Page 494 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 494

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Türkiye Cumhuriyeti sosyal bir hukuk devletidir ve herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede
               yaşama hakkına sahiptir. Anayasanın 5’inci maddesi “Devletin temel amaç ve görevleri, …
               kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak
               surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi
               varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır” düzenlemesi ile sosyal
               devletin sağlanmasında devlete bir takım yükümlülükler getirmiştir. Çevreyi geliştirme,
               sağlığını koruma, kirlenmesini önleme, sağlıklı ve düzenli kentleşmenin sağlanması,
               şehirlerin özellikleri, çevre şartlarını gözeterek bir planlama çerçevesinde, konut
               ihtiyaçlarını karşılayacak tedbirleri almak da bu yükümlülüklerden bir kaçıdır.
               Söz konusu yükümlülüklerin yerine getirilmesi kapsamında çıkarılan 6306 sayılı Kanun
               ile riskli alan içinde veya dışında olup da ekonomik ömrünü tamamlamış ya da yıkılma
               veya ağır hasar görme riski taşıdığı tespit edilen riskli yapılar, standartlarına uygun,
               sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil edecek şekilde iyileştirilmeye ve yenilenmeye
               çalışılmaktadır.
               Anılan Kanun kapsamında riskli olarak tespit edilen yapılardaki hak sahiplerinin, bu
               iyileştirme ve yenilenme sürecinde oluşabilecek mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla
               Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca kira yardımı adıyla kişilere finansal
               destek sağlanmaktadır.
               Bakanlığın kira yardımı ile ilgili olarak başvuru süresi takdirinde esas alacağı
               objektif ölçütler Kanunda gösterilmemiştir. Kanunda sadece kira yardımı verilebileceği
               düzenlenmiş, bununla beraber Kanunun uygulanmasına dair diğer usul ve esasların
               Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikler ile düzenleneceğine yer verilmiş olup, kira
               yardımında başvuru süreleri hususunda yetki idareye bırakılmıştır. İlgili Yönetmelikte
               kira yardımı başvurularının tahliye tarihinden itibaren bir yıl içinde veya riskli yapının
               yıktırıldığı tarihten itibaren üç ay içinde yapılacağı şeklindeki düzenleme açık ve anlaşılır
               olmakla beraber, 2019 yılı Kira Yardımı Kılavuzu’nun geçici birinci maddesinde yer alan
               düzenlemenin kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık ve net olmadığı değerlendirilmiştir.

               Bu hususta KDK’ya yapılan bir başvurularla ilgili yapılan incelemeler neticesinde; kira
               yardımıyla ilgili düzenlemelerin kuşkuya yer vermeyecek şekilde net, açık ve anlaşılır
               olması hususunda idareye tavsiyelerde bulunulmaktadır.

               7.17.4 İmar ve İskan İşlerine Dair Konular

               KDK’ya bu yönde gelen başvuruların büyük bir çoğunluğunu; kaçak yapıların
               yıkılması, imar barışı çerçevesinde yapı kayıt belgelerinin verilmesi veya iptali, riskli yapı
               ve alanlar ile hasarlı yapı tespit çalışmaları, Kat Mülkiyeti Kanunu çerçevesinde ortak
               alan kabul edilen alanlara yapılan tecavüzlerin önlenmesi, sit ve kıyı alanlarına yapılan
               müdahalelerin önlenmesi konuları oluşturmaktadır.






                                                                        2022 YILLIK RAPOR  493
   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499