Page 107 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 107
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.1. Başvuruların Tematik Olarak Değerlendirilmesi
Kurumumuz şikâyet başvurularını titizlikle inceleyip; hukuk, hakkaniyet ve adalet
anlayışı içinde sonuçlandırarak; temel hak ve özgürlüklerin korunması ve geliştirilmesi
noktasında önemli bir işlev üstlenmiş bulunmaktadır.
Kurumumuz, gerçek ve tüzel kişiler ile idare arasında vuku bulan ve hayatın her
alanına yansıyan uyuşmazlıkların çözümünden sorumlu bulunmaktadır. Bir başka
anlatımla, insan, kadın, çocuk haklarından, çevre sorunlarına, eğitim-öğretim, gençlik
ve spor alanından sağlık, bilim sanat alanına kadar gündelik somut hayatın işleyişine
dair her konuda şikâyet başvurularını kabul etmektedir.
Kurumumuzun yetki, görev ve sorumluluğunun geniş bir alana yayılması, çalışma
alanları (sektör) itibari ile idarenin genel durumunu, gözlenen eksiklikleri ve alınması
gereken tedbirleri bir arada ortaya koyan “konu temelli” bir analiz çalışmasını gerekli
kılmaktadır. Bu sayede, dönemsel bir çizgide, ülkemizin sektör temelinde karnesi
ortaya konulmakta ve sektörel gelişimine ışık tutulmaktadır. Daha somut ifade ile
insan hakları, eğitim, sağlık, kamu maliyesi vb. temel alanlarda yaşanan sorunların,
eksikliklerin ve atılması gerekli adımların, yıllar itibari ile karşılaştırmalı bir şekilde
okunmasına imkân verilmektedir.
Aşağıda yer alan hususlar, 2016 yılı faaliyet döneminde Kurumumuza iletilen şikâyet
başvurularının, Kamu Denetçilerinin İş Bölümüne İlişkin Yönergede yer alan ana
106 konular itibari ile tahlil, değerlendirme ve analizinden oluşmaktadır.
6.1.1. İnsan Hakları
Şikâyetler Hakkında Genel Değerlendirme ve Çalışma Usulü
Kamu Denetçiliği Kurumuna şikâyet başvurusunda bulunabilmek için kural olarak
menfaat ihlali aranmakla birlikte şikâyet konusunun insan hakları, temel hak ve
özgürlükler, kadın hakları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara ilişkin
olması durumunda, menfaat ihlali aranmaksızın şikâyet başvurularının inceleme ve
araştırmasına geçilmektedir.
2016 yılı faaliyet döneminde, şikâyet başvurularına yönelik olarak hızlı ve pratik
çözümler üretmek amacıyla, özellikle merkezi idare kurumları başta olmak üzere çok
sayıda kamu kurum ve kuruluş yetkilisi Kurumumuza davet edilerek fikir alışverişinde
bulunulmuş, iddialar hakkında ilk elden bilgi ve görüşler temin edilmiş ve çözüm
noktasında sağlıklı bir iletişimin temeli kurulmuştur. Nitekim çok sayıda şikâyet
başvurusuna konu uyuşmazlığın çözüme kavuşturulması ve mağduriyetin giderilmesi
YILLIK RAPOR 2016