Page 107 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 107

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


               6.1. Başvuruların Tematik Olarak Değerlendirilmesi


               Kurumumuz şikâyet başvurularını titizlikle inceleyip; hukuk, hakkaniyet ve adalet
               anlayışı içinde sonuçlandırarak; temel hak ve özgürlüklerin korunması ve geliştirilmesi
               noktasında önemli bir işlev üstlenmiş bulunmaktadır.

               Kurumumuz,  gerçek  ve  tüzel  kişiler  ile  idare  arasında  vuku  bulan  ve  hayatın  her
               alanına  yansıyan  uyuşmazlıkların  çözümünden  sorumlu  bulunmaktadır. Bir  başka
               anlatımla, insan, kadın, çocuk haklarından, çevre sorunlarına, eğitim-öğretim, gençlik
               ve spor alanından sağlık, bilim sanat alanına kadar gündelik somut hayatın işleyişine
               dair her konuda şikâyet başvurularını kabul etmektedir.
               Kurumumuzun yetki, görev ve sorumluluğunun geniş bir alana yayılması, çalışma
               alanları (sektör) itibari ile idarenin genel durumunu, gözlenen eksiklikleri ve alınması
               gereken tedbirleri bir arada ortaya koyan “konu temelli” bir analiz çalışmasını gerekli
               kılmaktadır. Bu sayede, dönemsel bir çizgide, ülkemizin sektör temelinde karnesi
               ortaya konulmakta ve sektörel gelişimine ışık tutulmaktadır. Daha somut ifade ile
               insan hakları, eğitim, sağlık, kamu maliyesi vb. temel alanlarda yaşanan sorunların,
               eksikliklerin ve atılması gerekli adımların, yıllar itibari ile karşılaştırmalı bir şekilde
               okunmasına imkân verilmektedir.

               Aşağıda yer alan hususlar, 2016 yılı faaliyet döneminde Kurumumuza iletilen şikâyet
               başvurularının, Kamu Denetçilerinin İş Bölümüne İlişkin Yönergede yer alan ana
     106       konular itibari ile tahlil, değerlendirme ve analizinden oluşmaktadır.
               6.1.1. İnsan Hakları
               Şikâyetler Hakkında Genel Değerlendirme ve Çalışma Usulü


               Kamu Denetçiliği Kurumuna şikâyet başvurusunda bulunabilmek için kural olarak
               menfaat ihlali aranmakla birlikte şikâyet konusunun insan hakları, temel hak ve
               özgürlükler, kadın hakları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara ilişkin
               olması durumunda, menfaat ihlali aranmaksızın şikâyet başvurularının inceleme ve
               araştırmasına geçilmektedir.

               2016 yılı faaliyet döneminde, şikâyet başvurularına yönelik olarak hızlı ve pratik
               çözümler üretmek amacıyla, özellikle merkezi idare kurumları başta olmak üzere çok
               sayıda kamu kurum ve kuruluş yetkilisi Kurumumuza davet edilerek fikir alışverişinde
               bulunulmuş, iddialar hakkında ilk elden bilgi ve görüşler temin edilmiş ve çözüm
               noktasında sağlıklı bir iletişimin temeli kurulmuştur. Nitekim çok sayıda şikâyet
               başvurusuna konu uyuşmazlığın çözüme kavuşturulması ve mağduriyetin giderilmesi



               YILLIK RAPOR 2016
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112