Page 248 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 248

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Özel gereksinimli çocukların eğitim hakkı ile ilgili inceleme ve değerlendirme yapılırken
               başvurulara istinaden kararlarımızda aşağıda sıralanan hususlara vurgu yapılmaktadır.

               BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nde  bütün insanların  haklar bakımından
               eşit olduğu;  herhangi  bir ayrım gözetmeksizin herkesin  ilan olunan  bütün haklardan
               yararlanabileceği belirtilmiş; Anayasamızda da “ayrım gözetilmeksizin herkesin kanun
               önünde eşit olduğu” açıkça ifade edilmiştir.  Tarafı olduğumuz BM Engellilerin
               Haklarına İlişkin Sözleşme’de (EHİS) engelliliğe dayalı her türlü ayrımcılık yasaklanmış;
               taraf devletlere engellilerin herhangi bir nedene dayalı ayrımcılığa karşı eşit ve etkin
               bir şekilde korunmasını güvence altına almak görevi verilmiştir. Belirtilen hususlar
               ulusal mevzuatımızda da yer bulmuş, 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’da
               engelliliğe dayalı ayrımcılık yapılamayacağı, ayrımcılıkla mücadelenin engellilere
               yönelik politikaların temelini oluşturduğu belirtilmiştir.
               "Belirtilen mevzuatta “engelli çocuklara” özel önem atfedildiği görülmektedir.
               BMEHİS’in “Engelli Çocuklar” başlıklı 7’nci maddesinde “Taraf Devletlerin engelli
               çocukların diğer çocuklarla eşit bir şekilde tüm insan temel hak ve özgürlüklerinden
               tam  olarak  yararlanmasını  sağlamak  için  gerekli tüm  tedbirleri  alacağı”  taahhüt
               altına alınmış, BMÇHS ile uyumlu olarak “Engelli çocuklarla ilgili tüm eylemlerde
               çocuğun üstün yararının gözetilmesine  öncelik verileceği” belirtilmiştir. BM Çocuk
               Hakları Sözleşmesinde de (BMÇHS) “Sözleşmede yazılı olan hakların hiçbir ayrım
               gözetilmeksizin tüm çocukları tanınacağı” ifade edilirken engellilik halinin özellikle
               belirtildiği görülmektedir."
               Ulusal mevzuatımız kapsamında, 5378 sayılı Kanun’da da bu hususa açıkça değinilmiş,
               “engeli olan çocuklara yönelik hizmetlerde çocuğun üstün yararının gözetilmesinin
               esas olduğu” kayıt altına alınmıştır. Nihayet, BMÇHS’de çocuğun her türlü istismar ve
               kötü muameleye karşı korunması için; yasal, idari, toplumsal, eğitsel bütün önlemlerin
               alınması devletin görevleri arasında sayılmış; 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu’nda
               “korunmaya ihtiyacı olan çocuk” tanımı altında bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal
               gelişimi ile kişisel güvenliği tehlikede olan çocuklarla ilgili tedbirlere yer verilmiştir.

               Öte yandan, eğitim hakkı, tüm vatandaşlar için Türkiye Anayasası ile teminat altına
               alınmış  bir  haktır. Anayasa’nın  42’nci  maddesinde, “Kimse,  eğitim  ve öğrenim
               hakkından yoksun bırakılamaz.” denilmekte; “engelli bireylerin eğitim hakkına” ilişkin
               BM EHİS düzenlemesinin “bu hakkın fırsat eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın
               sağlanması için eğitim sisteminin bütünleştirici bir şekilde her seviyede engellileri içine
               alması” hususuna öncelikli vurgu yapıldığı görülmektedir. Yine bu kapsamda, “engelliler
               engelleri nedeniyle genel eğitim sisteminden dışlanmamalı ve engelli çocuklar engelleri
               nedeniyle parasız ve zorunlu ilk ve ortaöğretim olanaklarının dışında tutulmamalıdır.”
               denilmiştir.
               “Engelli  çocukların  eğitim  hakkı”na  ilişkin  olarak  başta  BMÇHS  olmak  üzere  pek
               çok uluslararası düzenleme bulunmaktadır. Sözleşme’nin 23’üncü maddesi uyarınca,



                                                                        2022 YILLIK RAPOR  247
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253