Page 134 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 134

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Müdürlüğüne başvurduğu, ancak ilgili idare tarafından Milli Eğitim Bakanlığı
               Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 76 ncı maddesinin ikinci fıkrası gereğince
               talebin reddedildiği belirtilmiş olup, bahse konu diplomada gerekli değişiklilerin
               yapılması talep edilmiştir.

               Yapılan  inceleme  ve  araştırma  neticesinde;  AİHS  8  inci  maddesi  ile  koruma
               altına alınan  “özel hayata saygı yükümlülüğünün” her somut olayın kendine
               özgü koşulları içerisinde değerlendirilmesi gerektiği, ad ve soyadın kişisel veri
               kapsamında olmakla birlikte somut olayın  “özel nitelikli” kişisel veriler arasında
               yer alan  “cinsel hayata” ilişkin veri olarak değerlendirilemeyeceği, söz konusu
               durumun Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine (AİHM) göre Sözleşmenin 8 inci
               maddesi tarafından korunan alanlardan biri olan kişinin cinsiyet kimliği arasında
               yer alabileceği, bu durumun ise “kişinin kendini kadın ya da erkek olarak tarif etme
               özgürlüğü” kapsamında cinsiyet değişikliğinin ve isim değişikliğinin tanınması ile
               korunduğu, bununla birlikte AİHM içtihatlarında cinsiyet değişikliğine bağlı olarak
               ortaya çıkan çeşitli taleplerinin karşılanması konusunun, bilimsel belirsizlik, farklı
               yasal düzenlemeler ve uygulamalar nedeniyle sorumlu devlete bırakıldığı, yani bu
               konuda sorumlu devletlerin takdir yetkisinin söz konusu olduğu, AİHM’in, cinsiyet
               değişikliğinden sonra, kişiye ait doğum sertifikasının yeni cinsiyet kimliğine uygun
               olarak değiştirilmesi talebinin reddini, Sözleşmenin ihlali olarak görmemesinin bu
               takdir yetkisi nedeniyle olduğu, transseksüellere ilişkin davalarda AİHM’in toplumun
               genel  yararı  ile  bireyin  haklarının  dengelenmesinde,  teraziye  toplumsal  yararın
               lehine ağırlık verdiği, ilgili idare tarafından usulüne uygun olarak çıkarılan ve halen
                                                                                                133
               yürürlükte olan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları  Yönetmeliğinin
               76 ncı maddesinin ikinci fıkrasında; düzenlenmiş diploma ve belgelerde yer alan
               bilgilerde mahkeme kararına bağlı yapılması gereken değişikliklerin, mevcut bilgiler
               değiştirilmeden  diploma  ve  belgenin  arkasına  yeni  şekliyle  yazılacağının  hüküm
               altına alındığı, nitekim idare açıklamasında diplomanın bir kere düzenlenmesinin
               esas olduğunun ve her diplomaya mezun olan kişiyle bağlantılı olarak tek bir diploma
               numarası verildiğinin, bu durumun da temel sebebinin sahte diplomaların önüne
               geçmek olduğunun, diplomanın kaybolması, kullanılamayacak durumda tahrip
               olması veya herhangi bir sebeple diploma yerine geçecek bir belgenin talep edilmesi
               halinde verilen bu numaradan takibinin ya da teyidinin yapılabileceğinin, buradaki
               kamusal menfaatin lise öğreniminden sonra gideceği üst öğrenim veya diploma ile
               gireceği kurum ve kuruluşlara başvuru durumunda asıl belgenin kullanılmasını bir
               defa sağlamak olduğunun, diplomanın birden fazla düzenlenmesinin, belgenin geçerli
               olduğu birden fazla yerde kullanılabileceği anlamına geleceğinin, bu durumunda
               aynı üst öğretim kurumları ya da kurum ve kuruluşlara başvuran diğer insanların
               mağduriyetine sebebiyet verebileceğinin belirtildiği, bu kabulün aksine mantıklı ve



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139