Ayrıca
Kurum vizyonunun gerçekleştirilmesine yönelik insan kaynakları stratejisinin hayata
geçirilmesi için hazırlıklar yapılarak Kurum personelinin güçlendirilmesi yönünde
adımlar atılmıştır.
86 2021 YILLIK RAPOR