Page 134 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 134
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Müdürlüğüne başvurduğu, ancak ilgili idare tarafından Milli Eğitim Bakanlığı
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 76 ncı maddesinin ikinci fıkrası gereğince
talebin reddedildiği belirtilmiş olup, bahse konu diplomada gerekli değişiklilerin
yapılması talep edilmiştir.
Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; AİHS 8 inci maddesi ile koruma
altına alınan “özel hayata saygı yükümlülüğünün” her somut olayın kendine
özgü koşulları içerisinde değerlendirilmesi gerektiği, ad ve soyadın kişisel veri
kapsamında olmakla birlikte somut olayın “özel nitelikli” kişisel veriler arasında
yer alan “cinsel hayata” ilişkin veri olarak değerlendirilemeyeceği, söz konusu
durumun Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine (AİHM) göre Sözleşmenin 8 inci
maddesi tarafından korunan alanlardan biri olan kişinin cinsiyet kimliği arasında
yer alabileceği, bu durumun ise “kişinin kendini kadın ya da erkek olarak tarif etme
özgürlüğü” kapsamında cinsiyet değişikliğinin ve isim değişikliğinin tanınması ile
korunduğu, bununla birlikte AİHM içtihatlarında cinsiyet değişikliğine bağlı olarak
ortaya çıkan çeşitli taleplerinin karşılanması konusunun, bilimsel belirsizlik, farklı
yasal düzenlemeler ve uygulamalar nedeniyle sorumlu devlete bırakıldığı, yani bu
konuda sorumlu devletlerin takdir yetkisinin söz konusu olduğu, AİHM’in, cinsiyet
değişikliğinden sonra, kişiye ait doğum sertifikasının yeni cinsiyet kimliğine uygun
olarak değiştirilmesi talebinin reddini, Sözleşmenin ihlali olarak görmemesinin bu
takdir yetkisi nedeniyle olduğu, transseksüellere ilişkin davalarda AİHM’in toplumun
genel yararı ile bireyin haklarının dengelenmesinde, teraziye toplumsal yararın
lehine ağırlık verdiği, ilgili idare tarafından usulüne uygun olarak çıkarılan ve halen
133
yürürlükte olan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin
76 ncı maddesinin ikinci fıkrasında; düzenlenmiş diploma ve belgelerde yer alan
bilgilerde mahkeme kararına bağlı yapılması gereken değişikliklerin, mevcut bilgiler
değiştirilmeden diploma ve belgenin arkasına yeni şekliyle yazılacağının hüküm
altına alındığı, nitekim idare açıklamasında diplomanın bir kere düzenlenmesinin
esas olduğunun ve her diplomaya mezun olan kişiyle bağlantılı olarak tek bir diploma
numarası verildiğinin, bu durumun da temel sebebinin sahte diplomaların önüne
geçmek olduğunun, diplomanın kaybolması, kullanılamayacak durumda tahrip
olması veya herhangi bir sebeple diploma yerine geçecek bir belgenin talep edilmesi
halinde verilen bu numaradan takibinin ya da teyidinin yapılabileceğinin, buradaki
kamusal menfaatin lise öğreniminden sonra gideceği üst öğrenim veya diploma ile
gireceği kurum ve kuruluşlara başvuru durumunda asıl belgenin kullanılmasını bir
defa sağlamak olduğunun, diplomanın birden fazla düzenlenmesinin, belgenin geçerli
olduğu birden fazla yerde kullanılabileceği anlamına geleceğinin, bu durumunda
aynı üst öğretim kurumları ya da kurum ve kuruluşlara başvuran diğer insanların
mağduriyetine sebebiyet verebileceğinin belirtildiği, bu kabulün aksine mantıklı ve
YILLIK RAPOR 2016