Page 309 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 309
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Genel olarak yukarıda zikredilen olumsuzlukların giderilmesi için,
Kurumumuzdan gönderilen bilgi ve belge taleplerine ilişkin yazıların Bakanlıklar ve
ilgili kurum ve kuruluşlardaki yoğun evrak trafiği içinde takibinin hızlandırılması ve
şikâyet başvurularının yasada öngörülen 6 aylık süre içerisinde karara bağlanmasını
teminen tüm idareler nezdinde Kurumumuzla ilgili irtibat birimlerinin, irtibatı
sağlayacak bir birim veya büro oluşturulması ve doğrudan iletişime geçilecek
yetkililerin belirlenmesinin önem arz ettiği değerlendirilmektedir.
9.2. İdarenin Tavsiye Niteliğindeki Kararlarımıza Yaklaşımı
Bireyin hak ve özgürlüklerini, ulusal ve uluslararası mevzuat ışığında, hukuka ve
hakkaniyete uygunluk boyutuyla savunma görevini üstlenen Kurumumuz, geride
bıraktığı 4 yıl içerisinde aldığı 24 bin 851 adet başvuruyu titizlikle inceleyip yaklaşık
%75’ini sonuçlandırarak; idarenin insan hak ve özgürlüklerine saygılı bir şekilde görev
yapmasına, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine, kamu
yönetiminde iyi yönetim ilkelerinin hayata geçirilmesine, birey ve idare arasındaki
sorunların önüne geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün benimsemesine ve
güçlenmesine önemli katkılarda bulunmuştur.
Kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarına bir alternatif olarak
değil fakat bu denetim yollarını tamamlayıcı ve destekleyici bir mekanizma olarak
ortaya çıkan Kurumumuz, kamu vicdanı ile uyuşmayan konularda öncelikle idare-
birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla uyuşmazlıkları çözüme
kavuşturmaya çalışmakta, bu uzlaşı zemininin mümkün olmadığı durumda ise bireyin
şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.
Bu bağlamda, Kurumumuzca inceleme ve araştırma aşamasında birçok başvuru
uzlaşma yoluyla yetkililerle görüşülüp çözüme kavuşturulmaktadır.
Kurumumuza yıllar itibarıyla yapılan başvuru sayısı incelendiğinde; 2013 yılında
163
7638 adet, 2014 yılında 5639 adet, 2015 yılında 6055 ve 2016 yılında 5519 adet
şikâyet başvurusu yapıldığı görülmektedir. Kurumumuza yapılan başvuru sayısının 4
yıl içinde zaman zaman azalıp artmasının nedenlerine aşağıda 9.3. numaralı başlık
altında yer verilecek olup, 2016 yılında Tavsiye ve Kısmen Tavsiye Kısmen Ret
Kararlarının oranı sırasıyla % 1.29 (62 adet) ve % 0,66 (32 adet) iken, Ret Kararlarının
308 oranı ise % 3.96’dır (191 adet).
İdarelerin tavsiye kararlarımıza yaklaşımı açısından birkaç örnek verilecek olursa;
163 2016 yılına ilişkin tüm veriler, 1 Ocak –31 Aralık 2016 tarihleri arasını kapsamaktadır.
YILLIK RAPOR 2016