Page 306 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 306
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kamu Denetçiliği Kurumu milletimizin iradesini en yüksek düzeyde temsil etme
ayrıcalığına ve onuruna sahip olan TBMM Başkanlığına bağlı, onun adına idarenin
her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını incelemek, araştırmak,
denetmekle görevli ve yetkili bir kurum olarak, milletimizden ve TBMM’den
aldığı manevi güçle tüm imkânlarını seferber ederek çalışmakta, kamu yönetiminde
hukuk ve uzlaşma kültürünün geliştirilmesine; idarenin insan hak ve özgürlüklerine
saygılı bir şekilde görev yapmasına; kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde
yürütülmesine; kamu yönetiminde iyi yönetim ilkelerinin hayata geçirilmesine; idare
ile birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde çözüme
kavuşturulmasına; insan haklarında uluslararası standartların yakalanmasına ve
toplumda hak arama kültürünün benimsemesine ve güçlenmesine önemli katkılarda
bulunmayı amaçlamaktadır.
Gerek TBMM gerekse de kamuoyu nezdinde Kurumumuzdan beklenti yüksek
olup, bu beklentinin karşılanmasında sadece Kurumumuzun özverili çalışmalarının
yeterli olmadığı; bu noktada en önemli paydaşlarımızdan olan İdarelerin, inceleme
ve araştırma aşamasında gerekli destek ve katkıyı sunması; uzlaşma ve tavsiye
kararlarını uygulama noktasında da olumlu yaklaşması ve nihayetinde kamuoyu ve
Parlamentonun da Kurum kararlarının takipçisi olmasının büyük önem arz ettiği
değerlendirilmektedir.
9.1. Başvuru İnceleme ve Araştırma Aşamasındaki Yaklaşımlar ve İşbirliği
Örnekleri
İdarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışları hakkındaki şikâyetleri
inceleyen Kamu Denetçiliği Kurumunun başvuruları kısa sürede ve etkin bir şekilde
çözümleyebilmesi için kamu kurum ve kuruluşlarının Kurumumuzla işbirliği
içerisinde hareket etmesi, Kurum tarafından talep edilen bilgi ve belgelerin zamanında
ve gerektiği gibi gönderilmesi, Kurumların uzlaşmaya yatkın bir yaklaşım içerisinde
olması elzemdir.
Şikâyetlerin alınmaya başlandığı 29/03/2013 tarihinden bugüne kadar Kurumumuzun
görev alanı ve yetkilerinin idareler nezdinde giderek artan düzeyde tanındığını, bu
bağlamda İdarelerin çoğunlukla bilgi-belge temininde yüksek düzeyde bir işbirliği
sergilediğini; bu bağlamda taleplerimize gerekçeli, makul ve doyurucu cevaplar
verildiğini, açıklamalar yapıldığını; süreler açısından da giderek artan oranda daha
titiz ve dikkatli davranıldığını söylemek mümkündür. Bununla birlikte, bazı kurumlar
305
tarafından zaman zaman bu konuda yeterince titiz davranılmadığı da gözlenmektedir.
2016 yılı faaliyet döneminde, şikâyet başvurularına yönelik olarak hızlı ve pratik
çözümler üretmek amacıyla, özellikle merkezi idare kurumları başta olmak üzere çok
YILLIK RAPOR 2016